    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie,pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: Grzanie wody podłogą
    Date: Mon, 24 Jul 2017 18:43:14 +0200

    Użytkownik "Lisciasty" napisał w wiadomości grup
    pl...
    >Ostatnio grzanie wody jest intensywnie dyskutowane, więc postanowiłem
    >w końcu uruchomić i opomiarować chłodzenie chaty podłogą.
    >Przynajmniej wstępnie, bo jak zwykle czasu ni ma.
    >Rys historyczny:
    >W chałupie jest pompa ciepła 10kW gruntowa, do grzania chałupy i
    >wody.
    >Podczas montażu hydrauliki wstawiłem wymiennik ciepła jakiś_tam:
    >http://lisciasty.firehost.pl/wymiennik.jpg

    To male czarne pudelko to wymiennik ?
    On chyba nie ma duzej mocy ?

> [...]
    >bezpośrednio do pompy ciepła, ciepła woda z pompy idzie na podłogówkę
    >albo do baniaka CWU, w zależności od trybu pracy. W konfiguracji
    >letniej, za pomocą kilku zaworów, woda spod ziemi puszczona jest
    >przez wymiennik, a dopiero potem wpada do pompy.

    >Celem takiej zabawy jest chłodzenie chałupy poprzez uruchomienie
    >naraz pompy dolnego źródła i pomp obiegowych podłogówki, ale póki co
    >izolacja chaty i akumulacyjność tudzież wentylacja mechaniczna
    >utrzymują w środku znośną temperaturę, więc na razie chłodzenie
    >podłogi odbywa się tylko podczas grzania ciepłej wody przez pompę

    Ale na duze upaly ... moze powinienes miec opcje przelaczenia
    wymiennika podlogowego na wyjscie pompy ciepla, co by bylo chlodniej.

    >http://lisciasty.firehost.pl/wykres_temp.jpg
    >Grzanie wody w baniaku 300L następuje w chwili osiągnięcia przez wodę
    >temp. 38 st. C i trwa do chwili osiągnięcia 45 st.C. Po podpięciu
    >wymiennika do układu czas się nieco skrócił i teraz wynosi około 13
    >minut, więc te temperatury nie mają się kiedy specjalnie
    >ustabilizować.

    Czy ja dobrze widze, czy grzanie trwa od 19:55 do 20:25, wiec raczej
    30 minut ?
    Ale to od 28 C.

    >Na wymiennik wpada woda o temp. 14 st. C, po wymienniku do pompy
    >ciepła
    >trafia już 17,6 C co przy przepływie trochę ponad 30l/s daje moc
    >około

    na minute ?

> [...]
    >rotametru.
    >Po prawdzie temperatura wlotowa do pompy ciepła podnosi się tylko o
    >niecałe 4 stopnie, ale zauważyłem skrócenie czasu grzania wody z
    >niecałych 20 minut do około 13-16 minut. Trochę za mało pomiarów do
    >tej pory, ale mam wrażenie że COP i moc grzania trochę się
    >zwiększyły.

    >Ciepłomierzy nie mam, więc to tylko gdybologia, ale generalnie jestem
    >zadowolony z efektu ;) No i w każdej chwili mogę odpalić chłodzenie
    >podłogi mocą 8kW i kosztem 230W, co jest całkiem niezłym osiągnięciem

    Ale ... co zrobic upalnym latem po tych 13/20 minutach ?
    Wiaderko cieplej wody do ogrodka wlac, do studni, czy do basenu ? :-)

    Pompa ciepla ma silnik tylko 230W ?
    Czy piszesz o samych pompach obiegowych bez wlaczonej pompy ciepla -
    bo i tak mozna chlodzic

    Cos mi sie w bilansie ciepla nie zgadza.
    300l w zbiorniku wymaga 7kW do pogrzania o 7 C w 20 min lub 10kW w 15
    minut.
    8kW z podlogi ... a gdzie z wymiennika gruntowego ?

    No i tak patrze ... duzo masz wody w podlodze ?
    Bo temperatura z niej dlugo sie trzyma, a potem dosc szybko spada.
    Tak jakby przez te 40 minut wylatywala z niej "stara" woda, a dopiero
    potem pojawila sie ta schlodzona juz na wlocie.
    Czy to efekt kumulacji ciepla w betonie wzdluz rury ?

    J.