  • 31. Data: 2017-06-25 16:00:21
    Temat: Re: Indukcyjność cewki długofalowej
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2017-06-25 o 10:48, HF5BS pisze:

    > Użytkownik "Janusz" <j...@o...pl> napisał w wiadomości
    >
    > Można, spoko, dopiąć ANT zewnętrzną, jak jest sygnał w okolicy, to
    > zawsze coś spłynie.

    Może na Ciebie coś spłynie, bo dość często gawędzisz bez sensu.

    Kojarzę schemat z Młodego Technika "Odbiornik
    > radiowy bez cewek na fale długie". W skrócie lokalna heterodyna
    > synchronizowana sygnałem odbieranym... a dalej... pardon, nie pamiętam.
    > Ale od czego Wujek Gugiel...
    > http://mlodytechnik.pl/archiwum/86-Nw-05-Odbiornik_r
    adiowy.pdf
    A sam widziesz że to generator, z żyratorem nie ma to nic wspólnego,
    nagawędziłeś bez sensu.
    Żyrator wygląda tak
    https://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%BByrator
    i nie ma nic wspólnego z generatorem.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 32. Data: 2017-06-25 16:01:19
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    > Można od kondensatora pociągnąć dwa "wąsy" i też będzie antena.
    Nic nie będzie, jak nie wierzysz spróbuj sam.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 33. Data: 2017-06-25 16:06:23
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2017-06-25 o 11:20, J.F. pisze:

    > Ale tu chodzi o cewki zbierajace - glowne moga sobie byc na koncach,
    > a zbierajaca na srodku pogorszy dobroc ?
    Zbierająca i tak zawsze była bo musiała dopasować impedancję obwodu
    rezonansowego do wejścia, lampy i tranzystory polowe były chyba
    sprzęgane bezpośrednio.
    Dobroć zawsze pogarszała bo wprowadza swoją impedancję do obwodu
    rezonansowego, od stopnia sprzężenia zależało ile.

    > Poza tym o ile pamietam, to ta od dlugch fal byla i na precie dluga.
    Ale to ze względu na pojemność cewki, krótkie były nawijane koszykowo a
    jak był pręt długi to warstwowo.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 34. Data: 2017-06-25 21:02:07
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Może na Ciebie coś spłynie, bo dość często gawędzisz bez sensu.

    Wystartujesz do egzaminu państwowego? Masz u mnie piwo, jak zdasz.

    > Kojarzę schemat z Młodego Technika "Odbiornik
    adiowy.pdf
    > A sam widziesz że to generator, z żyratorem nie ma to nic wspólnego,
    > nagawędziłeś bez sensu.

    Przestań już mądralo... Gdzie ja napisałem, że to radio jest o żyrator
    oparte?
    Mowa była o czymś bez cewek, wskazałem więc coś, co jest bez cewek
    rozwiązane.

    > Żyrator wygląda tak
    > https://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%BByrator
    > i nie ma nic wspólnego z generatorem.

    O jurwa nie wiedziałem o krynico wiedzy wszelakiej...

    --
    Psy kochają przyjaciół i gryzą wrogów,
    (C) Zygmunt Freud.

  • 35. Data: 2017-06-25 22:51:25
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2017-06-25 o 21:02, HF5BS pisze:

    > Użytkownik "Janusz" <j...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Wystartujesz do egzaminu państwowego? Masz u mnie piwo, jak zdasz.
    A po co mi on na starość? krótkofalarstwo nigdy mnie nie pociągało i
    tarybryka w radioamatorze zawsze mnie wkurzała.

    > Przestań już mądralo... Gdzie ja napisałem, że to radio jest o żyrator
    > oparte?
    Ale chciałeś odbiornik na nim budować. O ile dla mcz żyratory się
    sprawdzają to ciekawe jak z AM by sobie poradziły, nie wiem czy dobroć
    cewki9 nie jest powiązana z pasmem wzm oper.

    > Mowa była o czymś bez cewek, wskazałem więc coś, co jest bez cewek
    > rozwiązane.
    No to pokazałeś generator synchroniczny/synchronizowany, obecnie dość
    popularne rozwiązanie w odbiornikach 433Mhz.

    > O jurwa nie wiedziałem o krynico wiedzy wszelakiej...
    Ale może inni nie wiedzieli :)

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 36. Data: 2017-06-25 23:17:41
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 25 Jun 2017 13:13:57 +0200, HF5BS napisał(a):

    > Z pewnością, choć to też zależy od okoliczności. Każda z nich w innych
    > warunkach się sprawdzi.

    > Na jednym powinno wystarczyć, masa i pozostałe połaczenia, jeśli są, zrobią
    > za uziom/przeciwwagę.

    Tylko wiesz - w kieszonkowym odbiorniku obszar masy maly.
    A czesotliwosc niska, to pojemnosc potrzebna duza.

    > Najważniejsze chyba, to przede wszystkim, dostroić antenę, bądź przynajmniej
    > ją dopasować.

    Nie ma szans - chcesz 300m anteny ?

    > Bo to proste w realizacji, acz okupione pewnymi niedogodnościami.

    Najbardziej mnie ciekawi, czy nie odbiera wlasnego generatora.
    Przeciez beda przesluchy.

    Byc moe dla audio nie ma znaczenia, bo poziom staly.

    J.

  • 37. Data: 2017-06-26 11:06:19
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Strojąc indukcyjnie można uzyskać szerszy zakres. Ale fakt, selektywność
    > takigo radia wygląda marnie. Mnie od lat (kilkudziesięciu) chodzi po
    > głowie zrobienie porządnego radia detektorowego, z obwodami o wielkiej
    > dobroci. Ale pewnie wcześniej przestaną nadawać, nim się do tego zbiorę.

    Co rozumiesz pod obwodami o wielkiej dobroci.
    jeśli coś jak wzmacniacz p.cz to już nie będzie to odbiornik detektorowy.
    P.G.

  • 38. Data: 2017-06-26 11:08:03
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2017-06-23 o 23:07, SnCu pisze:

    > A tam. Prawie każde radio AM za stopniem przemiany posiada detektor.

    Ale nie nazywa się odbiornikiem detektorowym.
    P.G.

  • 39. Data: 2017-06-26 11:18:55
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2017-06-23 o 23:11, Grzegorz Kurczyk pisze:

> [...]
    > tłumienie obwodu rezonansowego niską impedancją detektora ze słuchawkami
    > na wyjściu i anteną. Trzeba iść na kompromis między czułością
    > (głośnością dźwięku w słuchawkach) a selektywnością. Dużą poprawę
    > selektywności można uzyskać przez autotransformatorowe sprzężenie obwodu
    > rezonansowego z detektorem i zmniejszenie sprzężenia z anteną.
    > Dobre efekty uzyskiwałem stosując cewkę suwakową z dwoma suwakami
    > współpracującą z kondensatorem zmiennym, którym ustalało się
    > częstotliwość. Suwakami można było dobrać optymalne sprzężenie
    > autotransformatorowe z anteną i detektorem.

    Ja pominąłem ten etap.
    Po pierwszych próbach z detektorowym dostałem taki ruski zestaw do
    samodzielnego zmontowania radia tranzystorowego. Nazywało się Elektron - 2M.
    Nie pamiętam jakie to było radio - może superreakcyjne. Miało 2
    tranzystory w.cz i 4 m.cz. Poza prętem anteny nie pamiętam żadnych
    filtrów, ale były tam dwa toroidy fi 8 może 10mm na których trzeba było
    nawinąć licą jakieś trafa.
    P.G.

  • 40. Data: 2017-06-26 11:29:32
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

> [...]
    > radiowy bez cewek na fale długie". W skrócie lokalna heterodyna
    > synchronizowana sygnałem odbieranym... a dalej... pardon, nie pamiętam.

    Ale to już czasy tranzystorów krzemowych. Ten detektorowy, o którym
    wspomniałem to gdzieś w 68 robiłem.
    P.G.