    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Date: Tue, 16 Aug 2016 02:50:28 -0700 (PDT)
    Subject: Re: Inżynieria w dobie globalnej katastrofy ekologicznej
    From: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 16 sierpnia 2016 17:26:13 UTC+9 użytkownik J.F. napisał:
> [...]
    Świnoujścia do Kędzierzyna?

    > Skoro barki z weglem doplywaja, to i z turbozespolem dadza rade.
    >
    > A jak ? Normalnie, sluzami.
    >
    > Fakt, ze te zapory na Odrze to maja po pare m wysokosci.

    No więc pokaż mi gdzie jest śluza na Włocławku, skoro Coś tam udowadniasz na
    przykładzie Odry.
    No i powiedz mi dlaczego tutaj tiny.pl/g989p powyżej Alte Oder nic nie ma, a w
    Berlinie pływa sporo jednostek.

    > No i ewentualne skutki powinny sie dawno temu objawic.

    Dawno temu to one się zaczęły, a objawiają się teraz. Już w PRLu drukowało się
    książki o kiepskim stanie wód. Wcześniej w ogóle nie było ministerstwa środowiska,
    potem zrobiono taki zlepek różnych instytucji które i tak wcześniej działały (np.
    Lasy Państwowe), ale w PRLu nigdy nie było żadnej spójnej polityki środowiskowej, bo
    w społeczeństwie nie było takiej świadomości. Jak za Mazowieckiegoekolodzy usiedli na
    drodze do Żarnowca, to doskonała większość Polaków nie wiedziała co to za cudaki i o
    co im chodzi, bo komuny już nie ma, a oni coś tam protestują.

    > PGR byc moze, ale wilgotna to nie znaczy bagno.

    Chyba nie rozumiesz co to są mokradła. Nie, to nie jest taczka ziemi plus wiadro
    wody.

    > Mi o przeplyw chodzi.
    > Jest mokradlo, to musi byc doplyw wody i pewnie jest odplyw.
    > Odplyw utrudniony.

    Nie, nie utrudniony. Naturalny. Czyli bez rowów melioracyjnych, kanalizy,
    asfaltowania itd.

    > Spadna deszcze w duzej ilosci, poziom na wlocie sie podniesie ... to i
    > wylatywac bedzie wiecej. Z pewnym opoznieniem i rozlozone w czasie, w
    > zaleznosci od tego jaki opor stawia mokradlo przeplywowi.
    >
    > A jak to osuszysz i spuscisz wode ... to sie wydaje, ze rezerwa
    > pojemnosci nadal tam jest, a przeplyw utrudniony co najmniej podobnie.

    Jak osuszę to nic potem nie zatrzymam bo to będzie pole uprawne, tak zmeliorowane
    żeby woda na nim nie stała. Czyli żeby spływała do rzeki natychmiast po deszczu.

    > Ze wplyw na srodowisko jest.

    No, jest.

    > Zero to nie. Ale mamy mniejsze odleglosci.

    Ile gatunków płazów żyje pomiędzy granicami administracyjnymi sąsiednich miast? Jak
    tam w ogóle nie ma żadnej granicy, tylko domy nastawiane bez ładu?

    > Klimat latem w Bristolu nie odbiegal jakos bardzo od naszego.
    > A w Szwecjii czy Skanii to opadow malo ?

    Porównywalnie z Polską.

    > W sensie Kristianstad.
    >
    > Bo tak sobie czytam, ze Skania ma 114 os/km2, i dzieli sie na dwa
    > podregiony. Region Kristianstad juz liczy tylko 49 os/km2,
    > no ale miasto Kristianstad i jego okolice to juz inna bajka.

    Dałem Ci to jako przykład porządku w gospodarce przestrzennej. Tu ludzie, tu
    przyroda. A Ty kompletnie nie na temat, o gęstości zaludnienia. I co ta gęstość ma do
    rzeczy, co?

    A zresztą, jak chcesz gęstości, to przoszę bardzo: Korea południowa. Cztery razy
    większa gęstość, a wciąż rozwija się, rozrasta, w życiu nie widziałem żeby gdzieś
    jeszcze budowano tyle mieszkań. A mimo wszystko są wyrażne granice obszaru
    zabudowanego, poza którym jest utrzymywana przyroda w stanie jak najmniej zaburzonym.
    Klasyczny układ lokalnych centrów w miastach, kiedy my to zapomnieliśmy?

    > Ok, chodzi mi o to szwedzkie.

    > Ogarniam, ale jak czlowiek bardzo chce miec dom z ogrodkiem, to zbiera
    > pieniadze aby taki isniejacy kupic, czy wyprowadza sie do sasiedniej
    > wioski ?

    Jedno albo drugie. Albo czeka na nowy plan zagospodarowania z nadzieją że miasto
    przeznaczy jakiś nowy teren pod zabudowę, ale może nie dożyć. Miasta mają się
    rozwijać intensywnie, a nie ekstensywnie.

    > A ta granica to ze wszystkich stron, czy tylko z jednej ?

    Wszędzie gdzie miasto nie graniczy bezpośrednio z sąsiadującą wsią. Tu tiny.pl/g98wh
    masz klasyczny przykład jak się kończy miasto. Dalej są tylko pojedyncze wiejskie
    siedliska, bez prawa na dostawianie dodatkowych budynków.
    Tutaj tiny.pl/g98wm Anglia. Tu tiny.pl/g98wt Korea. A tu Polska: tiny.pl/g98wg. Lasu
    wyrąbać nie można, ale w polu to już nastukali domów bez pojęcia, do upadłego.

    > Taki sam argument jak Twoj :-)
    > Sporo jest w Polsce lasow, i wszedzie te same zasady.
    > Tu jest granica Natury i dalej nie wolno :-)

    A jak nie ma lasu, to już wolno. O tu: tiny.pl/g98w7

    > No chyba, ze autostrade trzeba zbudowac, ale kolo Kristianstad tez
    > jakas zbudowali :-)

    > No, w wielu przypadkach tak jest. Akurat w tym widac, ze panstwo
    > wzielo lasy pod ochrone.
    > W Szwecji tez zreszta socjalizm, ale widac lepszy :-)

    Nie chodzi o socjalizm, tylko o podejście do władzy. Jestem burmistrzem, dam
    pozwolenie na budowę komu będę chciał. I nawet jak przyjdzie TVN się czepiać, to im
    powiem że wolno mi, a jak coś się nie podoba to wołam straż miejską żeby im pokazała
    drogę do wyjścia.