    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Date: Tue, 16 Aug 2016 17:42:56 -0700 (PDT)
    Subject: Re: Inżynieria w dobie globalnej katastrofy ekologicznej
    From: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu środa, 17 sierpnia 2016 05:47:34 UTC+9 użytkownik wowa napisał:

    > Dla transportu wymyślili śluzy i działa to całkiem sprawnie. Zobacz na
    > Ren na przykład. Tak, to górna półka Europy :)

    Racja, śluzy są, więc technicznie jest żeglowność. Zapewne to tylko ja mam takiego
    pecha, że kiedy jadę mostem przez Wisłę to nie widzę nic pływającego. Natomiast
    przejeżdżając nad kanałem Kilońskim zawsze coś tam widziałem. W Kopenhadze barki
    mieszkalne stoją jedna przy drugiej, wiele zresztą zarejestrowanych w Berlinie. W
    Warszawie nie ma gdzie takiej barki przycumować, afera była jak ktoś się ostatnio
    uparł. Na mapie ruchu wodnego w Polsce na rzekach nie ma praktycznie ruchu, więc w
    praktyce ta żeglowność jest marna.

    > Zgadzam się że kraj jest
    > chaotycznie zabudowany i wina jest raczej po stronie urzędników. Jak
    > trzeba mieć poprzestawiane żeby dawać zezwolenia na budowy na terenie
    > zalewowym.

    > Natomiast z moich obserwacji wynika że przyroda sobie
    > poradzi sama, byle nie przeszkadzać.

    No ale przeszkadzamy bez ustanku. Zresztą są zmiany nieodwracalne, są miejsca w
    których przyroda sama już nie poradzi. Angielskie lasy nie odrosły, pozostało
    wrzosowisko. Wybite gatunki się nie odrodzą. Zawleczone gatunki inwazyjne już się nie
    wycofają. Nikt nie zburzy swojego domu, bo się ogarnął że wybudował go tam gdzie co
    100 lat jest woda ponad dach. Będzie oskarżał władze że dopuściły do powodzi. No i
    pójdzie po zapomogę.

    > Nawet opuszczone domy, drogi
    > zarastają i po pewnym czasie nawet nie widać że coś tam było.

    Znam to, ale to są bardzo rzadkie przypadki. Częściej jest tak że jedziesz w jakieś
    miejsce które 10 lat temu było dzikie, a tam nastawiane domków po 200 metrów jeden od
    drugiego. Ani to przyroda, ani to miasto. Jeleń nie pójdzie bo psy latają, betonowe
    płoty ciągną się kilometrami, bocian gniazda nie założy, bo teren osuszony, nie ma
    czego jeść. Teren wyjęty z ekosystemu, a wcale nie dodany do cywilizacji, bo gęstość
    zaludnienia jak na Grenlandii.