    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Date: Tue, 16 Aug 2016 20:56:47 -0700 (PDT)
    Subject: Re: Inżynieria w dobie globalnej katastrofy ekologicznej
    From: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 16 sierpnia 2016 20:48:40 UTC+9 użytkownik J.F. napisał:
> [...]
    Świnoujścia do Kędzierzyna?

    > Wloclawek nad Odra ?
    > Ale chyba jest
    > https://www.youtube.com/watch?v=1ytccjiauCM

    Racja, da się przepłynąć. Ale tam jest prawie 9 metrów nominalnie (nie wiem ile
    faktycznie), ile trwa zamykanie wrót, napełnianie wodą i otwieranie po drugiej
    stronie? Ile razy dziennie się to odbywa, ile trzeba czekać na takie śluzowanie? A
    jak się pomnoży przez 10, bo tyle ma tych zapór tam być, to ile czasu będzie taka
    barka płynęła z węglem do portu na Bałtyku? Kto będzie chciał zamrozić pieniądze na
    tyle czasu, jeśli może ładunek wysłać pociągiem i następnego dnia te pieniądze
    obrócić kolejny raz?

    Berlinie pływa sporo jednostek.

    > Nie rozumiem - a co ma byc ?
    > Nie ma sluzy, nie ma zapor.

    No więc powinny być statki, a nie ma.

    > A nie ma zapor, to zegluga jest utrudniona
    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Odrza%C5%84ska_Droga_W
    odna

    Fajnie jest mieć żeglowność, ale pamiętaj że to kosztem odizolowania odcinków rzeki.
    Życie w takiej rzece marnieje, a w przypadku jakiegoś nagłego zanieczyszczenia-
    odtworzenie ekosystemu jest znacznie trudniejsze lub niemożliwe. Bioróżnorodność
    powyżej zapory jest o wiele słabsza niż poniżej.

    > Z powodu braku oczyszczalni ?

    Też, ale poziom wody w studniach zaczął być problemem już niedługo po wojnie.

    > Jak wszedzie.
    > Skad sie niby wzielo te 1000 tam w USA, co je juz rozebrali ?

    Megalomania ery betonu. Skąd się wzięły międzystanowe autostrady wlatujące do samego
    centrum wielkich miast? Skąd się wzięły olbrzymie obszary jednolitej podmiejskiej
    (czyli nieintensywnej) zabudowy bez żadnych funkcji usługowych czy rozrywkowych?
    Takie było myślenie: więcej infrastruktury to więcej gospodarki. Tej "gospodarki,
    głupcze", z którą się nie dyskutowało, nie myślało się czy może jest w tym coś do
    poprawienia. Rozpoznanie przez atak, jak coś wyjdzie niedobrze to kto inny będzie się
    martwił poprawianiem.

    No ale oni zaczęli się tym poprawianiem martwić. Brytyjczycy mieli jakiś czas temu
    pomysł budowania wielkich miast od zera, nie że rozbudowywać małe miasteczko, a od
    początku zaplanować duże. Miało być 7 takich budów rozpoczętych, ale poszło to na
    półkę z braku kasy. Chińczycy planują stawiać wielkie miasta w górach, tylko najpierw
    te góry rozkopią, zasypią doliny, zrobią płaski teren taki jaki jest potrzebny do
    budowy miasta. Też megalomania, ale to jest jakieś tam kompleksowe myślenie. Nie
    rąbać lasu pod nowe miasto, tylko iść w suche góry, gdzie i tak nic nie ma do
    zniszczenia. Pewnie potem się obudzą że jednak ładniej by było te domy poustawiać na
    stokach, byłby urozmaicony horyzont, a transport i tak nie musiałby jeździć po
    ulicach w górę i w dół, tylko pod ziemią w prostych tunelach.

    No ale do czego zmierzam: jeśli nawet Chińczycy optymalizują proces urbanizacyjny pod
    kątem oddziaływania na środowisko (w ogóle przeskakując pojęcie zrównoważonego
    rozwoju, oni wszystko zaplanują w jednym procesie), to znaczy że ktoś musi porachować
    ile zasobów jest potrzebnych żeby to miasto miało co pić, co jeść, czym oddychać,
    gdzie pójść się zabawić, albo gdzie odpocząć. Ktoś musi wymyślić skąd wziąć te
    zasoby, zapewnić źródła alernatywne itd. Ktoś musi zoptymalizować rozkład obiektów w
    mieście i szlaków komunikacyjnych, żeby ułatwić poruszanie się. I raczej nie jest to
    zatrudniona po znajomości pani Jadzia z wydziału środowiska w urzędzie miasta.

    > O ile pamietam, to oni protestowali jeszcze za Jaruzelskiego.

    No ale wtedy telewizja ich nie pokazywała. Mazowiecki ich pokazał głównie po to żeby
    rozłożyć ręce i powiedzieć "nie mogę zbudować elektrowni". Tak naprawdę mógł (i
    powinien był), tylko nie miał za co, ale wtedy w Polsce nikt tego nie rozumiał. Do
    dzisiaj ludzie dość powszechnie wierzą że węgiel jest ekologiczny, a atom nie.

    > To w koncu pomysl z PRL.
    > Byc moze potem byl drugi rzut.
    >
    > A czy mieli racje ... hm ... no gdyby pier*, to by na pewno mieli ...

    VVER do dzisiaj jest uzany za najbardziej bezpieczny reaktor. No, z tych powszechnie
    używanych. Ale wtedy wystarczyło ludziom krzyknąć "Żarnobyl" i była histeria.

    > Zle sie wyrazilem na poczatku.
    > Rolnik nawet jak mokradlo osuszyl, to lubi miec wilgotne pole.
    > Wiec chetnie wita kazdy opad i wode w polu zatrzymuje.
    > Dopiero nadmiar odprowadza do rzeki.

    Jak ma grąd to tak, ale Polska raczej płaska jest, więc możesz tylko kombinować ile
    wody trzymasz w rowie dookoła tego pola. Trochę wody na dnie rowu i tak niczego nie
    zmieni, ale może mieć znaczenie psychologiczne. Teraz jest w całej Polsce ciśnienie
    na oczyszczanie rowów przydrożnych. Ładne cembrowiny pod wjazdami na posesje, wycięte
    krzaki, dno wręcz wyłożone kostką granitową. Kolejny czynnik szybkiego odprowadzania
    wody. Rozumiem we wsi, ale to idzie dziesiątkiami kilometrów wdzłuż dróg. Dostali
    pieniądze z Unii, dawaj wydawać, a czy mądrze to nieważne.

> [...]
    > stanie wody. I woda stoi. Za to nadmiar sie przelewa.
    >
    > I tak mi sie wydaje, ze jak juz mowimy o mokradle/bagnie, gdzie ta
    > wode widac, to ona ma stosunkowo niskie opory przeplywu. Nie mozna
    > tego porownywac do przesaczania przez gliniasta ziemie. Gdzies tam
    > musi byc bariera ...
    > A jak sie te bariere przebije rura czy rowem melioracyjnym, to
    > splynie.

    > A coz to jest 10mm deszczu nawet na wilgotne (ale nie mokre) pole ?
    > Wsiaknie. Zanim sie przesaczy do melioracji, to duzo czasu minie.

    A ile to jest "dużo czasu"? Gdzie więcej: na polu, czy na mokradłach?

    > Miedzy jednymi nie ma, a miedzy drugimi jest.
    > A ile ... poczekaj do wieczora i posluchaj czy zaby kumkaja.

    > Latwo sie porzadkuje, jak ludzi malo.
    > A jak ludzi duzo, to trzeba uwazac, zeby nie zaglosowali na kogos
    > innego. Bo jedni chca miec las za oknem, a drudzy wlasny ogrodek z
    > grillem :-)

    > I sie miasta nie rozrastaja ? Tylko w gore ?

    Rozrastają się, ale nie tak jak w Polsce. Tutaj tiny.pl/g9843 masz typowy obrazek z
    Polski. Ktoś odrolnił pole, podzielił je na działki i sprzedał każdą oddzielnie
    indywidualnym inwestorom. Obok ktoś postanowił posadzić drzewa na drewno. W efekcie
    ani nie ma ani lasu, ani mista. Taka plantacja drzew nie tworzy ekosystemu, takie
    domy nie pozwalają na przemieszczanie się zwierzyny, a nikt nie zaplanował tam ani
    zorganizowanego transportu, ani handlu, ani usług, a nawet często oświetlenia. Poczta
    ma problem z dostarczaniem listów, służby ratunkowe nie wiedzą gdzie to w ogóle jest.
    Tu masz koreańską wioskę tiny.pl/g98nh. Tu nikt nie zbuduje podmiejskiego domu.
    Miasto rozrasta się tu tiny.pl/g98nq w azjatyckim stylu lokalnych centrów.
    Jednocześnie zbudowano część przemysłową (niebieskie dachy), usługowo-handlową (małe
    domki) i mieszkalną (wieżowce). 5 lat temu tu był ryż. Gdyby ci wszyscy ludzie mieli
    mieszkać tak jak ci na poprzednim przykładzie spod Łodzi, to zajęliby obszar gdzieś
    tak ze 100 razy większy. A tu masz i ludzi, i las, i teren rekreacyjny, i stadion, i
    sklepy, i fabryki.

    Masz dwa przykłady: rozwój ekstensywny i intensywny. W Polsce na architekturze uczą
    studentów że każde pokolenie buduje dla siebie. Nie przypomina Ci to mentalności
    taboru cygańskiego?

    > Dla odmiany spojrz na Detroit. Ludzie sie wyprowadzili za miasto,
    > przemysl sie wyprowadzil za miasto i miasto zbankrutowalo.
    > A ludzie maja sie dobrze i sie ciesza, ze zyja blizej natury :-)

    No tak, ale oni tam mają tej ziemi "za miastem" aż pod Meksyk. My mamy jakby trochę
    mniej, trzeba ją szanować. Zresztą w Stanach się też dużo myśli nad urządzaniem
    przestrzeni, ale w inych warunkach są inne wnioski, więc trzeba uważać z bezpośrednim
    porównywaniem.

    > A widzisz, czyli te decyzje to nie na kamiennych tablice wykute, tylko
    > zawsze mozna zmienic :-)

    "Zawsze" to w Polsce. Tam to "zawsze" występuje wyjątkowo rzadko.

    > A kto decyduje, ze wiecej nie mozna ? Rada wsi ?

    Nie wiem. Mają jakieś przepisy.

    domów bez pojęcia, do upadłego.

    > Ale znajdz jakies adekwatne do siebie przyklady.
    > A nie angielskie zadupie i peryferia wielkiego miasta.

    To w Anglii to wcale nie jest zadupie, ale proszę, masz zadupie w Polsce:
    tiny.pl/g98nx. Powiedz mi gdzie się kończy to miasto. Gdzie możesz stanąć w polu i
    nie widzieć domów. Wtedy oszacuj wielkość terenu zabudowanego i gęstość zaludnienia w
    tym mieście. Czy z takich rachunków to wyjdzie jeszcze miasto?

    > Wez tez pod uwage, ze w Anglii od wiekow byla wlasnosc prywatna
    > ziemii, co pozwalalo na w miare racjonalna gospodarke

    Wręcz przeciwnie. Jak każdy ma swój kawałek to robi sobie z nim co chce. A każdy chce
    co innego.

    > - teren blisko
    > miasta/kolei byl cenny, wiec go sprzedawano pod osiedla.
    >
    > A u nas - tu las, tam pgr, a chetny do sprzedazy rolnik daleko ...

    > Wymyslowo ? Na oko to tam stara wies. Wysil sie - w okolicy na pewno
    > znajdziesz jakies osiedle rzucone podobnie jak te w Wejherowie.
    >
    > Ja akurat Oborniki Slaskie mialem na mysli
    > https://www.google.com/maps/@51.3031825,16.9144393,1
    3.96z
    > ale z tego co widze, to podobna sytuacja - troche za daleko od duzego
    > miasta, i nacisku na budowlanke nie ma. A las jest.

    O tu tiny.pl/g98ng ktoś odrolnił kawałek ziemi i sprzedał po kawałku.

    > A poza tym, to o co chodzi ?
    > U nas tez obowiazuje planowanie przestrzenne, kazda jednostka sobie
    > planuje, tu domy, tu fabryki, tu pola, tu szkola i kosciol ...
    > a ludzie chca swoj domek z ogrodkiem, i gotowi sa wyprowadzic sie do
    > sasiedniej wsi, gdzie wojt bardziej spolegliwy i pozwoli pola zmienic.
    >
    > P.S. Mowia o Rio. Tam w poblizu miasta jest las.
    > Ale miejscowi pytani o zwiedzanie sie krzywia. Puszcza ?
    > Tam tylko krzaczory, weze, pajaki i koty.
    > Duze koty i dzikie ... no i co za pozytek z takiej natury :-)

    Zabetonują, zatęsknią, też kiedyś zrozumieją.

    > A w Szwecji inaczej ? Koniec koncow ktos rzadzi. Jednemu pozwoli,
    > innemu nie. Czasem ma dobry powod, czasem taki sobie ...

    I tu jest sęk: "ktoś rządzi". Nie, to prawo rządzi, a człowiek sprauje urząd.