  • 31. Data: 2010-07-27 20:14:36
    Temat: Re: Jak korzystać z punktów AF?
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2010-07-27 18:01:17 +0200, Rafal Jankowski
    <j...@o...wsisiz.edu.pl> said:

    > Jak mam jeden punkt AF, który sobie mogę przemieszczać w kadrze to
    > pełna zgoda, może to być przydatne. Ale problem jest taki, że
    > przynajmniej w Canonie domyślnym ustawieniem, a także ustawieniem
    > niezmiennym dla trybów predefiniowanych jest to, że to nie jest jeden
    > punkt a wszystkie możliwe punkty i to aparat wybiera, gdzie ma ostrzyć.
    > Przeważnie wybiera te, które trafią na najbliższy obiekt.
    A po jaką cholerę są Ci potrzebne te predefiniowane tryby?
    Już wykazałeś, że posiadasz o dwie szare komórki więcej niż target tych
    trybów. Więc ich użyj. Tych komórek, nie trybów.

    > Może ktoś znowu napisać, że te tryby predefiniowane są dla lamerów, ale
    > ja właśnie piszę z pozycji lamera i jedyna przyczyna dla której z tych
    > trybów rezygnuję to ta, że mam w kadrze wszystkie punkty AF naraz z
    > których to aparat wybiera punkt ostrzenia. Szczerze mówiąc nie potrafię
    > sobie wyobrazić absolutnie żadnego uniwersalnego zastosowania kiedy
    > mogłoby się to przydać.
    Jest znacznie więcej powodów, dla których należy z tych trybów rezygnować.

    > Dlatego zastanawiam się co skłoniło inżynierów Canona do stworzenia
    > takiego kuriozum i dlatego założyłem ten wątek. A może jednak jest w
    > tym jakiś głęboki sens, ale ja po prostu tego nie widzę???
    Nie tylko Ty, także inżynierowie Canona nie wiedzą po co to komu. Mało
    tego inni inżynierowie też nie wiedzą.
    Klient trybów predefiniowanych tak chce, bo boi się przegrzać swoje
    zwoje, które i tak w zasadzie zwojami nie są, bo są proste. A skoro tak
    chce to inżynier tak zrobi.

    > Muszę przyznać, że w oryginalnym poście faktycznie napisałem: "każda
    > inna konfiguracja AF niż jeden centralny punkt AF [...] mnie wkurza",
    > ale to przyznaję to było nietrafna ocena, bo rzeczywiście *jeden* punkt
    > AF niekoniecznie centralny w przytaczanych tu sytuacjach może być OK.
    No to jak wymyślisz jak się ma ten jeden przesuwać po matówce, to masz
    niezłą kasę.

    --
    Nie odpowiadam na treści nad cytatem
    Pozdrawiam

  • 32. Data: 2010-07-27 20:20:37
    Od: Rafal Jankowski <j...@o...wsisiz.edu.pl>

    On Tue, 27 Jul 2010, JA wrote:

    > Bo nie szło wymyślić jak zrobić, żeby aparat zgadł co artysta ma na myśli. A
    > skoro nie umie zgadnąć, to przyjęto, że artystę interesuje pierwszy plan.

    No jakieś tam logiczne uzasadnienie to niby jest. Tyle, że zwykle skutek
    jest taki, że zamiast wiewióra na drzewie fotografuje się gałęzie
    zakradające się na pierwszy plan, zamiast ludzi na werandzie kolumnę
    werandy, zamiast ogrodu za płotem płot i bez przełączania na tryb manualny
    zdjęcia nie idzie zrobić. Mogli chociaż zostawić możliwość zmiany ustawień
    AF i byłyby te ustawienia używalne.

  • 33. Data: 2010-07-27 20:58:15
    Od: Rafal Jankowski <j...@o...wsisiz.edu.pl>

    On Tue, 27 Jul 2010, JA wrote:

    > A po jaką cholerę są Ci potrzebne te predefiniowane tryby?
    > Już wykazałeś, że posiadasz o dwie szare komórki więcej niż target tych
    > trybów. Więc ich użyj. Tych komórek, nie trybów.

    Czy ja wiem, to jednak jest jakiś zestaw predefiniowanych ustawień, który
    jest prostszy i szybszy do wybrania niż wszystkie możliwe ustawienia jakie
    można wybierać ręcznie. Z drugiej strony w praktyce to głównie i tak idzie
    o preferencje czasu albo przesłony, focus, kadr i ewentualnie balans bieli
    co nie trwa tak długo.
    BTW ostatnio byłem na imprezie rodzinnej gdzie ustawiłem na "Portret" i
    poprosiłem kelnera o przyciśnięcie spustu do połowy, potem do końca i
    zrobienie zdjęcia ludzi za stołem. No i wyszło zdjęcie stołu z ludźmi w
    tle bo jeden z punktów AF przyhaczył o jakiś wazon z kwiatami. Fakt moja
    wina, że nie ustawiłem ręcznie ostrości wcześniej, ale stosowana
    technologia powinna raczej obniżać prawdopodobieństwo zepsucia zdjęcia, a
    tutaj na mój gust jest odwrotnie.

  • 34. Data: 2010-07-27 21:11:32
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2010-07-27 22:20:37 +0200, Rafal Jankowski
    <j...@o...wsisiz.edu.pl> said:

    > Mogli chociaż zostawić możliwość zmiany ustawień AF i byłyby te
    > ustawienia używalne.

    Zostawili.
    Przełącznik na P, Av, Tv, M.

  • 35. Data: 2010-07-27 21:17:17
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2010-07-27 22:58:15 +0200, Rafal Jankowski
    <j...@o...wsisiz.edu.pl> said:

> [...]
    > głównie i tak idzie o preferencje czasu albo przesłony, focus, kadr i
    > ewentualnie balans bieli co nie trwa tak długo.
    No widzisz.
    A już się bałem o Twoje dwie szare komórki.

> [...]
    > moja wina, że nie ustawiłem ręcznie ostrości wcześniej, ale stosowana
    > technologia powinna raczej obniżać prawdopodobieństwo zepsucia zdjęcia,
    A kogo to obchodzi?
    Kowalski spieprzy. Jak jest głupi to będzie pieprzył dalej, jak myśli
    to da sobie radę. A w folderach można zamieścić piękne zdjęcia n
    trybach prdefiniowanych. Które i tak powstają najczęściej na "M", lub
    najwyżej na Av, Tv.

  • 36. Data: 2010-07-27 22:05:20
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Rafal Jankowski" <j...@o...wsisiz.edu.pl> napisał:

> [...]
    > punkty i to aparat wybiera, gdzie ma ostrzyć. Przeważnie wybiera te, które

    Jak już pisałem - to kwestia konkretnej realizacji. To, ze Canon zrobił to
    pod kątem użytkownika nie majacego pojęcia o fotografii nie oznacza, że sama
    idea jest zła.

> [...]
    > stworzenia takiego kuriozum i dlatego założyłem ten wątek. A może jednak
    > jest w tym jakiś głęboki sens, ale ja po prostu tego nie widzę???

    Konfiguracja dla osób kompletnie nieświadomych lub leni - wycelować aparat i
    w cos tam AF trafi. Czasem nawet może to mieć sens - gdy coś się szybko
    dzieje, musisz błyskawicznie zrobić zdjecie i nie ma czasu na
    przekadrowywanie lub wybór punktu AF. Trzeba się liczyć z tym, ze nie zawsze
    AF trafi wtedy tam gdzie chcesz, ale jakieś szanse będą.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 37. Data: 2010-07-27 22:52:41
    Od: Rafal Jankowski <j...@o...wsisiz.edu.pl>

    On Wed, 28 Jul 2010, Marek Wyszomirski wrote:

    > Jak już pisałem - to kwestia konkretnej realizacji. To, ze Canon zrobił to
    > pod kątem użytkownika nie majacego pojęcia o fotografii nie oznacza, że sama
    > idea jest zła.

    Ja uważam, że ta idea jednak jest zła dla trybów full auto. Teoretycznie
    możnaby dyskutować, czy bardziej typowa jest sytuacja kiedy lepszy jest
    focus:
    a) na środek kadru (pojedynczy, centralny punkt AF)
    b) na obiekt położony najbliżej obiektywu (wszystkie punkty AF aktywne,
    aparat wybiera właściwy)

    Moim zdaniem znacznie bardziej typowa dla amatorskich zdjęć jest sytuacja
    a), ale moje zdanie nawet nie jest specjalnie istotne. Istotne jest to, że
    jak w kadrze coś się znajduje bliżej aparatu niż fotografowany obiekt to
    przy opcji b) nie ma się właściwie żadnej możliwości zrobienia dobrego
    zdjęcia z AF - np. tygrys w klatce -jakby nie kombinować focus zawsze
    padnie na klatkę. Przy opcji a) ustawienie focusu i przekadrowanie daje
    bardzo duże pole manewru i dobre rezultaty.

  • 38. Data: 2010-07-27 23:14:17
    Od: "adam" <j...@o...maile.com>

    Użytkownik "Rafal Jankowski" napisał

> [...]
    > a) na środek kadru (pojedynczy, centralny punkt AF)
    > b) na obiekt położony najbliżej obiektywu (wszystkie punkty AF aktywne,

    W nielustrzankowych aparatach obeszli to nieco inaczej - wyszukiwanie
    twarzy. W dSLRach, rzecz jasna, na razie to nie do zrobienia.
    Zawsze z ciekawości włączałem w swoich aparatach tryb tematyczny, tak żeby
    zobaczyć jak to działa. I niestety jeśli chodzi o AF to miałem podobne
    odczucia. To jest z grubsza po to aby ktoś nie mający bladego pojęcia mógł
    zrobić jakiekolwiek zdjęcie.
    W G1 mam wykrywanie twarzy i dopiero dzięki temu można ten aparat dać do
    ręki kompletnemu laikowi i ten zrobi zdjęcie dobre w tym sensie, że jak
    trafi w grupę ludzi to przynajmniej ostrość nie pójdzie na lepszy (zdaniem
    automatyki) obiekt.

    adam

  • 39. Data: 2010-07-28 05:31:04
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

> [...]
    > padnie na klatkę. Przy opcji a) ustawienie focusu i przekadrowanie daje
    > bardzo duże pole manewru i dobre rezultaty.

    Zakładasz, ze fotografujący będzie potrafił ustawić ostrosć i pzrekadrowac -
    to oznacza juz pewien poziom wiedzy i myślenia u niego. Taki fotografujący
    na ogół potrafi również wyłączyć programy tematyczne i pracuje w trybach Av,
    Tv i M, gdzie ma już możliwości wyboru sposobu działania AF. Programy
    tematayczne sa dla kompletnych dyletantów, którzy gdy chcą sfotografować
    dziecko szukaja w aparacie ikony z wizerunkiem dziecka. Mam kompakta, w
    którym jest 6 specjalizowanych programów do fotografowania zwierząt - baiły
    pies, szary pies, czarny pies, biały kot, szary kot, czarny kot. Podobno te
    programy do psów i kotów różnia sie od siebie... ikonką. Wymaganie od
    użytkownika takich programów umiejętności ustawienia ostrości i
    przekadrowania jest zbyt wygórowanym żądaniem. I nie argumentuj, ze
    lustzranki kupują bardziej świadomi użytkownicy - lustzranki zwędrowały pod
    strzechy i producenci amatorskich modeli staraja się dostosować ich obsługę
    tak, aby nawet najbardziej prymitywny użytkownik potrafił nimi zrobić
    zdjhęcie - bo nie chcą sobie zawężać rynku potencjalnych klientów.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 40. Data: 2010-07-28 06:58:12
    Od: "b...@n...pl" <b...@n...pl>

    On 28.07.2010 07:31, Marek Wyszomirski wrote:

> [...]
    > użytkownika takich programów umiejętności ustawienia ostrości i
    > przekadrowania jest zbyt wygórowanym żądaniem. I nie argumentuj, ze

    Wiesz, chyba łatwiej się nauczyć obsługi trybu Av czy Ts niż spamiętać
    te wszystkie tryby tematyczne. A używanie ich przez wchodzenie w menu i
    podmenu i wybranie to męka.
    Na razie nikt jeszcze nie zrobił na szczęście kółka z trybami
    tematycznymi o wielkości kamienia młyńskiego, ale niestety wygląda na
    to, że ewolucja aparatów zmierza do tego. Np tryb zebra bardziej w białe
    paski, tryb zebra bardziej w czarne paski, tryb blondynka z zielonymi
    oczami, blondynka z niebieskimi oczami (dwa ostatnie akurat można łatwo
    zredukować do jednego przypadku, walimy lampą i mamy blondynka z
    czerwonymi oczami).

    --
    http://szumofob.eu