  • 11. Data: 2013-02-25 12:21:58
    Temat: Re: Jak przenieść RAID 0 ?
    Od: Michal <s...@d...mailexpire.com>

    W dniu 2013-02-25 09:50, Andrzej Lawa pisze:

    > Umm... RAID-0? Dane ci niemiłe?

    Powtarzanie pierdół. Od bezpieczeństwa danych są backupy (system, danych
    itp. na innych nośnikach, w chmurze itp - nie w jednym egzemplarzu kopii
    zapasowej. Zresztą - używasz HDD czy SSD? Dane Ci nie miłe? Też padają,
    podobnie jak RAID na nich oparty. Twardziele co nie robią backupów,
    powinni przerzucić się na kamienne tablice i pismo klinowe.
    Dwa to, że host RAID, w tym RAID0 jest na dziś stosunkowo odporny.
    Przerabiałem to w praktyce, w ciągu ostatniego roku jedna z 6 taśm SATA
    okazała się uszkodzona, powodując znikanie macierzy z systemu w trakcie
    pracy, resety z odcinaniem zasilania do wszystkich 6 napędów, nawet w
    trakcie pracy/opóźnonego zapisu. Dane zbackupowane i stawiałem na awarię
    kontrolera na mobo albo zasilacza, bo niektóre urządzenia USB też
    dziwnie się zachowywały (w końcu za nie odpowiada ten sam chipset),
    ewnetualnie problemy z zasilaczem z 2 mocnymi liniami 12V, ale
    stosunkowo słabą 5V (jednak bez przesady by nie mogła uciągnąć kilku
    HDD). Okazało się jednak, że chińczyk dla dodatkowego 0,01$ potrafi
    spier*ć nawet najprostszą rzecz. Wymieniane były taśmy - od
    standardowych czerownych bez zatrzasków, na żółte kątowe i proste z
    zatrzaskami + firmowe czarne Asusa od mobo. Pomogło dopiero dokupienie w
    miejsce żółtej zatrzaskowej kolejnej czarnej zatrzaskowej od Asrocka
    (dostawca pewnie ten sam co Asus) i ustało jak ręką odjął. Potem
    sprawdzałem specjalnie taśmy nawet pod lupą - zero uszkodzeń mechanicznych.
    Tak więc tam macierz naprawdę sporo przeszła - więcej niż powinna i na
    przestrzeni roku i niezliczonych resetów, w tym w trakcie pracy zero
    problemów, nie licząc dopychania taśm. A że któryś dysk może paść - tak
    samo jak może paść HDD nie spięty w żaden RAID, a robienie w domowych
    warunkach RAID1, 5 czy 10 to IMHO przesada w większości zastosowań - od
    tego są backupy, a RAID w domu robi się zazwyczaj by zwiększyć liniowy
    transfer danych, wspierając go małym SSD na system. Tak - to teraz będę
    miał już co najmniej 2 obozy wrzeszczących wrogów - przeciwników RAID
    i SSD jednocześnie :>

    > To po pierwsze. Po drugie aby być w temacie grupy musiałby to być RAID
    > sprzętowy - a wtedy po prostu przekładasz kontroler razem z dyskami i
    > voila.

    W warunkach domowych RAID sprzętowy - bez sensu, zresztą nie ma na rynku
    praktycznie rozwiązań na PCI-E za rozsądne pieniądze do robienia RAID.
    Zamiast powtarzać ogólniki daj link do sensownego rozwiązania :>
    Przy współczesnych CPU wielordzeniowych po ~4GHz narzut RAID0 jest
    znikomy, a RAID5/10 nikt praktycznie nie robi w warunkach domowych. Host
    RAID wypełnił tą lukę i tu spisuje się nieźle - największa jego wada to
    właśnie problemy z przenoszeniem danych, ale to na szczęście robi się
    stosunkowo rzadko.

    > W przeciwnym przypadku - spytaj się na właściwej grupie.

    Teraz to Ty go odsyłasz na niewłaściwą grupę. Co innego gdyby pytał o
    LVM pod windows czy PRAWDZIWY soft RAID robiony pod linuksem itp. (czyli
    przez system jako taki). Ale on pyta o host-RAID, różniący się od
    pełnego sprzętowego głównie tym, że nie ma dedykowanego DSP. Odsyłanie
    takiej osoby na inną grupę jest w tej sytuacji tak samo niewłaściwe jak
    przy problemach z taką np: AudigySE/Extreme Audio, host-based modemami
    itp. - wszystkim co wykorzystuje CPU zamiast odrębnego DSP, które przy
    dzisiejszych mocach wielordzeniowych CPU powoli stają się rozwiązaniami
    typowo profesjonalnymi, w czym zresztą MS "pomaga" jak w przypadku
    zabicia stosu dźwięku w NT do 6.0 w górę.

    --
    /MB

  • 12. Data: 2013-02-25 12:25:59
    Od: Michal <s...@d...mailexpire.com>

    W dniu 2013-02-25 12:02, Marek pisze:

    > Czyli RAID-0 to nie jest standard komunikacji IO, którego producenci
    > mieliby się trzymać a jedynie tylko sposób organizacji danych?

    Z tym że implementacje poszczególnych producentów różnią się na tyle,
    że marne szanse przeniesienia.

    > Kopię danych niby mam ale to zawsze mnóstwo czasu z przywracaniem. Jeśli
    > nie można inaczej, to trudno. Wyczyszczę te dyski.

    Zrób kopie, przy okazji selekcję co warto zatrzymać w backupie a co
    stanowią zapychacze z którymi możesz się pożegnać (mnóstwo tego na
    każdym HDD) i spróbuj podpiąć macierz, 99% że nie zostanie rozpoznana.
    Niemniej jednak pochwal się rezultatem - sam jestem tego ciekawy i obym
    się mylił.

    --
    /MB

  • 13. Data: 2013-02-25 13:13:04
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 25.02.2013 11:40, Marek pisze:

    > Sprawy sprzętowe nie są poruszane na grupie dotyczącej OS. Możemy
    > przyjąć do rozważań dalszych, że nie mam żadnego systemu bo wydaje mi
    > się, że temat jest niezależny od niego.

    Masz rację: wydaje ci się.

    Ile razy mam powtarzać, że twój RAID jest *programowy* i jako taki
    zależy od systemu operacyjnego??

    Jak ja uruchamiam tę pseuroRIADową opcję w BIOS to mój system i tak
    widzi dyski, które na prawdę są podpięte. I żadnego dysku utworzonego
    przez kontroler RAID.

    Jakby to był RAID sprzętowy, to KAŻDY system widziałby tylko "dysk"
    utworzony przez kontroler RAID.

  • 14. Data: 2013-02-25 13:26:08
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 25.02.2013 12:21, Michal pisze:

    > Powtarzanie pierdół.

    Kłamiesz.

    > Od bezpieczeństwa danych są backupy (system, danych
    > itp. na innych nośnikach, w chmurze itp - nie w jednym egzemplarzu
    > kopii zapasowej.

    Pewnie, ale odtwarzanie z takiej kopi zapasowej TRWA.

    I podczas tego odtwarzania dane są zasadniczo NIEDOSTĘPNE.

    > Zresztą - używasz HDD czy SSD? Dane Ci nie miłe? Też padają,
    > podobnie jak RAID na nich oparty. Twardziele co nie robią backupów,

    W praktyce padnięcie dwóch jednocześnie jest na tyle mało prawdopodobne,
    że pomijalne w rozważaniach.

    > powinni przerzucić się na kamienne tablice i pismo klinowe.
    > Dwa to, że host RAID, w tym RAID0 jest na dziś stosunkowo odporny.

    Odporny? Nie pitol bredni - RAID-0 to tzw. "stripping" i bloki są
    rozrzucone po wielu dyskach. Pada jednej - znika WSZYSTKO.

    [ciach]

    > W warunkach domowych RAID sprzętowy - bez sensu, zresztą nie ma na
    > rynku praktycznie rozwiązań na PCI-E za rozsądne pieniądze do
    > robienia RAID.

    Nie o tym piszę.

    > Zamiast powtarzać ogólniki daj link do sensownego rozwiązania :>

    To zapłać.

> [...]
    > Host RAID wypełnił tą lukę i tu spisuje się nieźle - największa jego
    > wada to właśnie problemy z przenoszeniem danych, ale to na szczęście

    Ale to jest PROGRAMOWY RAID obsługiwany przez system!

> [...]
    > itp. (czyli przez system jako taki). Ale on pyta o host-RAID,
    > różniący się od pełnego sprzętowego głównie tym, że nie ma

    O czym ty bredzisz?? Gdzie w RAID masz "cyfrowe przetwarzanie sygnału"??

    Masz zwykłe cyfrowe pakiety - całe DSP odbywa się w samym dysku!

  • 15. Data: 2013-02-25 13:35:11
    Od: "BUNIEK" <m...@i...pl>

    > Umm... RAID-0? Dane ci niemiłe?

    Demonizujesz trochę to ryzyko - a od zabezpieczenia danych jest backup. A w
    przypadku dysków magnetycznych Raid-0 to jedyny sposób na wzrost wydajności.
    Używam RAID-0 i w komputerze domowym(3x500GB) jak również w serwerze w
    domu(2x 2TB). I chwale sobie, raid-0 poleciał 1 raz, był zbudowany ze
    starych dysków 4 x ATA 200GB w tym czasie wymieniłem pojedynczy dysk w
    laptopie 2 razy bo się mu padło miałem go od nowości jeden i drugi.
    Backupy robią się na RAID-1. ze wszystkich komputerów w sieci.

    I póki co jakoś leci.

    :)

    Buniek

  • 16. Data: 2013-02-25 13:36:47
    Od: Michal <s...@d...mailexpire.com>

    W dniu 2013-02-25 13:26, Andrzej Lawa pisze:

    > Kłamiesz.

    > To zapłać.

    > O czym ty bredzisz??

    Albo zaczniesz pisać normalnie, albo będziesz dyskutować sam ze sobą.

    Przemyśl to - taka postawa do niczego nie prowadzi. Jak czytam takie
    głupie zaczepki, to przestaję się dziwić dlaczego niezbyt lotni
    ochroniarze zareagowali na nie parę lat temu w znany sobie sposób
    - po prostu dali Ci po nosie, po czym płakałeś na ten temat na pół PL
    internetu. Keyboard warriorem w kapciach bardzo łatwo być :>

    --
    /MB

  • 17. Data: 2013-02-25 13:39:39
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 25.02.2013 13:35, BUNIEK pisze:

    > Demonizujesz trochę to ryzyko - a od zabezpieczenia danych jest backup.
    > A w przypadku dysków magnetycznych Raid-0 to jedyny sposób na wzrost
    > wydajności.

    Przy odczycie RAID-1 tak samo ładnie poprawia wydajność. Przynajmniej
    porządny.

    Z zapisem oczywiście gorzej - wszak musi zapisać dwa razy - ale z
    odpowiednim buforem nie powinien to być problem.

  • 18. Data: 2013-02-25 14:02:08
    Od: "BUNIEK" <m...@i...pl>

    >Przy odczycie RAID-1 tak samo ładnie poprawia wydajność. Przynajmniej
    >porządny.

    Tak sprzętowy i tez nie zawsze i zazwyczaj jest ograniczony do 2 dysków.
    Poza tym zakładając RAID-0 nie tracę pojemności co tez jest celem w moim
    przypadku.

    >Z zapisem oczywiście gorzej - wszak musi zapisać dwa razy - ale z
    >odpowiednim buforem nie powinien to być problem.

    Prawdopodobnie nie byłoby problemu. ale w warunkach domowych zazwyczaj się
    dużo czyta.

    Soft RAID1 Timing buffered disk reads: 374 MB in 3.01 seconds = 124.13
    MB/sec
    Soft RAID0 Timing buffered disk reads: 806 MB in 3.01 seconds = 267.93
    MB/sec

    Te same dyski cześć jest w raid1 cześć w raid0

    Buniek.

  • 19. Data: 2013-02-25 14:54:29
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 25.02.2013 13:36, Michal pisze:

> [...]
    > - po prostu dali Ci po nosie, po czym płakałeś na ten temat na pół PL
    > internetu. Keyboard warriorem w kapciach bardzo łatwo być :>

    Przyganił durny kocioł garnkowi....

  • 20. Data: 2013-02-25 14:58:04
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 25.02.2013 14:02, BUNIEK pisze:

    > Tak sprzętowy

    Programowy też.

    > i tez nie zawsze i zazwyczaj jest ograniczony do 2 dysków.

    mdadm nie

    > Poza tym zakładając RAID-0 nie tracę pojemności co tez jest
    > celem w moim przypadku.

    Twój wybór ;)

    Ale może faktycznie nieco przesadzam - nawet mój domowy komputer chodzi
    w mirroringu...

    > Prawdopodobnie nie byłoby problemu. ale w warunkach domowych zazwyczaj
    > się dużo czyta.

    Czyli sam mirroing nieźle przyśpieszy poprawiając bezpieczeństwo.

> [...]
    > MB/sec
    >
    > Te same dyski cześć jest w raid1 cześć w raid0

    Hmmm... Zrobię eksperyment ponownie, ale jak ostatnio sprawdzałem wyniki
    były porównywalne - dwukrotnie lepsze niż "gołego" dysku.