  • 21. Data: 2013-02-25 14:58:09
    Temat: Re: Jak przenieść RAID 0 ?
    Od: Dawid <x...@n...pl>

    W dniu 2013-02-25 11:40, Marek pisze:

    > No coś Ty! Nawet nie zauważam kiedy one się dokonują - wiem tylko, że
    > codziennie o 16 bo tak kiedyś ustawiłem :-) Moje wygodnictwo nie zna
    > granic :-) Mało tego, nawet trzymam wersję plików ileś tam wstecz bez
    > żadnego mojego zaangażowania :-)

    > Sprawy sprzętowe nie są poruszane na grupie dotyczącej OS. Możemy
    > przyjąć do rozważań dalszych, że nie mam żadnego systemu bo wydaje mi
    > się, że temat jest niezależny od niego.

    Z tym bubkiem nie dyskutuj i tak nie wytłumaczysz.
    Wyczyść te dyski i od nowa.

  • 22. Data: 2013-02-25 15:35:39
    Od: Michal <s...@d...mailexpire.com>

    W dniu 2013-02-25 14:54, Andrzej Lawa pisze:

    > Przyganił durny kocioł garnkowi....

    O tym właśnie pisałem mając na myśli, że zrażasz sobie ludzi w imię nie
    wiadomo czego. Wysyłanie maili poza grupą też niczemu nie służy.
    Ciekawe czy miałbyś odwagę powiedzieć coś takiego prosto w oczy.
    Aaaa, zapomniałem - mogłeś coś takiego powiedzieć panom "miśkom",
    ale wtedy nie było już tak łatwo i wolałeś zachować się jak
    skończona beksa.

    --
    /MB

  • 23. Data: 2013-02-25 17:08:15
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-02-25 13:13, Andrzej Lawa pisze:

    > Jakby to był RAID sprzętowy, to KAŻDY system widziałby tylko "dysk"
    > utworzony przez kontroler RAID.

    Szczerze mówiąc taki efekt właśnie mam. Zmieniłem system operacyjny a
    nowy widzi te dyski tak jak poprzedni. Dane nie uległy destrukcji.

    Jeśli RAID jest programowy i zależy wyłącznie od systemu operacyjnego
    ,jak piszesz , to dlaczego mogę się spodziewać utraty danych po
    przeniesieniu dysków na inny komputer z tym samym OS? Po co w BIOSie
    jest funkcja budowania macierzy dyskowej skoro to wyłącznie system tworzy?

    Marek

  • 24. Data: 2013-02-25 17:11:20
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-02-25 14:58, Dawid pisze:

    > Z tym bubkiem nie dyskutuj i tak nie wytłumaczysz. Wyczyść te dyski i
    > od nowa.

    Chyba tak właśnie zrobię, choć raz udało mi się dyski przenieść między
    systemami operacyjnymi ale w obrębie tego samego kontrolera. Miałem
    cichą nadzieję, że między kontrolerami też się da ...

    Marek

  • 25. Data: 2013-02-25 17:17:54
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-02-25 12:25, Michal pisze:

    > Zrób kopie, przy okazji selekcję co warto zatrzymać w backupie a co
    > stanowią zapychacze z którymi możesz się pożegnać (mnóstwo tego na
    > każdym HDD) i spróbuj podpiąć macierz, 99% że nie zostanie rozpoznana.
    > Niemniej jednak pochwal się rezultatem - sam jestem tego ciekawy i obym
    > się mylił.

    W środę dam znać. Powinienem mieć już komplet podzespołów. Pewnie i tak
    dane szlag trafi ale na wszelki wypadek spytam: czy jeśli zamienimy 2
    identyczne dyski miejscami w RAID-0, to czy RAID się posypie?

    Marek

  • 26. Data: 2013-02-25 17:53:42
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 25.02.2013 17:08, Marek pisze:

    > Szczerze mówiąc taki efekt właśnie mam. Zmieniłem system operacyjny a
    > nowy widzi te dyski tak jak poprzedni. Dane nie uległy destrukcji.
    >
    > Jeśli RAID jest programowy i zależy wyłącznie od systemu operacyjnego

    No niestety nie wyłącznie. Nie przy tym rozwiązaniu.

    > ,jak piszesz , to dlaczego mogę się spodziewać utraty danych po
    > przeniesieniu dysków na inny komputer z tym samym OS? Po co w BIOSie
    > jest funkcja budowania macierzy dyskowej skoro to wyłącznie system tworzy?

    Bo to jest taka proteza "nie-wiadomo-co" czyli po prostu "chwyt
    marketingowy" ;)

    Jak dla mnie jedno z dwojga: albo mam kontroler RAID, który daje
    systemowi (każdemu!) logiczne dyski widoczne jako normalne (i nie muszę
    się martwić o żadne "sterowniki", które tak na prawdę robią programowo
    RAID), albo robię RAID w systemie i mam w nosie sprzęt.

  • 27. Data: 2013-02-25 19:35:07
    Od: Michal <s...@d...mailexpire.com>

    W dniu 2013-02-25 17:17, Marek pisze:

    > W środę dam znać. Powinienem mieć już komplet podzespołów. Pewnie i tak
    > dane szlag trafi ale na wszelki wypadek spytam: czy jeśli zamienimy 2
    > identyczne dyski miejscami w RAID-0, to czy RAID się posypie?

    AFAIR przy tym kombinowaniu z kablami SATA nawet mi się to zdarzyło
    i obie macierze zostały poprawnie wykryte (RAID0), ale to może zależeć
    też od konkretnego biosu płyty głównej - raczej nie eksperymentowałbym z
    dyskami zawierającymi dane. Jak masz tylko dwa w macierzy, to dobrze np:
    okleić jedną (zazwyczaj pierwszą) z taśm SATA podłączoną do pierwszego
    HDD kawałkiem kolorowej taśmy izolacyjnej - w ten sosób przy
    przekładaniu dysków/kabli trudniej o inną kolejność podłączenia.

    P.S.
    Nie daj się zbałamucić, że HostRAID = SoftRAID. Po coś jest ten kod w
    biosie umożliwiający spinanie macierzy - choćby po to, aby łatwo
    zainstalować system na wolumenie ustawionym w macierz. A to że WindowsXP
    i starsze nie za dobrze sobie radzą z host RAID, czy większość
    dystrybucji linuksa ma z nimi problemy (choć powoli się to zmienia -
    nowsze wersje PartedMagic zazwyczaj rozpoznają host RAID z automatu).

    --
    /MB

  • 28. Data: 2013-02-25 21:35:19
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-02-25 19:35, Michal pisze:

> [...]
    > i obie macierze zostały poprawnie wykryte (RAID0), ale to może zależeć
    > też od konkretnego biosu płyty głównej - raczej nie eksperymentowałbym z

    Ja nie oznaczyłem kabli, wypiąłem je z dysków na chwilę, zadzwonił
    telefon a po rozmowie nie pamiętałem który jest który :-D Zbladłem na
    myśl, że zaraz dane w kosmos wyślę. :-D Nic takiego nie stało się na
    szczęście. Stąd moje pytanie.

> [...]
    > HDD kawałkiem kolorowej taśmy izolacyjnej - w ten sosób przy
    > przekładaniu dysków/kabli trudniej o inną kolejność podłączenia.

    Tak zrobię.

> [...]
    > dystrybucji linuksa ma z nimi problemy (choć powoli się to zmienia -
    > nowsze wersje PartedMagic zazwyczaj rozpoznają host RAID z automatu).

    Miałem W7 zainstalowany na RAID0 i szczerze mówiąc nawet nie
    zastanawiałem się co powoduje, że dysk jest widoczny. W BIOSie ten dysk
    (de facto 2 dyski) można ustawić w kolejności bootowania więc to też nie
    wywołało myślenia, że to system operacyjny ma jedyną władzę nad spiętymi
    dyskami. Żyłem w przekonaniu, że RAID na płycie jest sprzętowy skoro
    dysk zachowuje się jak zwykły.

    Marek

  • 29. Data: 2013-02-25 22:41:09
    Od: "ggs" <ggs_@_konto.pl>

    "Marek" <p...@s...com> wrote in message
    > Witam,
    >
    > Składam nowy komputer. Wszystko będzie w nim inne. Chciałbym zachować
    > jednak macierz 2 dysków w RAID 0 (SATA-2). Nie są to dyski systemowe. Czy
    > można je jakoś przenieść bez utraty danych?

    Sprobowalbym sklonowac jakims HDD managerem (acronis , ghost itp)

    Ostatnio stosowalem taki zabieg przenosząc Matrix Raid Intela ( dysk C
    RAID0, dysk D RAID1) na dwupartycjowy RAID1 z nVidii. Oczywiscie nie w
    sposob direct 1:1 ale poprzez image.

    Dla systemu obojetne na czym sobie siedzi byle sterownik byl i dzialal.

    Widze to tak :

    Zrzucasz caly raid0 do obrazu na starej plycie , obraz oczywiscie na innym
    dysku.
    Na nowym sprzecie po skonfigurowaniu RAIDu przywracasz .

    System zapewne nie wstanie wiec LiveXP z Hiren's boota i opcja fix_ide.cmd -
    super sprawa i powinien sie podniesc.

    Problem moze byc jednak z iloscia danych , z tego co czytam ponizej 4 TB to
    jednak sporo i tylko z tego powodu moze byc problem. Zawsze mozna
    pokopiowac duze pliki na osobne dyski na czas tej operacji.

  • 30. Data: 2013-02-25 22:45:08
    Od: "ggs" <ggs_@_konto.pl>

    "ggs" <ggs_@_konto.pl> wrote in message
    > "Marek" <p...@s...com> wrote in message

    Zaraz zaraz , no jezeli to nie dyski systemowe i cyt.: "Wszystko będzie w
    nim inne" czyli nowy raid0 tez bedzie inny to jaki tu problem ? Uruchomic
    obie maszyny i skopiowac po sieci.
    Karty GB wiec pare godzin i po krzyku.