    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Date: Tue, 11 Jul 2017 02:23:46 -0700 (PDT)
    Subject: Re: Jak się gnie blachy na dziób statku?!?
    From: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 10 lipca 2017 20:40:44 UTC+9 użytkownik Konrad Anikiel napisał:
> [...]
    też prostokątów). Są to raczej grube blachy, więc ich gięcie nie jest chyba takie
    trywialne?

    > Ostatnio statek handlowy przywalił dziobem w amerykański okręt i go mocno
    zmasakrował, sam praktycznie nie ponosząc strat. Tam często jest taki duży odlew
    przyspawany do blach, ale te blachy też nie są proste. Tłoczy się je punkt przy
    punkcie ogromniastą prasą z siłownikiem zamocowanym na środku potężnej belki, aż się
    zaokrąglą. Potrzebny jest niezły mistrz żeby prawa strona wyszła symetryczna do
    lewej. Bodajże DSME eksperymontawał z formowaniem eksplozyjnym, ale wiele przepisów
    zabrania 'cold balst forming', więc to chyba tylko ciekawostka. Spytam jutro w pracy,
    mam kolesi którzy przyszli ze stoczni.

    Spytałem. Albo prasa z kulistą końcówką, albo mały toroidalny walec na górze i dwa na
    dole. Bardzo dużo grzania palnikami i studzenia kubłem wody. Nazywają to
    thermomechanical forming (TMF). Odlewy były dawniej, może 10 lat temu. Obecnie
    wyłącznie spawane blachy, nawet na lodołamacze.