eGospodarka.plGrupypl.comp.programmingJaki język polecić początkującemu? - komentarz do artykułu w Programista 9/2018 › Re: Jaki język polecić początkującemu? - komentarz do artykułu w Programista 9/2018
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Date: Tue, 25 Dec 2018 03:13:04 -0800 (PST)
    Subject: Re: Jaki język polecić początkującemu? - komentarz do artykułu w
    Programista 9/2018
    From: fir <p...@g...com>

    W dniu niedziela, 23 grudnia 2018 20:29:36 UTC+1 użytkownik s...@g...com
    napisał:
    > Witam
    > Ostatnio sobie przeczytałem artykuł z magazynu Programista pt. "Jaki język polecić
    początkującemu?". A teraz pragnę go skomentować. Oto skrótowe przedstawienie
    artykułu:

    > [Początki]
    > Co oczywiste każdy jakoś zaczynał. Autor artykułu zaczynał od Basic-a na Atari.
    Następnie odkrył Pascal-a i Delphi by następnie zgłębiać C#. Ta ścieżka wynikała z
    rosnących potrzeb rzekomo nie możliwych do realizacji w poprzednich technologiach.

    > [Prostota]
    > W nauce łatwo przyswajane są proste koncepcje i one powinny być "pierwszym rzutem".
    >
    > [Oczekiwania]
    > Szybkie efekty są pożądane w przypadku nauki programowania.
    >
    > [Wszechstronność i C-style]
    > "Oprogramowanie interfejsu użytkownika w C++ to mordęga - na pewno w porównaniu z
    rozwiązaniami dostępnymi w C# albo Delphi." "Aplikacji webowych w C++ współcześnie
    się raczej nie pisze (a przynajmniej nie słyszałem o żadnym takim przypadku), mobilne
    wprawdzie się da, ale wszyscy producenci dosyć zdecydowanie sugerują, by raczej
    trzymać się języków, które zostały na daną platformę specjalnie przygotowane
    (Java/C#/Swift lub Objective-C)."
    > "W mojej ocenie nauczenie kogoś języka C-style niesie ze sobą bardzo dużo
    korzyści."

    > Teraz mój komentarz:
    >
    > [odnośnie Początki]
    > Jak się okazuje ważne w życiu jest zaczęcie marszu od wybicia się z właściwej nogi.
    W moim przypadku był to Asember x86. Dlaczego? Wydawało mi się, że da on dobre
    pojęcie o tym jak właściwie działa komputer. Zależało mi na tym by dobrze go
    zrozumieć gdyż dysponowałem jedynie znajomością systemu dwójkowego. Drugim krokiem
    mojej nauki była nauka C++. Wynikało to z tego, że C to język systemów operacyjnych
    (obok Asemblera) i jest on naturalnym (wstępnym) stadium nauki C++. C++ w owym czasie
    był językiem aplikacji (Java była za wolna na tamtych komputerach i dziś w wielu
    miejscach nadal tak jest, C# wtedy nie istniał).

    > [odnośnie Prostota]
    > Prostota tak, ale przede wszystkim ZROZUMIENIE. Można nauczyć kogoś wywoływania
    różnych funkcji w JavaScript ale raczej nie przybliży mu to jak działa procesor, ani
    co tak na prawdę jest niepodzielnym rozkazem dla programisty. W sumie jak mamy kogoś
    uczyć wywołań różnych funkcji to czemu nie w Bash-u albo w Python-ie? Zakres
    użyteczności dużo większy niż JavaScript-u.

    > [odnośnie Oczekiwania]
    > W nauce trzeba zawrzeć rodzaj kontraktu: uczymy się 3 miesiące i będziemy umieć to
    i to. Albo: uczymy się rok i będziemy umieć TO i TO i TO.
    > W ciągu 3 miesięcy faktycznie może nie być czasu na nic więcej niż parę tagów w
    Html plus wywołania kilku funkcji w JavaScript plus wyświetlanie jakiejś grafiki plus
    jakieś dźwięki.
    > Jednak może to być jedynie zachęta do poważnej nauki.
    > Moim zdaniem kurs minimum to rok podzielony na 3 etapy dotyczące WIEDZY
    ELEMENTARNEJ w pracy przyszłego programisty:
    > 1. 4 miesięczny kurs Asemblera,
    > 2. 4 miesięczny kurs C
    > 3. 4 miesięczny kurs C++
    > Sprytni adepci programowania mogą pójść krok dalej i np. w ciągu miesiąca
    zapoznawać się z językiem, a w ciągu kolejnych 3 miesięcy pisać programiki jakie
    wynikają z ich "strategicznych zainteresować" np. grafiki, dźwięku, baz danych czy
    algorytmów.
    > Taki kurs realizowany nawet samodzielnie pozwala w ciągu roku zostać "prawie
    programistą". Do pełni szczęścia brakowało by nam wiedzy ze wszystkich wymienionych
    dziedzin (grafiki, dźwięku, baz danych czy algortymów) oraz wiedzy matematycznej oraz
    wiedzy o projektowaniu systemów informatycznych, oraz wiedzy o narzędziach typu
    tworzenie pluginów, aplikacji sieciowych i używanie profilerów.

> [...]
    rozwiązaniami dostępnymi w C# albo Delphi."

    > W sumie nie wiem skąd ta opinia - tak się składa, że biblioteka Delphi jest
    udostępniana w pakiecie C++ Builder również dla C++. Poza tym autor artykułu
    najwyraźniej nic nie słyszał o Qt (którym posługuje się ok. milion programistów!!!).

> [...]
    (Java/C#/Swift lub Objective-C)."

    > Taaa... tylko że żaden z tych języków (może poza Swift - nie wiem co to i nie
    wnikam) nie został przygotowany specjalnie na daną platformę...Prawda jest
    prozaiczna: każdy chce wciągnąć w swoje własne bagno z którego trudno będzie się
    wydostać... Nawet w tym swoim Delphi możesz pisać bez krępy na telefony... Nie mówiąc
    już o C++...

    > "W mojej ocenie nauczenie kogoś języka C-style niesie ze sobą bardzo dużo
    korzyści."

    > Coś w tym jest. Jednak ja gdy zaistniała konieczność "zarzeźbienia" w Java to
    miałem sporo problemów - język miliardów klas w którym średnia funkcja ma 3 linie do
    mnie nie przemawia...

    ja bym polecal jakisprosty i logiczny jezyk nie wymagajacy setupu

    1) c na jakiejsc dobrej libce bylby dobry gdyby nie to ze dookola c i kompilatora
    zawsze moze sie pojawic tysiac problemow
    z ktorymi ten newb musi dylowac, ogrom ilosci tych malych problemow (ktore ida w
    tysiace) jest swoiscie 'przerazajacy'

    2) javascrypt bylby chyba dobry gdyby nie to ze ten htmlowy setup jawaskryptu i
    roznych tam jego elementow jest tes dosyc brzydki (i tez potencjalnie zahacza o
    szerokie spektrom roznych 'ciakwaostek')

    slowem ani to ani to nie jest chyba najlepsze niststy..tak naprawde ktos kto chcialby
    uczyc kogos pisania kodowani powinien napisac specjalny program jezyk ze specjalnym
    edytorem z wbudowana biblioteka specjalnie pod tych ktorzy chca sie uczyc
    programowania.. trzeba cos takiego zrobic i tyle, jak sie komus chce niech robi