eGospodarka.plGrupypl.comp.programmingJaki język polecić początkującemu? - komentarz do artykułu w Programista 9/2018 › Re: Jaki język polecić początkującemu? - komentarz do artykułu w Programista 9/2018
  • Data: 2018-12-29 07:13:20
    Temat: Re: Jaki język polecić początkującemu? - komentarz do artykułu w Programista 9/2018
    Od: s...@g...com szukaj wiadomości tego autora

    > Tak. Np. większosć ludzi ma złe nawyki żywieniowe.
    > Ale to nie jest problem żywności.

    Cenna uwaga!

    > Dobrze. To może lepiej pokazać dobre wzorce na dobrym kodzie?

    Wzorce i antywzorce nie zależą od języka programowania! Podobnie jak wspomniane
    nawyki.

    > Nadal nie wiemy, czy należy zmienić język, żeby pisać dobrze.
    > Albo, wracając do pierwszego pytania, czy C++ jest (nie)dobry do nauki.

    Jest dobry:
    + jest prawdziwy (w nim się pisze wszelkie poważne systemy - nawet oprogramowanie do
    F-35 napisano w C++ rzucając wcześniej stosowaną Adę np. w F-22 i Euro Fighter 2000)
    + jest kompatybilny (z najważniejszymi językami: Asemblerem i C, a do pozostałych
    języków można w nim tworzyć rozszerzenia)
    + produkuje bardzo szybki, natywny kod (nie wymaga żadnej wirtualnej maszyny czy
    interpretera)
    + jest dobrze rozwinięty i nadal rozwijany
    + jest dobrze zrozumiany i jest sprawdzony
    + jest wieloplatformowy (jeśli się użyje odpowiednich bibliotek: Stl, Boost, Sdl,
    OpenGl czy Qt i jeśli się umiejętnie wydziela wywołania nieprzenośnych funkcji)
    + jest obiektowy
    + wspiera wielodziedziczenie
    + ma możliwość przeładowania operatorów
    + ma wsparcie dla metaprogramowania (szablony)
    + wspiera wyjątki (jako sposób obsługi błędów)
    + wspiera wiele stylów programowania i wiele paradygmatów programowania
    + darmowy
    + ma bardzo dobre BIBLIOTEKI DO WSZYSTKIEGO na liberalnych licencjach
    + jest przyjazny dla ucznia (można go poznawać stopniowo - w miarę potrzeb)
    + jest wiele podręczników (z Opus Magnum Jerzego Grębosza na czele)
    + jest standardem w konkursach dla programistów

    Wady:
    - koszmarne komunikaty linkera (Gnu g++)
    - koszmarne komunikaty kompilatora gdy coś nie gra w użytych szablonach (Gnu g++)
    - słaby debuger Gnu gdb lub jego interfejs w Qt Creator (w porównaniu do debugera
    Borlanda w C++ Builder).
    - ręczne zarządzanie pamięcią
    - brak konsekwencji w stosowaniu nazewnictwa między bibliotekami (np. w Stl i Qt) (do
    przeżycia)
    - wybiórcze stosowanie funkcji języka (np. nie stosowanie wyjątków tylko wartości
    zwracanych i nie standaryzowanych funkcji z opisem błędu np. w Qt)