  • 101. Data: 2015-02-02 11:26:41
    Temat: Re: Kątomierz - jak to działą
    Od: "Ghost" <g...@e...com>

    Użytkownik "Waldemar" napisał w wiadomości grup

    Am 26.01.2015 um 17:01 schrieb Ghost:

    >Liniowymi MEMSami też się da.

    Dać się da, kątowe byłyby bardziej naturalne

    expierd?

  • 102. Data: 2015-02-02 12:04:42
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "Waldemar" <w...@z...fu-berlin.de> napisał w wiadomości

> [...]
    > liniowego i 3 osiowego czujnika prędkości obrotowej i służy do pomiaru
    > ruchu głowy astronauty w czasie eksperymentu.

    W mojej wypowiedzi: "Ale sądzę, że ..." chodziło o to, że do zrobienia
    kątomierza działającego na Ziemi potrzebny jest liniowy i że tak zrobiony
    kątomierz nie zadziała na stacji.
    Twoja wypowiedź: "Liniowymi MEMSami też się da." przeczy temu co napisałem,
    ale późniejszy opis mnie nie przekonał.

    Nadal uważam, że liniowymi MEMSami nie da się zrobić kątomierza działającego
    przy braku grawitacji. Jeśli twierdzisz, że "liniowymi też się da" to wskaż
    proszę czego nie wiem.
    Nigdy nie używałem żadnych MEMSów i nie wykluczam, że czegoś nie wiem.
    P.G.

  • 103. Data: 2015-02-02 14:00:47
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Piotr Gałka" napisał w wiadomości
> [...]

    >też się da" to wskaż proszę czego nie wiem.
    >Nigdy nie używałem żadnych MEMSów i nie wykluczam, że czegoś nie

    Inklinometr oparty o grawitacje na orbicie oczywiscie nie zadziala,
    ale zamiast "zyroskopu"
    mozna uzyć dwóch akcelerometrow ustawionych "obok siebie", ale w
    pewnym dystansie.
    Przyspieszenie obrotowe powoduje rozne przyspieszenia na obu
    czujnikach, roznice mozna wyliczyc i scalkowac dwukrotnie aby otrzymać
    kąt obrotu.
    Oczywiscie na poczatku trzeba jakos usunac pozycje kata zero ... i
    poczatkowa predkosc obrotowa.

    Dokladnosc oczywiscie bedzie zadna, bo przez to podwojne calkowanie
    jest to bardzo czule na bledy po dluzszym czasie ... ale systemy INS
    jakos dzialaja, mimo ze maja podobny problem.

    Co ciekawe - jesli dwa akcelerometry beda ustawione wzdluz jednej osi,
    to powinny podobnie wylapac sile odsrodkowa, czy tam przyspieszenie
    dosrodkowe.
    Co pozwala na zmierzenie predkosci obrotowej ... albo plywow
    grawitacyjnych :-)

    J.

  • 104. Data: 2015-02-02 15:07:38
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 02.02.2015 um 14:00 schrieb J.F.:

> [...]
    > dosrodkowe.
    > Co pozwala na zmierzenie predkosci obrotowej ... albo plywow

    No to odpowiedź dla obu:
    Oczywiście samym MEMSem nie da się zmierzyć kąta w nieważkości. Trochę
    to na skróty opisałem. Używam MEMSy i czujniki prędkości obrotowej (po 3
    osie każdy) i z uzyskanych danych obliczam resztę. Obliczenia są tylko
    dlatego możliwe, że znam ZAWSZE stan początkowy i końcowy eksperymentu.
    Znaczy astronauta trzyma głowę tak samo jak eksperyment zaczyna i
    kończy. Dzięki temu mogę skompensować błędy integracji (na ogół
    spowodowane dryftem offsetu czujników), jak też skompensować offset.

    Nawiasem mówiąc zmysł równowagi, jak już tu kiedyś pisałem, też ma
    wyłącznie czujniki przyspieszenia liniowego oraz czujniki przyspieszenia
    kątowego z fluido-mechanicznym integratorem. Błędy są oczywiste.
    Wystarczy usiąść na krześle biurowym z zamkniętymi oczami i bez kontaktu
    stóp z glebą. Ktoś pokręci krzesłem o jakiś kąt. Jest bardzo trudno
    określić kierunek bez kontaktu wzrokowego lub innego źródła punktu
    odniesienia.

    Waldek

  • 105. Data: 2015-02-02 15:13:55
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 02.02.2015 um 11:26 schrieb Ghost:

    > Użytkownik "Waldemar" napisał w wiadomości grup

    > Dać się da, kątowe byłyby bardziej naturalne

    Mierzysz czujnikami prędkości obrotowej i różniczkujesz. Ale w
    nieważkości nie jest to już takie proste. Znaczy pomiar prędkości
    obrotowej działa bezproblemowo, bo jest oparty o pomiar siły Coriolisa,
    pomiar statyczny jest jednak niemożliwy, bo jesteśmy w układzie
    inercyjnym, a tutaj nie da się mierzyć położenia z wnętrza układu.
    Potrzebujesz jakiś zewnętrzny punkt odniesienia.

    > expierd?

    Nie. Normalny pracownik naukowy, który przez ponad 20 lat zajmował się
    badaniem zmysłu równowagi. W Space Shuttle, na stacji MIR, a ostatnio
    też na ISS. Teraz robię za to zupełnie co innego: urządzenia treningowe
    dla myszy, szczurów i nietoperzy ;-)

    Waldek

  • 106. Data: 2015-02-02 15:22:26
    Od: "Ghost" <g...@e...com>

> [...]

    >się mierzyć położenia z wnętrza układu. Potrzebujesz jakiś zewnętrzny punkt

    Naprawdę sadzisz, ze to takie nomen omen rocket-science, ze średnio
    rozgarnięty student nie da sobie rady z pomiarem kątów za pomocą
    akcelerometrów?

    >Nie. Normalny pracownik naukowy, który przez ponad 20 lat zajmował się
    >badaniem zmysłu równowagi.

    Przesypały mi się otolity, co byś poradził na tę przypadłość?

    >W Space Shuttle, na stacji MIR, a ostatnio też na ISS. Teraz robię za to
    >zupełnie co innego: urządzenia treningowe dla myszy, szczurów i nietoperzy
    >;-)

    naczy expierd

  • 107. Data: 2015-02-02 15:26:10
    Od: "Ghost" <g...@e...com>

    Użytkownik "Waldemar" napisał w wiadomości grup

    >Oczywiście samym MEMSem nie da się zmierzyć kąta w nieważkości.

    Da się. Kwestia słabej dokładności.

  • 108. Data: 2015-02-02 15:29:56
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Ghost" napisał w wiadomości
    >Da się. Kwestia słabej dokładności.

    Zaraz koledzy, MEMS to Micro Electro-Mechanical Systems, takie ogolne
    okreslenie.

    MEMS to moze byc akcelerometr liniowy, ale moze byc tez żyroskop, czy
    raczej - pelniacy funkcje zyroskopu ... bo obroty wykrywa, a wirnika
    krecacego sie nie ma ..

    J.

  • 109. Data: 2015-02-02 16:27:25
    Od: "Ghost" <g...@e...com>

    .pl...

    >Zaraz koledzy, MEMS to Micro Electro-Mechanical Systems, takie ogolne
    >okreslenie.

    Tak, to prawda ktoś zaczął tak dziwnie nazywać akcelerometr liniowy - ale
    jakoś sobie z tym dajemy rade, nieprawdaż?

  • 110. Data: 2015-02-02 16:55:53
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 02.02.2015 um 15:22 schrieb Ghost:

    > Użytkownik "Waldemar" napisał w wiadomości grup

    > Naprawdę sadzisz, ze to takie nomen omen rocket-science, ze średnio
    > rozgarnięty student nie da sobie rady z pomiarem kątów za pomocą
    > akcelerometrów?

    W stanie nieważkości stacjonarnie się nie da. Czy rozgarnięty student,
    czy noblista.

    > Przesypały mi się otolity, co byś poradził na tę przypadłość?

    Jeżeli jest to BPPV (benign paroxismal positioning vertigo) to najlepsze
    na to jest manewr Epleya.

    Nie. Normalny człowiek.

    Waldek