  • 41. Data: 2020-01-29 14:49:43
    Temat: Re: Komunikat UKE w sprawie DVB-T2
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Przestań JF znowu pierdolic. Ty mistrz szukania linków nie potrafisz znaleźć ceny
    dekodera. Teraz przypierdalasz się że ktoś ma sobie taki sobie kupić. Przecież nikt
    nie ogląda telewizji, większość tutaj tak twierdzi. To nie kupia.

  • 42. Data: 2020-01-29 15:00:49
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 29.01.2020 11:18, J.F. wrote:

    > Ale lampy przestali robic :-)

    Chińczycy do dzisiaj produkują. :)

    > To jedna czesc, a druga - urzadzenie sie miesci na jednej plytce, w
    > jednym scalaku ... jak padnie, to nijak sie nie oplaci.
    > Chyba, zeby tak producenta zmusic do sprzedazy czesci w cenie
    > odpowiedniej do ceny calosci.

    Oczywiście, to by było najlepszym wyjściem. Plus np. prawny wymóg, żeby
    dokumentacja kluczowych elementów była uwalniana np. w formie kodu VHDL,
    umożliwiającego odtworzenie układu w FPGA albo tworzenie zamienników
    przez firmy trzecie. Tyle tylko, że to w dzisiejszych czasach jest nie
    do zrobienia, musiałby się kompletnie zmienić polityczny klimat.
    Dzisiaj wszystko idzie w odwrotnym kierunku. Sprzęt wcale nie musi sie
    psuć, żeby w pewnym momencie stać się bezużytecznym. Niedawno
    postanowiłem nadrobić trochę zaległości w nowszych tytułach i kupiłem
    XBox One S. Okazuje się, że nawet posiadanie płyty BD z grą nie
    gwarantuj mi, że będę mógł w nią zagrać za 15 lat. Przed uruchomieniem
    grę muszę zainstalować na dysku konsoli. Sęk w tym, że ta "instalacja"
    polega na ściągnięciu ponad 100GB z sieci. Na krążku znajduje się tylko
    część danych potrzebnych do odpalenia gry, a tak naprawdę równie dobrze
    mógłby się tam znajdować tylko jej identyfikator. Jeśli za parę lat
    Microsoft albo wydawca zdecyduje się na wyłączenie serwerów, już nigdy
    nie zainstaluję Halo 5, pomimo posiadania fizycznego nośnika.
    Żeby odpalić pierwszą część tej gry będę musiał tylko wyciągnąć
    oryginalnego XB z szafy. :)

    > A i tak sie naprawa nie oplaci ... choc akurat w TV jest ekran i
    > elektronika, to moze daloby sie tanio modul wymienic, chocby za pol ceny

    Jako mnie to nie przekonuje. Elektroników amatorów kiedyś straszono SMD.
    Hobby miało umrzeć, bo rzekomo nowych części nie da się lutować w
    domowych warunkach. Tymczasem zdarza mi się wykorzystywać w swoich
    projektach elementy QFN/MLF albo rezystory/kondensatory 0402, na
    samodzielnie trawionych płytkach (dwustronnych). Są też ludzie, którzy w
    domowych warunkach robią reballing BGA.
    Tak więc raczej problem leży raczej po stronie braku części zamiennych i
    dokumentacji, niż fizycznej niemożliwości wymiany.

    > Ogolnie tak, ale nikt juz ich nie mial, tylko kolekcjonerzy.
    > I nie tylko dlatego, ze lampy przestali robic - nowe funkcje
    > potrzebne/przydatne.

    Tuż przed wyłączeniem - zgoda. Jednak podejrzewam, że jeszcze w późnych
    latach dziewięćdziesiątych można je było spotkać w mieszkaniach co mniej
    zamożnych emerytów...

    > No, jak sie ktos przyzwyczail do koloru, to trudno zrezygnowac.

    Jednak jeśli ktoś się spóźnił z wymianą/modyfikacją, albo go to po
    prostu nie obchodziło, to wciąż miał w pełni funkcjonalny telewizor
    czaro-biały...

    > Zalezy po ile dekoder bedzie :-)

    Te tanie dekodery to niestety porażka. Znam kilka osób w średnim wieku
    oraz starszych, które po wyłączeniu analogowych nadajników narzekały na
    takie przypadłości jak migoczący tekst w telegazecie albo dźwięk
    spóźniający się względem obrazu.
    Do tego niektóre osoby długo nie mogły się przyzwyczaić do innej
    przypadłości tunerów cyfrowych - czasu wymaganego na zbuforowanie
    danych, potrzebnych do rozpoczęcia wyświetlania obrazu. Ponieważ byłem
    wtedy osobą, którą część rodziny traktowała jak "specjalistę od
    nowoczesnej elektroniki" często otrzymywałem wiadomości w stylu "coś się
    w tym telewizorze/tunerze psuje, bo nie wyświetla obrazu od razu po
    przełączeniu kanału". :)

  • 43. Data: 2020-01-29 15:07:12
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu środa, 29 stycznia 2020 13:27:32 UTC+1 użytkownik Grzegorz Niemirowski
    napisał:

    > I tak i nie. Technika się skomplikowała i nie mamy już w telewizorze
    > elementów w podstawkach jak lampy, które by każdy sobie wymienił sam, bez
    > narzędzi.

    Za to sa gotowe moduły- moduł zasilania, płyta główna, matryca

    > Nie wiem jak z > telewizorami,

    Kilka miesiecy temu zaczał szwankowac 59calowy tv samsung
    Przyjechał gość z serwisu, stwierdził że padła płyta główna. Wymienił w pół godziny.
    Najwiekszy kłopot to było zdjęcie tylnej obudowy tak aby zatrzasków nie uszkodzić. Bo
    to naweet już na śruby skręcane nie jest tylko na zatrzaski.
    Facet mówił ze jak jedzie do wymiany płyty głównej to ma zawsze w zapasie obudowę
    tylna jakby mu zatrzask podczas otwierania pękł
    No więc jak facet tą tylną obudowę zdjął to były tam w sumie dwie płytki wielkości
    kartki papieru z zeszytu- jedna to zasilanie, druga płyta główna
    Wymiana tego banalnie prosta, odpięcie i wpięcie kilku złączy
    akurat wtedy zrobili mi to w ramach gwarancji ale podpytałem człowieka o ceny. Płyta
    główna ponoć ok 700zł, płyta zasilania polowe tańsza.
    A na alle czy innych olxach używki można dostać po ok 200zł(z rozbitych tv)
    Wiec naprawa dzisiejszych tv to ani specjalnie skomplikowana ani kosztowna(pomijając
    wymianę matrycy)
    Oczywiście zakładam ze na tej uszkodzonej płycie głównej faktycznie do wymiany mógł
    być element za kilka zł. Ale czy przy cenie całej płyty nowej 700zł/używki 200zł jest
    sens bawić się w naprawę takiej płyty?

  • 44. Data: 2020-01-29 15:18:46
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 29.01.2020 o 15:00, Atlantis pisze:

> [...]
    > nowoczesnej elektroniki" często otrzymywałem wiadomości w stylu "coś się
    > w tym telewizorze/tunerze psuje, bo nie wyświetla obrazu od razu po

    A to swoją drogą - kiedyś stojąc na Rynku w Krakowie szybciej słyszałeś
    hejnał z trzymanego pod pachą radia niż bezpośrednio, teraz telewizyjny
    obraz w relacji na żywo potrafi mieć opóźnienie 30 sekund. Ba, mam dwa
    telewizory podłączone do jednego źródła i jest miedzy nimi zauważalne
    przesunięcie.

    MJ

  • 45. Data: 2020-01-29 15:19:30
    Od: Roman Rogóż <r...@s...krakow.pl>

    W dniu 2020-01-28 o 15:21, Michał Jankowski pisze:

    > Telewizor z roku 1960, jeśli tylko o niego zadbać, odbierał do samego
    > końca telewizji analogowej. A już taki z lat 70. z głowicą UHF to w ogóle.
    >
    > A tutaj po niecałych 10 latach już się system cyfrowy wyrzuca i zmienia
    > na nowy? Powariowali?
    >
    > Niech sobie 5G idzie na te nowe zakresy, a nie tv.
    >
    >   MJ
    Najlepiej wyszli na tym zaopuźnieni Ukraińcy bo przechodzą z analoga od
    razu na DVB-T2

  • 46. Data: 2020-01-29 15:26:27
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2020-01-29 o 15:18 +0100, Michał Jankowski napisał:
> [...]
    > słyszałeś hejnał z trzymanego pod pachą radia niż bezpośrednio, teraz
    > telewizyjny obraz w relacji na żywo potrafi mieć opóźnienie 30

    Czy to nie jest jakiś bufor, który stacja trzyma w pogotowiu żeby móc
    przerwać program w razie mega wpadki, coby niewygodny obraz nie
    poleciał w eter?

    > Ba, mam dwa telewizory podłączone do jednego źródła i jest
    > miedzy nimi zauważalne przesunięcie.

    Za to obecne telewizory mają możliwość zapauzowania lecącego programu.
    Kiedyś to było nie do pomyślenia.

    Mateusz

  • 47. Data: 2020-01-29 15:34:49
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2020-01-29 o 14:20, J.F. pisze:

    > Krok nastepny - ma byc wiecej w tym samym pasmie ?
    > A kto za to zaplaci ? Pan, pani - za nowy TV :-)

    I tu masz rację.
    Postępu nie zatrzymasz.

  • 48. Data: 2020-01-29 16:14:38
    Od: viktorius <v...@i...pl>

    W dniu 2020-01-29 o 15:19, Roman Rogóż pisze:
    > Najlepiej wyszli na tym zaopuźnieni Ukraińcy bo przechodzą z analoga od
    > razu na DVB-T2

    Tak jak my przechodziliśmy z analoga na DVB-T MPEG4 omijając MPEG2 który
    hulał już w Niemczech.
    A teraz wychodzi na to, że najbardziej z tyłu znów będziemy, bo Ukraina
    już, Niemcy już, a my za 2 lata.

    --
    viktorius

  • 49. Data: 2020-01-29 16:37:26
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2020-01-29 o 16:14, viktorius pisze:

    > Tak jak my przechodziliśmy z analoga na DVB-T MPEG4 omijając MPEG2 który
    > hulał już w Niemczech.
    > A teraz wychodzi na to, że najbardziej z tyłu znów będziemy, bo Ukraina
    > już, Niemcy już, a my za 2 lata.

    "Ostatni będą pierwszymi a pierwsi ostatnimi"

  • 50. Data: 2020-01-29 18:35:31
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 28/01/2020 12:56, t-1 wrote:
    > UKE na swojej stronie umieściło informację informuje jaki telewizor
    > kupować aby nie zostać z monitorem.

    Bez znaczenia. Zje to streaming. Już w zasadzie zjadł, pozostały reszki
    które w te kilka lat rozwiąże biologia i kilku koneserów retro.