  • Data: 2018-12-19 14:41:41
    Temat: Re: Kontroler panelu słonecznego
    Od: q...@t...no1 (Queequeg) szukaj wiadomości tego autora

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > skoro jest napiecie, to wyciagniesz :)
    >
    > Ale byc moze prad/moc juz na tyle slabe, ze nie warto sie bawic w
    > podbijanie.

    Z tego co pisze RoMan to chyba tak właśnie jest. Sam panelu nigdy nie
    miałem w ręku.

    > Dwa takie, bedziesz mial 24V i praca tylko w jedna strone :-)

    Tylko gdzie ja to wsadzę? :) Choć myślałem nad dwoma, jeden na bocznej
    szybie (z tyłu od strony kierowcy) i drugi w prawym górnym rogu przedniej
    szyby. Nie powinny zasłaniać.

    > A swoja droga - napiecie mocy maks 17.8V, prad mocy maks 0.29A, prad
    > zwarcia 0.31A ... takie "sztywne" te ogniwa ?

    Albo wkradł się błąd :)

    > IMO - jak jest moc i to niepewna, to trzeba ladowac cala moca :-)
    > Co w przypadku aku moze oznaczac nawet wieksze napiecie niz 14.4V,
    > zeby akumulator pociagnal odpowiedno duzy prad.

    Pytanie czy to właśnie nie przeładuje akumulatora. Jak przy 14.4 V (a
    nawet 13.8 V, bo tyle wydaje się bezpieczniejsze) pociągnie powiedzmy 10
    mA to chyba znaczy, że jest praktycznie naładowany...

    > IMO - to ma na tyle maly prad, ze nie przeladujesz akumulatora,
    > szczegolnie, ze po nocy bedzie troche rozladowany. Nie trzeba zadnych
    > przetwornic, moze tylko zabezpieczenie przed przekroczeniem 14.4V.

    Tzn. rozumiem że przy tych 14.4 V prąd naładowanego akumulatora powinien
    spaść do zera lub prawie-zera?

    Co do przeładowania -- tu nie chodzi o prąd a o jego ciągłe dostarczanie.
    Zastanawiam się, czy można zabić wielki akumulator, wpychając w niego cały
    czas malutki prąd, podbijając napięcie ponad napięcie gazowania. Wg mnie
    jest takie ryzyko -- powoli, ale skutecznie.

    > To pewnie zalezy od oswietlenia. Podaja dla maksymalnego.

    Właśnie pytanie jak ze sztywnością napięcia w funkcji oświetlenia.

    > Patrzac na ten wykres - to akurat na nim ladnie widac ze maksimum mocy
    > wypada przy ~30V. Mozna by sobie darowac lepsze dopasowania -
    > przetwornica tylko obnizajaca, sprzezenie zwrotne takie, aby utrzymac
    > na wejsciu te 30V.

    Czyli tak jak kombinuję (pomijając podbijanie)...

    > Zle patrzysz. Odwroc wykres.
    >
    > Jak w kazdej baterii - napiecie jest wysokie, gdy pradu nie bierzesz.
    > Jak zaczynasz brac prad, to napiecie spada.

    Racja, już widzę :) Przyćmiło mnie.

    > Ktory w powaznej instalacji chcemy osiagnac, a w takiej prostej
    > doladowywarce niekoniecznie :-)

    Chciałbym to potraktować też edukacyjnie :) Poza tym może właśnie w takiej
    prostej doładowywarce, gdzie każdy miliamper się liczy, to jest nawet
    ważniejsze?

    Pytanie też czy uda mi się skonstruować przetwornicę, która na własne
    potrzeby będzie brała odpowiednio mało prądu... ale nad tym pomyślę jak
    ustalę, jak to właściwie ma działać.

    Póki co najrozsądniej wydaje mi się zrobić feedback z wejścia i wysterować
    tak, żeby na wejściu utrzymać Um, plus dodatkowe ograniczenie napięcia na
    wyjściu, żeby zmniejszać wysterowanie, jak przekroczy bezpieczne napięcie
    dla akumulatora (nie wiem czy 14.4 V to nie będzie za dużo, myślałem nad
    13.8 V, którego pewnie i tak się nie osiągnie przy takich prądach, jeśli
    akumulator nie będzie już naładowany -- ale to jest do sprawdzenia).