  • Data: 2018-12-21 13:42:54
    Temat: Re: Kontroler panelu słonecznego
    Od: q...@t...no1 (Queequeg) szukaj wiadomości tego autora

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Z czasem oczywiscie przeladuje, na co w tym wariancie (ambitnym)
    > proponowalem osobne zabezpieczenie - tzn wykrycie zbyt duzego napiecia
    > i przejscie na niewielkie podtrzymujace.

    To wprowadza stan... ja wolałbym, żeby to było jednak bezstanowe :)

    > Tak calkiem do zera to nie, ale widac jest to prad juz malo szkodliwy.
    > Choc nowsze samochody maja troche mniej.

    Chodzi o prąd samego akumulatora, wiadomo że różne obwody w samochodzie
    też pobierają prąd (u mnie to 21 mA).

    > Jak najbardziej jest ryzyko, tylko ze:
    > -przy 14.4V to bedzie dlugo trwalo,

    Latem samochód stoi i miesiącami :)

    > -masz przerwe nocna, potem uzupelniamy ładunek, potem dopiero zaczyna
    > sie gazowanie ... i do zachodu juz blisko :-)

    Tak... ale chodzi mi o bilans dobowy. Muszę mieć ograniczenie.

    Tak czy inaczej chyba jednak ograniczę do 13.8 V. Zakładam że te kilkaset
    mA spokojnie w akumulator przy takim napięciu wejdzie, jak nie będzie
    naładowany na 100% (a jak będzie, to tym lepiej).

    > Tylko zauwaz, ze gdybys chcial calkowicie wykorzystac ogniwa, i
    > pobierasz maksymalna moc - to trzeba ja do akumulatorow przekazac.

    Chcę wykorzystać tylko do momentu, w którym akumulator nie będzie
    naładowany. Nie chcę go przeładowywać ani kombinować z jakimś drugim
    akumulatorem na dodatkowy ładunek. Pełne naładowanie akumulatora mi
    wystarczy :)

    > IMO to az tak duzo na tym nie wycisniesz, zeby sie np okazalo, ze to
    > ogniwo z ambitna przetwornica starcza na doladowanie, a bez
    > przetwornicy nie. A skoro bez przetwornicy tez starcza, to po co
    > przeplacac :-)

    W słońcu pewnie tak, pytanie co jeśli tego słońca będzie niewiele (np.
    jesienią, lub za zaśnieżoną szybą, lub np. samochód stojący w cieniu).

    > Zobacz np na to
    > https://www.akumulatory-zelowe.pl/ladowanie-akumulat
    orow-zelowych-i-agm-n-3.html
    > https://techtron.pl/blog/jak-prawidlowo-eksploatowac
    -akumulatory-zelowe-i-agm/

    > I tu sie pojawiaja dwa rozne zalecenia:
    > -ładowac do 14.4, a nawet 15.0V i przerwac,
    > -podlaczyc na stałe do ~13.8V

    Niby piszą, żeby było 13.62 V... to niewiele, ale jeśli i przy takim
    napięciu akumulator pociągnie te kilkaset mA, to po co podbijać :)

    > To żelowe, wyjatkowo wrazliwe na przeladowanie - samochodowy
    > odporniejszy.

    Pytanie czy będzie taki odporny, jak będzie przeładowywany non stop.

    > I tu sie rysuje program dla sterownika:

    Jeśli tam w ogóle będzie jakiś MCU :) Najpierw chcę określić, co ma robić
    a potem pomyślę, czy da się to jakoś sprytnie zrobić analogowo, czy
    faktycznie lepiej będzie wrzucić MCU. Pewnie skończy się na MCU.

    Ważny jest oczywiście najmniejszy możliwy pobór prądu przez sterownik, bo
    sterownik będę z oczywistych powodów zasilał z panelu.

    > -dorobic zabezpieczenie czasowe na wypadek zachmurzenia, gdy niewielki
    > prad uniemozliwi osiagniecie tych 14.5V

    Hmm, po co ograniczenie czasowe? Przecież jak nie osiągnie tych 14.5 V, to
    chyba dobrze (dla akumulatora) :)