eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaKontroler panelu słonecznego › Re: Kontroler panelu słonecznego
  • Data: 2018-12-19 19:34:36
    Temat: Re: Kontroler panelu słonecznego
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    W dniu 19.12.2018 o 17:21, J.F. pisze:
    > Dnia Wed, 19 Dec 2018 13:41:41 +0000 (UTC), Queequeg napisał(a):
    >> J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
    >>> IMO - jak jest moc i to niepewna, to trzeba ladowac cala moca :-)
    >>> Co w przypadku aku moze oznaczac nawet wieksze napiecie niz 14.4V,
    >>> zeby akumulator pociagnal odpowiedno duzy prad.
    >>
    >> Pytanie czy to właśnie nie przeładuje akumulatora.
    >
    > Z czasem oczywiscie przeladuje, na co w tym wariancie (ambitnym)
    > proponowalem osobne zabezpieczenie - tzn wykrycie zbyt duzego napiecia
    > i przejscie na niewielkie podtrzymujace.
    >
    >> Jak przy 14.4 V (a
    >> nawet 13.8 V, bo tyle wydaje się bezpieczniejsze) pociągnie powiedzmy 10
    >> mA to chyba znaczy, że jest praktycznie naładowany...
    >
    > No ale chodzi tez o to, zeby wykorzystac sloneczko, gdy ono jest.
    > Co prawda przy 5W to ci raczej nie grozi, ze troche rozladowany
    > akumulator nie wezmie calego dostepnego pradu przy 14.4V :-)
    >
    >>> IMO - to ma na tyle maly prad, ze nie przeladujesz akumulatora,
    >>> szczegolnie, ze po nocy bedzie troche rozladowany. Nie trzeba zadnych
    >>> przetwornic, moze tylko zabezpieczenie przed przekroczeniem 14.4V.
    >>
    >> Tzn. rozumiem że przy tych 14.4 V prąd naładowanego akumulatora powinien
    >> spaść do zera lub prawie-zera?
    >
    > Tak calkiem do zera to nie, ale widac jest to prad juz malo szkodliwy.
    > Choc nowsze samochody maja troche mniej.
    >
    >> Co do przeładowania -- tu nie chodzi o prąd a o jego ciągłe dostarczanie.
    >> Zastanawiam się, czy można zabić wielki akumulator, wpychając w niego cały
    >> czas malutki prąd, podbijając napięcie ponad napięcie gazowania. Wg mnie
    >> jest takie ryzyko -- powoli, ale skutecznie.
    >
    > Jak najbardziej jest ryzyko, tylko ze:
    > -przy 14.4V to bedzie dlugo trwalo,
    > -masz przerwe nocna, potem uzupelniamy ładunek, potem dopiero zaczyna
    > sie gazowanie ... i do zachodu juz blisko :-)
    >
    > Jak jeszcze w samochodzie jakis alarm prad bierze,
    >
    >>> Patrzac na ten wykres - to akurat na nim ladnie widac ze maksimum mocy
    >>> wypada przy ~30V. Mozna by sobie darowac lepsze dopasowania -
    >>> przetwornica tylko obnizajaca, sprzezenie zwrotne takie, aby utrzymac
    >>> na wejsciu te 30V.
    >>
    >> Czyli tak jak kombinuję (pomijając podbijanie)...
    >
    > Tylko zauwaz, ze gdybys chcial calkowicie wykorzystac ogniwa, i
    > pobierasz maksymalna moc - to trzeba ja do akumulatorow przekazac.
    >
    >>> Ktory w powaznej instalacji chcemy osiagnac, a w takiej prostej
    >>> doladowywarce niekoniecznie :-)
    >>
    >> Chciałbym to potraktować też edukacyjnie :) Poza tym może właśnie w takiej
    >> prostej doładowywarce, gdzie każdy miliamper się liczy, to jest nawet
    >> ważniejsze?
    >
    > IMO to az tak duzo na tym nie wycisniesz, zeby sie np okazalo, ze to
    > ogniwo z ambitna przetwornica starcza na doladowanie, a bez
    > przetwornicy nie. A skoro bez przetwornicy tez starcza, to po co
    > przeplacac :-)
    >
    >> Póki co najrozsądniej wydaje mi się zrobić feedback z wejścia i wysterować
    >> tak, żeby na wejściu utrzymać Um, plus dodatkowe ograniczenie napięcia na
    >> wyjściu, żeby zmniejszać wysterowanie, jak przekroczy bezpieczne napięcie
    >> dla akumulatora (nie wiem czy 14.4 V to nie będzie za dużo, myślałem nad
    >> 13.8 V, którego pewnie i tak się nie osiągnie przy takich prądach, jeśli
    >> akumulator nie będzie już naładowany -- ale to jest do sprawdzenia).
    >
    > Zobacz np na to
    > https://www.akumulatory-zelowe.pl/ladowanie-akumulat
    orow-zelowych-i-agm-n-3.html
    > https://techtron.pl/blog/jak-prawidlowo-eksploatowac
    -akumulatory-zelowe-i-agm/
    >
    > I tu sie pojawiaja dwa rozne zalecenia:
    > -ładowac do 14.4, a nawet 15.0V i przerwac,
    > -podlaczyc na stałe do ~13.8V
    >
    > To żelowe, wyjatkowo wrazliwe na przeladowanie - samochodowy
    > odporniejszy.
    > https://www.varta-automotive.pl/pl-pl/wsparcie-dla-a
    kumulatorow-varta/ladowanie/jak-naladowac-akumulator
    -samochodowy
    > tu podaja nawet 2.6V/ogniwo - czyli 15.6V
    >
    > I tu sie rysuje program dla sterownika:
    > -ladowac az do osiagniecia ~14.5-15V, napiecie moze byc troche
    > uzaleznione od pradu, przy duzym pradzie moze byc chyba wieksze.
    > Ale przy 5W to ci duzy prad nie grozi w zadnym wypadku :-)
    >
    > -po osiagnieciu tych 14.5V przejsc na napiecie podtrzymujace ~13.8V
    >
    > -dorobic zabezpieczenie czasowe na wypadek zachmurzenia, gdy niewielki
    > prad uniemozliwi osiagniecie tych 14.5V

    -dorobić równoległy regulator napięcia, który będzie zwierał nadmiar prądu.

    P.P.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: