    From: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>
    Newsgroups: pl.comp.pecet,pl.misc.elektronika
    <5eb9519c$0$518$65785112@news.neostrada.pl> <r9bup0$gtv$1@gioia.aioe.org>
    <5eb99b26$0$17348$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ec4055d$0$17365$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ec50220$0$512$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ec701fe$1$511$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ec78eff$0$542$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ec84760$2$548$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ec8e21e$0$550$65785112@news.neostrada.pl>
    <unnj358bw6nj$.xif5idktr70z$.dlg@40tude.net>
    Subject: Re: Kto da więcej? lub za mniej? -- lumenów za plny?... OT
    Date: Mon, 25 May 2020 01:02:14 +0200

    "J.F." unnj358bw6nj$.xif5idktr70z$....@4...net

    "Paweł Pawłowicz" 5ec8e21e$0$550$6...@n...neostrada.pl

    > Nawet niewielka różnica zakresów czułości dwóch receptorów
    > zapewnia możliwość rozróżnienie kolorów.

    Pytania:
    - co to znaczy 'niewielka'?
    - czy mózg potrafi uporać się z nadmiarem wrażeń?
    - po co kobiecie (żyjącej u boku mężczyzny) lepsze postrzeganie barw?

    Zieleń może jest potrzebna, bo można jeść rośliny zielone...
    Ale czy potrzebne są kobiecie dodatkowe barwy do tych,
    które ma/rozpoznaje mężczyzna?

    Czy te allele (Rk i Rm itd.) są aż tak mocno rozsunięte, by dawały
    dodatkowe barwy? Czy jedynie zmniejszają prawdopodobieństwo daltonizmu?

    Lękam się, że nasz rozmówca (Paweł Pawłowicz) zauważy znów, iż niczego
    nie rozumiem, zarzucając mi, iż wg mnie kobieta ma Rk itd a mężczzna
    ma Rm itd... ;) Ale noł risk, noł fan... ;)

    > No i tak juz troche OT - skad my to wiemy ?

    Jakieś przypisy, linki, bibliografia?... ;)

    > Kiedys byl projekt Human Genome, ktorego nie bardzo rozumialem co oni
    > robia, potem elektronika (wiec juz nie OT) umozliwila gromadzenie tych
    > wszystkich informacji. Od lat ponoc Chinczycy analizuja DNA na masowa

    Czyli na jaką? Miliardy osobników do miliardów osobników? Gen do genu?
    [nie dziwota, że wyprodukowali SARSoMERSy...]

    > skale ... ale jak ustalic co odpowiada za co ?

    > Jesli wezmiemy dwoch ludzi, powiedzmy dwoch przypadkowych Polakow ...
    > to jaki procent genow beda mieli rozny, a jaki taki sam ?

    Pewnie to zależy od stopnia pokrewieństwa. ;)

    --