  • Data: 2020-05-25 16:19:03
    Temat: Re: Postrzeganie barw
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom> szukaj wiadomości tego autora

    > Zaraz, chwila - z liczby alleli wynika jedynie niższe
    > prawdopodobieństwo daltonizmu u kobiet niż u mężczyzn. Nijak nie
    > przekłada się to na rozpoznawanie kolorów przez zdrowe osobniki.

    Zauważ, że większość kobiet ma dwa różne allele w miejscach R na obu
    chromosomach i dwa różne allele w miejscach G na obu chromosomach.
    Receptor B wszyscy mamy identyczny. Tak więc kobiety widzą
    pięciobarwnie, a mężczyźni trójbarwnie. Dysponując pięcioma kanałami
    mają dużo większą rozdzielczość postrzegania barw.

    Pozwól, że dorzucę kilka komentarzy w kwestii innych pytań w tej gałązce.
    Z punktu widzenia człowieka barwniki m ptasiej "matrycy Bayera" mają
    kolory żółty, brudnopomarańczowy i brązowoczerwony. Ponieważ
    współpracują one z receptorami o innych charakterystykach spektralnych,
    nie ma sensu wyciąganie daleko idących wniosków z punktu widzenia
    człowieka. Nie podałem tej informacji, aby uniknąć komentarzy w stylu
    "można lepiej", ale to chyba był błąd.
    Na ile charakterystyki powinny być rozsunięte, aby to miało sens?
    Wystarczy kilka nanometrów. Narysuj sobie jakąś charakterystykę,
    powiedzmy przypominającą krzywą Gaussa w układzie sygnał od długości
    fali. Jeśli jest tylko jedna krzywa, konkretna długość fali daje jakąś
    wartość sygnału. Ale tak naprawdę nie ma żadnej informacji o długości
    fali. Musimy pamiętać, że w rzeczywistości jest jeszcze oś natężenia
    światła, więc słabe światło blisko maksimum czułości generuje taki sam
    sygnał jak mocne światło przy niskiej czułości. A teraz dodajmy drugą
    krzywą, tylko lekko przesuniętą względem pierwszej (dobrze jest to
    narysować, wtedy od razu widać o co tu chodzi). Dostajemy dwa sygnały z
    dwóch receptorów i to daje informacje o jasności i położeniu na osi
    długości fali.
    Skąd to wiadomo? Z badań porównawczych u współczesnych gatunków.
    Ponieważ z grubsza wiadomo, jaka jest częstość mutacji w czasie, daje
    się też oszacować kiedy nastąpiły zmiany. Daje się też narysować szlaki,
    jak zmieniały się sekwencje genów w czasie.
    Jest dużo sprzecznych danych. Tak niestety jest. Informacje w omawianym
    temacie pojawiły się dopiero po tym, jak nauczyliśmy się szybko i tanio
    sekwencjonować genomy. Wcześniejsze dane są właściwie bezwartościowe.
    Oczu dinozaurów nie mamy, ale mamy oczy ptaków. Nieco przekornie można
    powiedzieć, że ptaki to dinozaury.

    Pozdrawiam,
    P.P.