  • 21. Data: 2009-12-31 23:46:39
    Temat: Re: Kupować antenę czy nie ?.
    Od: "Harrison Bergeron" <b...@s...poczta.onet.pl>

    > Odnośnie wypowiedzi kolegi "Harrison Bergeron" (wklejam linka - to
    > naprawdę nie takie trudne)
    >
    > "[...] Moja rada: na razie nic nie kupuj,
    > dopóki nie pojawią się karty kodowe w sprzedaży.[...]

    Moja wypowiedź tyczyła się doboru odpowiedniego tunera do rodzącej się
    dopiero platformy satelitarnej TVP.
    Bez wnikania w szczegóły jak to się stało, TVP zaniechała uruchomienia
    platformy. Nie ma tunerów z logiem TVP, nie ma kart TVP - zapomnij o tym
    temacie.

    Natomiast ta nowa telewizja o którą pytasz to DVB-T.
    Ona już istnieje. Odbiera się ją przy pomocy tradycyjnej anteny, a nowe
    telewizory są przystosowane do jej odbioru (no powiedzmy... prawie wszystkie
    nowe), więc żadne dodatkowe urządzenie nie będzie potrzebne.

    > Czy jak to wkońcu będzie wyglądać, będę w końcu musiał kupić - nowy typ
    > telewizora + tuner + kartę ?

    Jeśli Twój tv jest wyposażony w tuner DVB-T MPEG4, to oprócz anteny nic
    więcej nie jest potrzebne. (Są pomysły aby DVB-T była kodowana, ale puki co
    jeszcze nie jest więc nie ma się co martwić na zapas do przodu "co będzie
    potrzebne do kodowanej odbioru?".)
    Jeśli masz stary tv, czeka Cię wymiana na nowy lub zakup stosownego tunera
    zewnętrznego.

    A co do anten... Wszystko zależy od tego jakie masz lokalne warunki odbioru.
    Obecnie używam anteny produkcji wspomnianego już Dipola, model "DIPOL
    19/21-69 DVB-T" (kod towaru: A1911). Wcześniej miałem szerokopasmową siatkę
    ze wzmacniaczem. Yagi jest lepsza - nie dość, że mała zgrabna i tania, to
    jeszcze zapewnia mi ładniejszy odbiór niż wcześniejsza siatka.
    Szkoda, że sklep internetowy Dipola liczy przeszło 30 zeta za wysyłkę. Jeśli
    ktoś jest spoza Krakowa... zwyczajnie się nie opłaca.

    Pozdrawiam
    Harrison Bergeron

  • 22. Data: 2010-01-01 06:53:28
    Od: "R.M." <f...@g...com>

    Harrison Bergeron wrote:

> [...]
    > Jeśli
    > ktoś jest spoza Krakowa... zwyczajnie się nie opłaca.

    ciekaw jestem tylko jakim cudem antena o wiekszym zysku (siatka - 14dbi)
    moze byc gorsza od yagi A1911 o zysku 13.6dbi

  • 23. Data: 2010-01-01 09:55:30
    Od: "Harrison Bergeron" <b...@s...poczta.onet.pl>

    > ciekaw jestem tylko jakim cudem antena o wiekszym zysku (siatka - 14dbi)
    > moze byc gorsza od yagi A1911 o zysku 13.6dbi

    Ja tam nie wiem ile dbi miała moja stara siatka. (!)
    Jedyne co mogę teraz powiedzieć, to to że w mojej (subiektywnej) ocenie
    obecna antena zapewnia mi lepszy odbiór niż antena poprzednia.
    Jeśli kogoś interesuje mogę dokładnie opisać jakie zmiany na plus i minus
    zaobserwowałem.

    Pozdrawiam CU
    Harrison Bergeron

  • 24. Data: 2010-01-01 10:04:17
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <w...@w...pl>

    Użytkownik "R.M." <f...@g...com> napisał w wiadomości
    > Harrison Bergeron wrote:
    (ciap)
    > ciekaw jestem tylko jakim cudem antena o wiekszym zysku (siatka - 14dbi)
    > moze byc gorsza od yagi A1911 o zysku 13.6dbi

    Raczyłeś przeczytać wskazane materiały, czy dalej będziesz się popisywał
    ignorancją?

    PW! w Nowym Roku

    Włodek

  • 25. Data: 2010-01-01 13:50:28
    Od: "j.r." <j...@g...pl>

    R.M. wrote:

    > ciekaw jestem tylko jakim cudem antena o wiekszym zysku (siatka -
    > 14dbi) moze byc gorsza od yagi A1911 o zysku 13.6dbi
    Witam,
    wyjasnienie jest bardzo proste.
    Siatki maja bardzo rozna jakosc wykonania tzn tolerancje wymiarow
    oraz ich pozostalych parametrow ponadto siatka cechuje sie
    mniejsza kierunkowoscia (jesli nadawane sygnaly sa z jednego
    kierunku a zaklucenia powstaja glownie z innego kierunku np
    o 60 stopni od nadajnika yaga zbierze ich znacznie mniej).
    Stosunek sygnalu do szumu jest wazny. Mozliwe rowniez
    ze przy siatce zamotowany wzmacniacz sie przesterowuje
    od zbyt silnego sygnalu luz wrecz sie wzbudza.

    Na grupie byly juz opisy instalacji gdzie siatka byla lepsza
    ale to nie stanowi reguly wszystko zalezy od lokalnych warunkow
    odbioru.

    Osobiscie znam przypadek w Warszawie gdzie najlepszy
    odbior jest na 1m odcinku linki 0,5mm2 :-)
    --
    pzdr, j.r.

  • 26. Data: 2010-01-01 14:15:31
    Od: "Piotr \"Curious\" Slawinski" <c...@b...internetdsl.tpnet.lp>

    "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl> wrote:

    > Ta kupiona przez brata, to była ta druga, 12dB.
    > Zwróc uwagę na ich charakterystyki - logarytmiczna ma stały zysk w
    > całym pasmie, siatkowa zaś UHF zaczyna od 10dB, te 16 ma dopiero na
    > końcu pasma. Poza tym te anteny logarytmiczne ktoś wtedy tu na
    > grupie też reklamował jako bardzo dobre rozwiązanie stosowane przez
    > profesjonalistów, a w przypadku anten siatkowych, te ich parametry
    > to czysta loteria bądź wręcz pobożne życzenia producenta.
    >
    > J.

    niby dlaczego antena SZEROKOPASMOWA mialaby byc jakas loteria? :p
    siatki to bardzo dobra konstrukcja, latwa do skopiowania/wykonania.
    daja dobry zysk, zwlaszcza gdy doda sie wzmacniacz, a wspolczesne wzm. maja
    b. dobre parametry. dodatkowo to ze sa mniej kierunkowe, w sytuacji gdy
    odbicia sygnalu sa korzystne (a czasem sa, zwlaszcza gdy teren jest w miare
    plaski) ... a to co w sklepach jest to zwykle dobre kopie, bo jak nie
    dzialaja, to klient zwraca.

  • 27. Data: 2010-01-01 14:22:58
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Thu, 31 Dec 2009 20:10:53 +0100, R.M. napisał(a):

    > nie dolicza, wlasnie to juz obliczylem, dokladnie za pomoca
    Dobra, w tym wypadku nie doliczył. Ale ja mu i tak nie dowierzam. Daję jej
    góra 9-10dB.

    > http://www.k7mem.150m.com/Electronic_Notebook/antenn
    as/yagi_vhf.html
    > i cztery anteny yagi z 3 directorami maja dokladnie zysk wiekszy o 2db
    > niz jedna yagi z 7 directorami
    Podana w linku metoda ogranicza się do anten yagi. Tzw. antena siatkowa nie
    jest anteną yagi, tylko synfazową. To co widzisz w antenie siatkowej przed
    każdym dipolem to nie są elementy czynne. To są ozdóbki do robienia
    wrażenia na głupcach. Spotykałem anteny które miały to wyłącznie z plastyku
    :)

    --
    Jacek

  • 28. Data: 2010-01-01 14:37:00
    Od: "Piotr \"Curious\" Slawinski" <c...@b...internetdsl.tpnet.lp>

    Endriu wrote:

    > Gdzieś mi się obiło o uszy że za jakiś czas mają wprowadzać sygnał
    > cyfrowy odnośnie telewizji publicznej (zwykłą telewizja - TVP1, TVP2,
    > POLSAT, TVN), stąd też moje pytanie czy jest wogóle sens kupowac antenę do
    > odbioru TV - coś w stylu:
    >
    > http://www.allegro.pl/item860886941_antena_tv_reflek
    ta_ante_6896.html

    > lub

    http://www.allegro.pl/item858383919_antena_tv_siatko
    wa_ze_wzmacniaczem_12_mies_gwaranc.html

    > Czy koledzy orientują się czy ten nowy sysytem nadawania będzie
    > potrzebował jakichś innych anten - z zasłyszenia obiło mi sie o uszy że do
    > odbioru tej telewizji potrzebne będzie jakieś dodatkowe pudełko które
    > będzie trzeba dołączać do standardowych (chyba analogowych ????)
    > telewizorów.
    >
    > P.S. Ogólnie to staram się nie oglądać tych solorzowsko-michnikowskich tub
    > propagandowych, ale czasami trzeba oglądnąć jakiś ustawiony mecz w lidze
    > polskiej jak koledzy na piwo do mnie przyjdą ....

    imho - gdzie ci sie spieszy?
    1)jesli wprowadza, to pewnie zmienia standard z 4 razy. ot tylko po to zeby
    sie upewnic ze uzytkownicy kupia 4x rozne dekodery...

    2)nie wiadomo czy nie bedzie kodowane (niby ma nie byc, ale zmiana tego to
    kwestia paru dni, zadna ustawa ci tego nie gwarantuje, a na pewno sporo
    wytworni bedzie wolalo nadawac np. kodowane filmy i patrzec na to ile ludzi
    kupi zdrapke do dekodera, niz ufac tvp i kasie z reklam)

    jaki standard bedzie? zgaduj zgadula ...

    3)propagacja sygnalu cyfrowego jest inna niz analogowego. nie wiadomo jakie
    czestotliwosci zostana ostatecznie wybrane. nie wiadomo jaka bedzie
    przepustowosc kanalow i przestrzenie miedzy nimi. nie wiadomo czy nie
    zostanie zmieniona lokalizacja nadajnikow i rozmieszczenie anten.
    nie wiadomo jak obiekty wprowadzajace odbicia wplyna na odbior dokladnie w
    twojej lokalizacji. wszystko to wplywa na wybor anteny. jesli boisz sie ze
    ich ceny pojda w gore gdy zacznie sie zmiana - kup 20m miedzianego drutu
    2.5mm i rolke cyny, w razie potrzeby zlutujesz sobie najlepsza konstrukcje
    na poczekaniu ;)
    dobrze tez zainwestowac w dobrej jakosci kabel antenowy, jesli antena jest
    gdzies daleko, tlumienia na kablu daja sporo strat.

    4)pasmo radiowe jest drogie. tvp. ma problemy finansowe i gdyby nie patronat
    rzadu i gigantyczne wyludzenia abonamentow od ludzi ktorzy 'nie maja
    wyjscia' to by upadla. jesli ktos uczciwy sie za to zabierze, to TVP
    zninknie z eteru calkowicie i bedzie dostepna tylko przez satelite. ew. moze
    zostac awaryjny kanal analogowy powiadamiajacy np. o kataklizmach, ale
    znajac polityke naszego panstwa to predzej mi kaktus na czole wyrosnie niz
    ktos zechce rzetelnie informowac obywateli nie narazajac ich przy tym na
    dodatkowe koszta , zamiast pompowac w nich tony smieci i wyludzac przy tej
    okazji gigantyczne sumy.

  • 29. Data: 2010-01-01 14:43:51
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Thu, 31 Dec 2009 20:08:44 +0100, Jarek P. napisał(a):

    > No bez jaj, jaki tam błąd można popełnić?

    Parę by się znalazło :) Zapewne jakbym był przy próbach to znalazłbym
    przyczynę. A na forum to se można tylko pogdybać, co jest stratą czasu.
    --
    Jacek

  • 30. Data: 2010-01-01 14:57:01
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Fri, 1 Jan 2010 14:50:28 +0100, j.r. napisał(a):

    > (siatka - 14dbi)
    1. Zysk anten mierzymy w dB (w stosunku do dipola którego zysk się
    przyjmuje za zero).
    2. Antena siatkowa jest synfazowym połaczeniem 4 dipoli. Ponadto jest
    wyposażona w ekran. Policzmy : Zysk gdy połączymy dwa dipole - 3dB. Zysk z
    połaczenia dwóch zespołów dwudipolowych - 3dB. Zysk szacunkowy z ekranu
    (zakładam że cała wiązka tylna jest kierowana do przodu) kolejne 3 dB.
    Razem mamy 3+3+3=9 dB. W praktyce zyski 3dB są osiągane tylko w teorii, w
    praktyce jak jest 2,5dB to już bardzo dobrze. A więc góra 3x2,5= 7,5 dB.
    Skąd panowie producenci biorą 14dB to ich słodka tajemnica. Ja tam bardzo
    chciałbym zweryfikować wyniki ich pomiarów (o ile jaieś były w ogóle).

    --
    Jacek