  • 1. Data: 2017-06-01 08:05:39
    Temat: Kwarc w Atmega 328 PB
    Od: slawek <f...@f...com>

    Jak i jaki kwarc do Atmega 328 PB dać?

    Wszystkie podręczniki opisują wersję bez "B". W której był "full
    swing". Nowa PB nie obsługuje tego trybu. Przeglądając oferty
    kwarców nie widzę nigdzie adnotacji "small power". (Chcę użyć UART.)

    Jakiego konkretnie kwarcu użyć? Ktoś już praktycznie próbował?

  • 2. Data: 2017-06-01 10:04:46
    Temat: Re: Kwarc w Atmega 328 PB
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2017-06-01 o 08:05, slawek pisze:
> [...]
    > nie widzę nigdzie adnotacji "small power". (Chcę użyć UART.)
    >
    > Jakiego konkretnie kwarcu użyć? Ktoś już praktycznie próbował?

    Jak w jakimś oporniku w jakimś układzie wydziela się 1W i stosujesz tam
    opornik, który to wytrzymuje, a potem ktoś zrobi rozwiązanie small
    power, które w tym samym oporniku wydzieli 0,1W to też będziesz miał
    obawy przed wstawieniem tam opornika 1W?
    P.G.

  • 3. Data: 2017-06-01 12:24:12
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Thu, 1 Jun 2017 10:04:46 +0200, Piotr
    Gałka<p...@c...pl> wrote:

> [...]
    > power, które w tym samym oporniku wydzieli 0,1W to też będziesz
    miał
    > obawy przed wstawieniem tam opornika 1W?

    Chyba nie kumasz bazy.

    Kwarce normalne nie pracują z serią PB. Muszą być specjalne. A tych
    specjalnych nie wiem skąd brać i czy ten rodzaj jednorożców ktoś
    widział?

  • 4. Data: 2017-06-01 13:19:50
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    slawek <f...@f...com> napisał(a):
> [...]
    > Nowa PB nie obsługuje tego trybu. Przeglądając oferty kwarców nie widzę
    > nigdzie adnotacji "small power". (Chcę użyć UART.)

    Trzeba patrzeć na rezystancję szeregową.

    > Jakiego konkretnie kwarcu użyć?

    Nie szybszego niż 16 MHz. Do UART taki z dobrze dzielącą się
    częstotliwością, np. 3,6864 MHz

    > Ktoś już praktycznie próbował?

    Tak, są o tym wątki na forach. Generalnie do 16 MHz działa, wyżej nie.
    Czasem ludzie mają problemy przy 16 MHz. Zalezy od kwarcu i zakłóceń.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 5. Data: 2017-06-01 15:48:04
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Thu, 1 Jun 2017 13:19:50 +0200, "Grzegorz Niemirowski"
    <g...@p...onet.pl> wrote:

    > Trzeba patrzeć na rezystancję szeregową.

    Ile ma być?

    > Nie szybszego niż 16 MHz. Do UART taki z dobrze dzielącą się
    > częstotliwością, np. 3,6864 MHz

    Czym się kierowali uniemożliwiając pędzenie 20 MHz to tylko jedna
    Unia Europejska wie. (Cytując znanego forumowicza.)

    Ostatecznie podłączyć zewnętrzny generator lampowy (kwarcowy of koza)
    i też będzie. Jeszcze tylko nixi zamiast LCD i full wypas.

    > Tak, są o tym wątki na forach. Generalnie do 16 MHz działa, wyżej
    nie.

    Tzn. czy ktoś z was próbował? Mi akurat potrzebne skromne 8 MHz, bo
    nie chce bawić się w translację napięć dla czujników pędzonych na
    3.3V.

    Oczywiście "kwarc mi niepotrzebny", bo chcę używać UART. Wątpię czy
    to da się bez kwarcu, a kwarce jakie są np. w TME nigdzie nie mają
    napisane że są "Little power".

    Ok, problem nie w tym że PB jest o 3 PLN tańszy. Problemem jest czy P
    będzie nadal produkowany/dostępny za 5 lat.

    > Czasem ludzie mają problemy przy 16 MHz. Zalezy od kwarcu i
    zakłóceń.

    Queszczyn jak będą na siebie wpływać różne emitujace - czyli np.
    ładowanie indukcyjne i ATmega plus np. WIFI. Jeżeli "Little power
    quartz" padnie od samej bliskości emitera ładowarki, to sprawy
    wyglądają nieciekawie. Podobnie jak gdyby paść miał od
    Wifi/BT/433/Xbee/czegoś.

  • 6. Data: 2017-06-01 17:10:52
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    slawek <f...@f...com> napisał(a):
    > Ile ma być?

    Niestety Atmel nie podaje, w datasheecie jest tylko tabelka dla kwarca
    32,768 kHz. Zakres maksymalnej ESR między 30 a 75 omów, zależnie od CL. 50
    omów powinno wystarczyć.

    > Tzn. czy ktoś z was próbował? Mi akurat potrzebne skromne 8 MHz, bo nie
    > chce bawić się w translację napięć dla czujników pędzonych na 3.3V.

    No to kwarc 7,3728 MHz z najniższym ESR jaki znajdziesz w rozsądnej cenie.

    > Oczywiście "kwarc mi niepotrzebny", bo chcę używać UART. Wątpię czy to da
    > się bez kwarcu, a kwarce jakie są np. w TME nigdzie nie mają napisane że
    > są "Little power".

    Wewnętrzny oscylator RC ma 2-5% bez kalibracji, zależnie od temperatury i
    napięcia zasilania. Da się skalibrować od 1%.

> [...]
    > samej bliskości emitera ładowarki, to sprawy wyglądają nieciekawie.
    > Podobnie jak gdyby paść miał od Wifi/BT/433/Xbee/czegoś.

    Wątpię żeby były duże problemy. Atmel chyba liczy się z tym, że nie może
    wypuścić uC kierowanego do masowego odbiorcy, do którego trzeba hiper
    specjalne kwarce.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 7. Data: 2017-06-01 17:35:29
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2017-06-01 o 12:24, slawek pisze:

    > Chyba nie kumasz bazy.
    >
    > Kwarce normalne nie pracują z serią PB. Muszą być specjalne. A tych
    > specjalnych nie wiem skąd brać i czy ten rodzaj jednorożców ktoś widział?

    Może nie kumam - nigdy nie widziałem parametru kwarca co by się nazywał
    "small power".

    Generator powinien mieć określone jakie może być max ESR kwarca. Może
    jakiś wykres w funkcji częstotliwości i według tego trzeba dobrać kwarc.

    Innym problemem są kondensatory obok kwarca. Słaby generator może nie
    uciągnąć większych pojemności, ale jak f nie musi być super dokładne to
    kondensatory nie muszą być zgodne z parametrami kwarca.

    Nie ma jakiejś noty aplikacyjnej dokładnie na ten temat?
    P.G.

  • 8. Data: 2017-06-01 17:55:10
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Thu, 1 Jun 2017 17:10:52 +0200, "Grzegorz Niemirowski"
    <g...@p...onet.pl> wrote:
    > Niestety Atmel nie podaje

    I w tym sęk. Skoro robią rewolucję i kasują jeden z trybów pracy dla
    układu który ma być zamiennikiem Atmega328 (uwaga: to ten z Arduino),
    co wymagać będzie np. rewizji tekstów podręczników, różnych takich
    DIY itd... to akurat tę zmianę powinni bardzo starannie
    udokumentować.

    > No to kwarc 7,3728 MHz z najniższym ESR jaki znajdziesz w rozsądnej
    cenie.

    HC49LS jest tani, dostępny, i ma ESR na poziomie 50 omów. Ale ma
    około 1 cm długości, może skuszę się na coś mniejszego.

    > napięcia zasilania. Da się skalibrować od 1%.

    I tego się boję. Kalibracja jest dobra... jeżeli zrobi się sama. A
    sama się nie zrobi. Kwarc za 50 groszy jest tani i od razu działa.

> [...]
    może
    > wypuścić uC kierowanego do masowego odbiorcy, do którego trzeba

    Atmela nie ma - wykupił go Microchip. A Microchip wcale może nie być
    zainteresowany aby Atmega lepiej się sprzedawała niż PIC.

  • 9. Data: 2017-06-01 18:02:05
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Thu, 1 Jun 2017 17:35:29 +0200, Piotr
    Gałka<p...@c...pl> wrote:
    > Może nie kumam - nigdy nie widziałem parametru kwarca co by się
    nazywał
    > "small power".

    A coś takiego jest w dokumentacji Atmega328PB.

    Jest tam coś takiego jak "little power quartz" i "full swing quartz".
    Z zaznaczeniem iż tryb "full swing" jest niedostępny w Atmega328PB.

    Też tego nie kumam. I dlatego się zapytuję.

  • 10. Data: 2017-06-01 18:41:14
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2017-06-01 o 18:02, slawek pisze:

> [...]
    >
    > Jest tam coś takiego jak "little power quartz" i "full swing quartz". Z
    > zaznaczeniem iż tryb "full swing" jest niedostępny w Atmega328PB.

    Nie chce mi się szukać dokumentacji.
    Te określenia występują jako rodzaj kwarca, czy jako tryb pracy generatora?
    P.G.