eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaŁadowanie z prądu zmiennego (przemiennego) na stały - jest taka możliwosć? › Re: Ładowanie z prądu zmiennego (przemiennego) na stały - jest taka możliwosć?
    From: g...@s...invalid (Adam Wysocki)
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Ładowanie z prądu zmiennego (przemiennego) na stały - jest taka
    możliwosć?
    Date: Fri, 10 Nov 2017 11:09:49 +0000 (UTC)

    a...@g...com wrote:

    > Schematy dostępne w necie nie są skomplikowane i wyglądają raptem tak:
    > http://www.southwestairsports.com/ppgtechinfo/thor25
    0/thor200-250wiringdiagram.pdf
    > - dokupiłem regulator ale nie mam akumulatora, rozrusznika - rozrusznika nie mam w
    planach.

    To klasyczny układ, z silnika wychodzi jedna faza. Podobny stosuje się w
    niektórych skuterach. Na wyjściu z magneto w silniku masz napięcie
    przemienne, na wyjściu z regulatora najprawdopodobniej wyprostowane
    jednopołówkowo (bo masa magneto łączy się z masą akumulatora przez
    rozrusznik - to nieważne, że go nie ma, ale prostownik w regulatorze i tak
    musi być wtedy jednopołówkowy, bo dwupołówkowy powodowałby zwarcie), więc
    pulsujące, i obcięte przy 14.5V. Wygląda to pewnie mniej więcej tak jak na
    tym górnym wykresie (prawy górny róg, nie chodzi o schemat tylko o
    wykres, i raczej nie spada poniżej zera tak jak tu):

    http://www.electronics-tutorials.ws/diode/diode42.gi

    Potrzebne jest coś, co z tego pulsującego napięcia zrobi napięcie stałe,
    którego potrzebuje ładowarka. Normalnie robi to akumulator, zamiast niego
    można wykorzystać kondensator, ale przy poborze aż 7.2A po stronie 5V (co
    daje 3A przy 14.5V i sprawności ładowarki 80%) ten kondensator będzie
    bardzo duży (to zależy też od częstotliwości napięcia wyjściowego, która z
    kolei zależy od obrotów, ale nie wiem z jakim mnożnikiem, czyli ile jest
    impulsów na pelny obrót wału, bo to zależy od sposobu nawinięcia magneto).

    Dlatego prościej będzie użyć jakiegoś małego akumulatora, ale szedłbym
    jednak w kwasowo-ołowiowe, nie w litowo-jonowe (ale jeśli jednak uprzesz
    się na litowo-jonowy, to tylko z układem ładowania - ten który wkleiłeś
    byłby pod tym względem OK).

    Problem jest taki, że akumulatory litowo-jonowe są wprawdzie lżejsze, ale
    potrafią eksplodować po uderzeniu i się zapalić. Wpisując na Youtube
    "li-ion explosion" znajdziesz dużo takich filmów. Nie chcesz mieć tego na
    plecach, jeśli (czego oczywiście Ci nie życzę) zdarzy Ci się upaść i w coś
    uderzyć.

    Nie potrzebujesz dużego akumulatora. Kup najmniejszy, jaki znajdziesz,
    byle był na 12V. 1Ah spokojnie wystarczy (w pełni naładowany zasili w
    pełni obciążoną ładowarkę, którą wkleiłeś, przez 20 minut; inna sprawa że
    pobieranie prądu 3x przekraczającego pojemność to taki sobie pomysł, jeśli
    chodzi o żywotność akumulatora, i pewnie ten czas będzie trochę krótszy).

    > Do latania potrzebuję nawigacji - przeważnie jest to telefon i niektóre
    > aplikację potrafią tak obciążać tel. że bateria pada po niecałej
    > godzinie, do tego urządzenie do monitorowania temperatury głowicy,
    > obrotów silnika, kamerka i zaczyna brakować wyjść w powerbanku.

    Jeśli masz już urządzenia na USB to racja, że nie ma sensu przerabiać tego
    teraz na 12V :)

    > Teraz idzie zima więc wszystko tym bardziej będzie krócej trzymało nie
    > wspominając o sytuacji co może się zdarzyć jak mi nawigacja padnie lecąc
    > nad mgłami.

    Paść zawsze może, choćby się telefon zawiesił albo zresetował... ale to
    już inny temat.

    > Co do obecnych zakupów kupiłem poniższą ładowarkę:(gdyby link był nieaktualny
    > ŁADOWARKA SAMOCHODOWA 4 X USB
    > Napięcie zasilania 12 V
    > Napięcie wyjściowe 5 V DC max 7.2A (4xUSB)
    > Długość kabla ok. 170 cm)

    Nie wiem czy nie byłoby lepiej kupić np. dwie ładowarki - żeby mieć
    rezerwę w razie gdyby sama ładowarka z jakiegoś powodu spaliła się podczas
    lotu. Ale z drugiej strony jak będziesz miał przy sobie na wszelki wypadek
    powerbanka, to będzie OK.

    > Z tym oświetleniem i tak myślę zrobić tak żeby choć jedną puścić przez
    > powerbank w sytuacji gdyby silnik zgasł po zmroku choć w takich
    > warunkach staram się nie latać a powerbank na stałe podłączyć pod usb :)

    Tak, to zdecydowanie - silnik zawsze może zgasnąć - ale jeśli będziesz
    miał wspomniany akumulator, to trochę poświeci, zanim się rozładuje
    (zależnie od faktycznego obciążenia - te 20 minut przy 1Ah podałem dla
    pełnego obciążenia, dla nowego akumulatora i nie uwzględniając zjawiska,
    którego nazwa wyleciała mi z głowy, ale które polega na tym, że akumulator
    obciążony prądem 20-minutowym na pewno nie da tyle energii, ile obciążony
    np. 10-krotnie mniejszym prądem).

    Sam akumulator staraj się mieć cały czas naładowany. Akumulatory
    kwasowo-ołowiowe bardzo nie lubią długo być rozładowane (zasiarczają się
    wtedy i tracą pojemność).

    > Zastanawiałem się czy jest jakieś inne rozsądne rozwiązanie żeby mieć
    > prąd jak z USB ale bez ładowarek samochodowych.

    Jest sporo rozwiązań, żeby z 14.5V zrobić 5V, ale ładowarka samochodowa to
    najtańsze i najłatwiejsze z nich :)

    > Co do pomiarów prądu, w weekend będę miał w końcu czas żeby podłączyć i
    > zrobić pomiary na poszczególnych obrotach.

    Ważniejsze żeby zobaczyć kształt przebiegu na oscyloskopie. Miernik
    ustawiony na DC przy tętniącym napięciu pokaże Ci wartości niewiele mające
    wspólnego z rzeczywistością (na AC najczęściej też, bo przebieg nie jest
    sinusoidalny)...

    Tyle że bardzo bym się zdziwił, gdyby z regulatora wychodziło coś innego,
    niż wyprostowane jednopołówkowo, tętniące i obcięte napięcie.

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]