    From: bartekltg <b...@g...com>
    Newsgroups: pl.comp.programming,pl.sci.matematyka
    Subject: Re: Liczby Fibonacciego rzędu N
    Date: Sat, 14 May 2016 16:51:38 +0200

    On 14.05.2016 11:10, Roman W wrote:
    > Fibonacciego

    Pomijasz najistotniejsze. Element ciągu jest sumą nie dwóch,
    ale k poprzednich elementów.
    Niby oczywiste, ale można przeoczyć.

    > Czy istnieje rozwiązanie analityczne dla rzędu N > 4?

    Rozwiązanie liniowej rekurencji sprowadza się do znalezienia
    pierwiastków wielomianu. To dla n>4 bywa upierdliwe;-)

    Wiemy, że rozwiązaniami podstawowymi są ciagi geometryczne.
    q^k

    (rozwiążaniem jest kombinacja liniowa takich rozwiązań podstawowych
    spałniająca warunki początkowe)

    które spełniają rekurencję:

    a[n]+a[n+1]+..a[k-1] = a[k]

    czyli
    1 + q + q^2.. + q^(k-1) = q^k

    q^k - q^(k-1) - q^2 - q - 1 = 0 (1)

    (q^k-1)/(q-1) = q^k

    q^k -1 = q^(k+1) - q^k

    0 = q^(k+1) - 2 q^k + 1

    Dla k=2

    (q^2-q-1)

    pierwiastkami są fi i bar{fi}

    Zgadza się.

    Do rzeczy... wielomian (1) wygląda ładnie, ale
    pierwiasków oczywistych nie widać. Mathematica ich też nie widzi
    dla k>4:(

    Do ataku nemerycznego można użyć równoważnego

    -(q^k-1)/(q-1) + q^k

    lub ładniejszego ale z dodatkowym sztucznym pierwiastkiem równym 1

    q^(k+1) - 2 q^k + 1

    Patrząc na te wykresy widać, że pierwiastki są
    jeden w okolicy liczby 2
    k-1 w okolicach (zespolonych) pierwiastków z jedynki (z pominięciem
    samej jedynki).

    To daje nam jakościowe oszacowanie, jak szybko ten ciąg rośnie,
    ale pewnie chceilibyśmy go policzyć.
    Dokładnie policzyć element nr 3535436743678357 ;-) Modulo
    10^18 niech dla ulatwienia bedzie.
    Jechanie rekurencją odpada, a wspołczynniki wzoru 'analitycznego'
    znamy być możę nie dostatecznie dokładnie, aby wyzanczyć liczbę
    jednosci.

    Tu przydatna jest pewna sztuczka, używana już przy Fibonaccim.

    Weźmy macierz
    A =
    [1 1 1 1 1 1 1 1]
    [0 1 0 0 0 0 0 0]
    [0 0 1 0 0 0 0 0]
    [0 0 0 1 0 0 0 0]
    [0 0 0 0 1 0 0 0]
    [0 0 0 0 0 1 0 0]
    [0 0 0 0 0 0 1 0]

    Opisuje ona iterację stanu z naszego ciągu. Jeśli wsadzimy w nią wektor
    an, an-1... dostaniemy wektor an+1,an...

    Jeśli zaczniemy od wektora jednostkowego v=[1;1;1;1;1;1;1]

    Pierwszym elementem wektora (A^n)v
    będzie n+k ty element ciągu Fib.

    A^n obliczami potęgowaniem binarnym, log(n) mnożęj, każde
    po k^3 dzialań, łączny koszt O(log(n) k^3)

    pzdr
    bartekltg