    Newsgroups: pl.comp.programming
    Date: Thu, 26 Jul 2018 09:40:26 -0700 (PDT)
    Subject: Re: List do programistamag.pl
    From: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    > Może jeszcze powinienem dopowiedzieć, że praca w terminalu po SSH
    > nie jest dla mnie szczególnie uciążliwa, bo i tak na co dzień pracuję
    > w terminalu, co jednak wynika stąd, że do tej pory nie poznałem
    > żadnych narzędzi, które by były lepsze od tych terminalowych.
    > Gdyby jednak ktoś znał coś lepszego, to z chęcią bym się z tym
    > zapoznał.

    To zależy, do czego. Narzędzia do obróbki obrazów albo dźwięku generalnie lepiej mieć
    w GUI, niż w terminalu. Ogólnie, tam gdzie pojawia się hasło "wizualizacja"
    (czegokolwiek), automatycznie wypadasz z terminala. Terminal pozostaje w miarę
    akceptowalny tylko wtedy, gdy produkujemy treść w ASCII (np. kod w jakimś tradycyjnym
    języku). Ale nie wszystko, co produkujemy, to ASCII.

    > Czasem zastanawiam się nad przesiąściem na graficznego Emacsa,
    > ale właściwie nie wiem, jakie miałoby to dawać korzyści.

    Żadne. To taki mój prywatny wniosek, po rozłącznych okresach korzystania z obu.
    Natomiast klepanie kodu w ASCII nie jest jedyna czynnością, jaką można robić na
    komputerze i w szczególności, jeśli wrócimy tematycznie do tworzenia dokumentacji,
    możliwość pomieszania treści o różnych formatach jest bardzo korzystna. Jeśli chcę
    mieć w jednym dokumencie tekst (opisowy), kod, wykres, graf albo chociaż tabelkę, to
    nie korzystam z narzędzi wyłącznie tekstowych (w szczególności terminalowych), bo
    jest to marnowanie potencjału, jaki daje komputer. I konsekwentnie przestałem się
    dziwić ludziom, którzy piszą dokumentację w Wordzie, chociaż nadal jest to poważne
    marnowanie dostępnego potencjału.
    Moim obecnym narzędziem do pisania dokumentacji jest Mathematica, w której tzw.
    notebook (czyli ichniejszy format dokumentu) nie dość, że pozwala mieszać treści w
    różnych formatach, to jest żywym bytem, programowalnym i wykonywalnym. Generuję z
    tego LaTeXa (a z niego PDFy) i HTMLa i na razie nie widzę konkurencji. Polecam.