  • Data: 2017-04-23 14:50:29
    Temat: Re: Lutowanie twarde -- czym?
    Od: WM <c...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2017-04-23 o 11:29, Piotr Wyderski pisze:
    > mam rurkę mosiężną złoconą średnicy 3mm i długości 20mm,
    > chciałbym przylutować dwie takie do prostopadłościanu
    > mosiężnego 7x7x10mm. Lut cynowy ma zbyt małą wytrzymałość
    > mechaniczną, więc pomyślałem, by to technikami chałupniczymi
    > polutować na twardo. Chcę wykonać 60 takich zestawów.

    Jak to ma być przymocowane, czołowo, przelotowo w otworze, bokiem?
    Czy to ma być do instalacji ciśnieniowej, czy robota jubilerska?
    W jakiej temperaturze ma pracować?
    Jeżeli rurka nie musi być drożna to wtedy warto ją ustabilizować drutem.

    > Ponieważ z lutowaniem twardym nie mam żadnego doświadczenia,
    > stąd dwa pytania:
    >
    > 1. Jaki lut i topnik powinienem kupić, by zrobić to porządnie
    > w zakresie dostępnych mi możliwości?
    >
    > 2. Ponieważ egzemplarzy ma być stosunkowo dużo, a zależy
    > mi na powtarzalności struktury mechanicznej (nie muszę się
    > trzymać konkretnych wymiarów, ale wszystkie egzemplarze powinny być
    > podobne), z czego wykonać wzornik-stelaż, który mi ustabilizuje
    > elementy przy lutowaniu?

    Topniki są zalecane przez producenta lutów.

    Trzeba zadbać o to, by przed lutowaniem dobrze pobielić powierzchnie
    łączone.
    Luty twarde potrzebują wysokiej temperatury, a wtedy łatwo przepalić
    cienkie elementy.

    WM