  • Data: 2019-08-14 11:15:33
    Temat: Re: Lutownica transformatorowa
    Od: kilokitu <k...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > W dniu 13.08.2019 o 17:27, kilokitu pisze:

    > A z tym lutem srebrnym ciekawy patent.
    > Do jakiej temperatury trzeba go nagrzać, żeby się stopił?
    Lut srebrny LS50 używany jest m.in. przez serwisantów urządzeń chłodniczych do
    twardego lutowania rurek miedzianych narażonych na duże obciążenia mechaniczne.
    Temperatura topnienia tego lutu to około 700°C Mój szwagier robił to za pomocą
    palnika acetylenowego. Sam też to kilka razy bez użycia palnika zrobiłem ale wymagało
    to więcej zachodu. Moja lutownica ma 120VA i przy podwyższonym napięciu zasilania
    daje radę rozgrzać swój grot do czerwoności tak, że ten twardy lut się topi. Aby
    ułatwić lutowanie kawałek lutu srebrnego rozklepałem na cienką blaszkę i owinąłem ją
    wokoło końcówki grotu. Następnie zwilżyłem wodą i posypałem boraksem (bez wody boraks
    nie chce się przykleić). Po załączeniu grzania woda wyparowuje, część boraksu
    odpadnie ale część zostaje i proces lutowania przebiega poprawnie. Trzeba chwilę
    pogrzać aby lut skutecznie dyfundował do drutu miedzianego tworząc z nim stop.
    Końcówka grota nabiera nowych właściwości mechanicznych, jest dużo twardsza niż
    czysta miedź. Potem trzeba taki grot jeszcze ukształtować najlepiej... młotkiem na
    kowadle. Oczywiście do nagrzania grotu zamiast lutownicy można użyć innego zwłaszcza
    dużego transformatora nawijając na nim dodatkowe uzwojenie 2... 3 zwoje przewodem o
    dużym przekroju.