  • 11. Data: 2002-11-04 14:28:12
    Temat: Re: MPLS VPN
    Od: Grzesiek Pawelski <g...@e...pw.edu.pl>

    On Sun, 3 Nov 2002, Piotr Oniszczuk wrote:

    > Wiesz, w większości przypadków dziś jest to wynik mody ;-).

    MPLS VPN to idealne rozwiazanie dla operatorow ktorzy dostarczaja
    i zarzadzaja (lacznie z routerami CPE) duzymi sieciami korporacyjnymi IP.

    > rzadkością. Tzw MPLS VPN - to bardzie hasło niż unikalna technologia.
    > Control plane opiera się ma MP-BGP, zaś MPLS w data plane po prostu
    > łatwiej robi pewne rzeczy (label stacking). Nic nie stoi na
    > przeszkodzie, żeby w data plane dać np. GRE....

    ale widocznie w ten sposob (MPLS) latwiej zaimplementowac przelaczanie
    niz w IP (GRE).

    > Wiesz, niechce mi się pisać - choć definicja VPN jednoznacznie
    > sugeruje, że VPN to pojedyńcza forma administracyjna.... - wszak masz
    > np. takie pole w IP-VPNv4 - ale.......niechce mi się pisać

    OK, pojedyncza forma ale tylko w przypadku kiedy dostawca zarzadza tez
    routerami CE. Gdybys chcial uzywac OSPFa pomiedzy PE i CE, potrzebowalbys
    oddzielnej instancji (procesu) dla kazdego VRFa, zwykle mozna uruchomic
    bardzo ograniczona liczbe. Dodatkowo potrzebna jest redystrybucja.
    BGP nie potrzebuje oddzielnych procesow, pozwala tez przenosic atrybuty
    pomiedzy CE.

    Pzdr,
    Grzesiek