    From: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Mały kondensator tantalowy
    Date: Thu, 1 Sep 2016 17:44:44 +0200
    <npp5t1$1sf$1@dont-email.me> <npsi23$p9s$1@node2.news.atman.pl>
    <7...@p...pl.invalid>
    <nq06vt$9qi$1@node2.news.atman.pl>
    <5...@p...pl.invalid>
    <nq1fal$g1d$1@node2.news.atman.pl> <nq1l90$3hl$1@news.chmurka.net>
    <nq1pfv$pug$1@node2.news.atman.pl> <nq1qe5$592$1@news.chmurka.net>
    <nq3kik$h4t$1@node2.news.atman.pl> <nq403f$vfq$1@dont-email.me>
    <nq76hk$sqp$1@node2.news.atman.pl> <nq790o$vdq$1@node2.news.atman.pl>
    <nq9b56$tbp$1@node2.news.atman.pl>

    W dniu 2016-09-01 o 15:40, HF5BS pisze:

    > Użytkownik "Dariusz Dorochowicz" <_...@w...com> napisał w wiadomości

    > Wiadomo, że najlepiej jakąś świeżyznę, jednak czasem chciałbym mieć do
    > jakichś mało wymagających układów, gdzie mało jest istotne, czy ma się
    > 20, czy 2 uF, albo wręcz, gdzie wykorzystując zmianę wartości w
    > zależności od zapodanego napięcia, powidzmy, uzyskać coś jakby strojenie
    > układu.

    Pewnie się da, ale uzasadnienia do takiego kombinowania nie widzę. Parę
    pomysłów - tak, tyle że kiedyś to może jeszcze, ale teraz? No i przede
    wszystkim - pojemność zależy od wielu parametrów, nie tylko od napięcia,
    więc z tym niby strojeniem to tak sobie. Pamiętaj też, że mowa o
    izolatorach X5R i X7R. Są inne, znacznie lepsze, a wyglądają tak samo.

    > No, robię sąsiadowi telewizor w sobotę wieczorem i nie ma czego wsadzić,
    > tylko to właśnie, przykazać mu wtedy "Ziutek, wsadziłem ci, aby na razie
    > chodziło, a w poniedziałek kupię element i porządnie ci to zrobie".

    No, i ładujesz 1nF X7R zamiast NP0 i nie wiesz czemu nie działa. O
    napięciu nie wspominając.

> [...]
    > momencie ważniejsze, aby czymś, czymkolwiek, zająć ręce, wolałbym choćby
    > takim wylutowywaniem takich pseudokondensatorów, niż np. waleniem konia,
    > czy dłubaniem w nosie, dla usprawnienia palców (problemy z CUN). Na
    > pewno wylutuję kwarce i cewki, może jak tranzystory za mocno nie osiądą,
    > to też, a płyta wyleci do fajansu. A elemenciki były by do awaryjnych
    > spraw, a jak sklepy otworzą, to wtedy już ostatecznie wykończyć naprawę
    > właściwym elementem. Bo skoro mi się te niby-kondensatory nie podobają,
    > bo nie podobają mi się, ale są, to grzech było by nie wykorzystać tego,

    Ryzykując że po wlutowaniu dostaną zwarcia... Taki sobie pomysł.

    > A potem np. zrobić coś w rodzaju rzeźby, czy innego dzieła sztuki... :)
    > Albo...
    > https://www.youtube.com/watch?v=cg1ax9RYFic
    > https://www.youtube.com/watch?v=Z-VGnizVZeM
    > https://www.youtube.com/watch?v=VknpLq7DkSM
    > https://www.youtube.com/watch?v=WD0Z7eeDJCM

    Ale MLCC, a już na pewno X7R mało efektownie się palą. Zwyczajnie
    dostają zwarcia...
    Jak już tego trochę jest, to może lepiej:
    https://www.youtube.com/watch?v=aBLZCHpTgtg
    https://www.youtube.com/watch?v=l19hGzmXcSo

    Pozdrawiam

    DD