    From: "HF5BS" <h...@j...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Mały kondensator tantalowy
    Date: Thu, 1 Sep 2016 22:56:37 +0200
    <npp5t1$1sf$1@dont-email.me> <npsi23$p9s$1@node2.news.atman.pl>
    <7...@p...pl.invalid>
    <nq06vt$9qi$1@node2.news.atman.pl>
    <5...@p...pl.invalid>
    <nq1fal$g1d$1@node2.news.atman.pl> <nq1l90$3hl$1@news.chmurka.net>
    <nq1pfv$pug$1@node2.news.atman.pl> <nq1qe5$592$1@news.chmurka.net>
    <nq3kik$h4t$1@node2.news.atman.pl> <nq3s5u$ofl$1@node2.news.atman.pl>
    <nq3smi$p0l$1@node2.news.atman.pl> <nq406c$sav$1@node2.news.atman.pl>
    <nq76tn$t43$1@node2.news.atman.pl> <nq78dj$up3$1@node2.news.atman.pl>
    <nq9dtj$d4$1@node2.news.atman.pl>
    <a...@g...com>

    Użytkownik <b...@g...com> napisał w wiadomości
    news:a9045eec-c19d-4c31-bf26-177f62075303@googlegrou
    ps.com...
    użytkownik HF5BS napisał:

    > Piezo też było omawiane.
    > https://e2e.ti.com/blogs_/b/precisionhub/archive/201
    4/12/19/stress-induced-outbursts-microphonics-in-cer
    amic-capacitors-part-1

    Czyli przeczucie jednak mnie nie myliło, dobrze wyczytałem to i owo między
    wierszami, że skoro to ceramika, to może wystąpić zjawisko piezoelektryczne.
    Tylko, jak teraz, spowodowane napięciem odkształcenie mechaniczne (z.p. jest
    zjawiskiem, jak wiadomo, odwracalnym), wpływa na ostateczną pojemność? Jak
    wektory napięć przemiennych schodzą się w sposób powodujący zmianę
    impedancji? Rozumiem, że to multikiepski rezonator, obwód rezonansowy, ale,
    jeśli występuje zjawisko piezoelektryczne, a odkształcenie jest chyba wprost
    proporcjonalne do napięcia, nie pomnę, to może zmieniać odległość od siebie
    poszczególnych warstw, a zgodnie ze wzorem (epsilon*S)/d, gdzie S, to
    epsilon, to przenikalność elektryczna, o ile dobrze zapamiętałem z
    "elektry", S, to powierzchnia okładzin, a d, odległość między nimi. Do tego
    rezonans mechaniczny, rozumiem, raczej bardzo słabo kontrolowalny, ale,
    ciekaw jestem, gdzie na wykresie impedancji go znajdę? Cała kupa
    problemów... A kiedyś pojemność w centymetrach mierzono (OIMPNM, 1cm to ok.
    0.9 pF) i ludzie jakoż sobie radzili.
    Miejmy nadzieję, że technika pójdzie naprzód i wpływ napięcie-pojemność
    zmaleje do wartości akceptowalnych...
    BTW. Z daaaawnych numerów Młodego Technika, pamiętam dział "Sędziwy
    Technik", gdzie, numeru nie podam, przedstawiono wspominkę pt. "Śpiewający
    kondensator". To właśnie było takie MLCC, czy po naszemu WWKC, tyle, że w
    miejscu C, było o ile pamiętam, P, czyli papier, reszta podobnie, z
    wyjątkiem rozmiarów, które, oczywiście, były znacznie większe. Zapodanie
    napięcia na okładki, modulowanego z jakiegoś mikrofonu powodowało, ze
    kondzioł zaczął robić za mały głośnik. Już w 19 wieku...

    --
    Gdy więc wszystkie sposoby ratunku upadły,
    Wśród SERDECZNYCH PRZYJACIÓŁ, psy zająca zjadły. - I.Krasicki "Przyjaciele"