    From: "HF5BS" <h...@j...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Mały kondensator tantalowy
    Date: Thu, 1 Sep 2016 23:25:44 +0200
    <npp5t1$1sf$1@dont-email.me> <npsi23$p9s$1@node2.news.atman.pl>
    <7...@p...pl.invalid>
    <nq06vt$9qi$1@node2.news.atman.pl>
    <5...@p...pl.invalid>
    <nq1fal$g1d$1@node2.news.atman.pl> <nq1l90$3hl$1@news.chmurka.net>
    <nq1pfv$pug$1@node2.news.atman.pl> <nq1qe5$592$1@news.chmurka.net>
    <nq3kik$h4t$1@node2.news.atman.pl> <nq3s5u$ofl$1@node2.news.atman.pl>
    <nq3smi$p0l$1@node2.news.atman.pl> <nq406c$sav$1@node2.news.atman.pl>
    <nq76tn$t43$1@node2.news.atman.pl> <nq8ree$pi0$1@news.chmurka.net>
    <nq9fe9$1oj$1@node2.news.atman.pl> <nq9h5m$1s1$1@news.chmurka.net>
    <0...@g...com>

    Użytkownik <b...@g...com> napisał w wiadomości
    news:0c0e7c25-919b-4588-90dd-c55fd65ddfc8@googlegrou
    ps.com...
    użytkownik Piotr Gałka napisał:

    > Czasem takie niedoskonałe są najlepsze dzięki swojej pojemności,
    > a jak pracują przy 1,8-3,3V ich wad nie widać.
    > http://tinyurl.com/zg7qr2b

    No, rzeczywiście malutkie...
    Czyli mam podstawy podtrzymać stwierdzenie, że są to kondensatory
    zdecydowanie WADLIWE (choć zdefiniujmy, co jest wadą), i to z natury. Ino,
    posiadane przez nie zalety, oraz możliwa stałość i przewidywalność
    parametrów w danych warunkach, w zakresie zastosowania, znacząco przeważają
    nad wadami.
    Tak jak inne elementy rzeczywiste, które teoretycznie nie powinny zmieniać
    parametrów pod wpływem warunków pracy, a zmieniają, to też by je uznać, za
    mniej, lub bardziej wadliwe, choć często wada nie ma znaczenia. Ja wadę
    (tutaj) definiuję tak, że jest to niepożądana zmiana wartości parametrów pod
    wpływem różnych czynników, której to zmiany być normalnie nie powinno. Co
    innego, gdy wada jest oczekiwaną z jakiegoś powodu właściwością elementu, to
    wtedy wadą być przestaje, tak ja to widzę. Szczerze mówiąc, nawet
    niespecjalnie mi zależy, żeby ktoś się ze mną zgadzał. Ale jeśli tak jednak
    będzie, to nie zgłaszam sprzeciwu.

    Panowie, nie usiłuję zmienić świata, nie oczekuję nawet, że się do mnie
    dopasuje, może nawet i tego nie chcę, ale jeśli cesarz jest goły, to
    dlaczego mam udawać, że nie jest? Więc nie pozwolę światu, żebym ja miał się
    bezwolnie do niego nagiąć, skoro on ma mnie w dupie. Natomiast przyjmę
    rzeczowe uwagi, co wlaśnie uczyniłem i powoli to sobie rozpoznam. No, już
    chcę zhackować ten element :P
    Np. korci mnie, aby zobaczyć różnice między pracą
    multiwibratora-przerzutnika astabilnego na kondziołach zwykłych, a na MLCC,
    jak by wyglądały różnice na oscylogramach, w układzie tak dobranym, że okres
    drgań w obu przypadkach byłby taki sam... Naprawdę mnie to ciekawi, tym
    bardziej, im mocniejszy jest wpływ napięcia na pojemność! Albo generator
    relaksacyjny, jeszcze lepiej!
    Skoro są to elementy wadliwe, to chociaz tę wadę wykorzystajmy, skoro jest
    stała i przewidywalna.
    W końcu diody, gdyby nie były wadliwe (wobec idealnej), nie mielibyśmy
    radia... ITD.
    Aha, wadliwy=/=niesprawny.

    --
    Gdy więc wszystkie sposoby ratunku upadły,
    Wśród SERDECZNYCH PRZYJACIÓŁ, psy zająca zjadły. - I.Krasicki "Przyjaciele"