eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaMiękki start silnika wyciągarki › Re: Miękki start silnika wyciągarki
  • Data: 2015-07-23 15:45:29
    Temat: Re: Miękki start silnika wyciągarki
    Od: Adam <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    W dniu 2015-07-23 o 12:19, RoMan Mandziejewicz pisze:
    > Hello Adam,
    >
    > Thursday, July 23, 2015, 11:54:34 AM, you wrote:
    >
    >>>> Widziałem regulatory prędkości do elektrycznych silników dla
    >>>> pontonów/motorówek - jednak są one sprzedawane jako całość z silnikiem,
    >>>> kolumną itd, i są na prądy rzędu 100 do 200A.
    >>> To oznacza tranzystory mocy które do tanich nie należą oraz spory radiator.
    >> Nie na tranzystorach.
    >
    > A na czym? Na lampach?

    Od biedy dało by się ;)
    Ale tak gdzieś do kilowata.
    Miałem w swych zbiorach jakąś końcówkę mocy z transcievera, miała
    długość chyba ponad pół metra, może więcej. Nie pamiętam, być może
    0,5kW, może 0,7kW.

    Ale nie o to mi chodziło.
    Układy wykonawcze częściej widziałem na jakichś triakach czy tyrystorach
    nie na tranzystorach - przynajmniej układy tej mocy.

    >
    >> Sterownik wielkości paczki papierosów, silnik ok. 2KM, zasilanie
    >> impulsowe. Sterowanie umożliwia trolling (wędkowanie przy bardzo małej
    >> prędkości łódki).
    >> Gdyby sterownik generował straty cieplne, to na akumulatorze 60Ah nie
    >> dałoby się pływać łódką cały dzień w 2 osoby.
    >
    > Zawsze są jakieś straty. I zdecyduj się - albo 2KM albo pływanie łódką
    > cały dzień na 60Ah. Bo to istotna sprzeczność jest.
    >

    Też nie o to chodzi :)
    Łódka musi mieć zapas mocy, aby np. płynąć pod wiatr czy pod prąd. Albo
    uciec przed burzą. Rzadko używa się pełnej mocy silnika. Natomiast przy
    trolingu pływa się kilka metrów na minutę - więc wykorzystuje się ułamek
    mocy silnika.
    Standardowo elektryczne silniki przyczepne miewają kilka "biegów"
    (prędkości), wybieranych manetką. Sterownik ma duże straty cieplne, stąd
    nie nadaje się do trolingu.
    Do wolnej pracy - trolingu - są inne sterowniki, wyraźnie droższe. Bez
    względu na ustaloną prędkość (bo też jest kilka biegów do przodu i do
    tyłu, lub płynna regulacja) sterownik jest zimny. Wędkarze piszą też, że
    taki sterownik wyraźnie mniej zużywa ten sam akumulator, przy tej samej
    prędkości i silniku.
    Nie wiem, nie rozbierałem, stąd nie znam budowy tychże. Gdzieś czytałem,
    że silnik dostaje "szpilki" napięcia znamionowego - czyli chyba coś w
    rodzaju PWM.

    W starych RE były schematy sterowania tyrystorowego do wiertarki 220V,
    jeden nawet skleciłem. Działa do dziś z jakąś zabytkową Celmą. Ale to
    było dawno i na mniejszą moc.

    Romku, nie jestem gimnazjalistą ;)


    --
    Pozdrawiam.

    Adam

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: