eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaMiękki start silnika wyciągarki › Re: Miękki start silnika wyciągarki
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed.pionier.net.pl!feeder.erje.net
    !1.eu.feeder.erje.net!feeder2.ecngs.de!ecngs!feeder.ecngs.de!81.171.118.63.MISM
    ATCH!peer03.fr7!news.highwinds-media.com!newsfeed.neostrada.pl!unt-exc-02.news.
    neostrada.pl!unt-spo-b-01.news.neostrada.pl!news.neostrada.pl.POSTED!not-for-ma
    il
    Date: Thu, 23 Jul 2015 16:32:58 +0200
    From: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>
    Reply-To: p...@w...up.wroc[kropka]pl
    User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; rv:31.0) Gecko/20100101 Thunderbird/31.7.0
    MIME-Version: 1.0
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Miękki start silnika wyciągarki
    References: <mop6q5$977$1@usenet.news.interia.pl> <mop8qv$phs$1@dont-email.me>
    <moqb46$k0b$1@usenet.news.interia.pl> <moqc7c$k2q$1@dont-email.me>
    <moqdkr$p4u$1@usenet.news.interia.pl>
    <9...@p...pl.invalid>
    <moqr5q$kt4$1@usenet.news.interia.pl>
    In-Reply-To: <moqr5q$kt4$1@usenet.news.interia.pl>
    Content-Type: text/plain; charset=iso-8859-2; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    Lines: 36
    Message-ID: <55b0fb19$0$27510$65785112@news.neostrada.pl>
    Organization: Telekomunikacja Polska
    NNTP-Posting-Host: 83.5.108.78
    X-Trace: 1437661977 unt-rea-a-02.news.neostrada.pl 27510 83.5.108.78:51026
    X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
    X-Received-Bytes: 2697
    X-Received-Body-CRC: 2878423978
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.elektronika:683788
    [ ukryj nagłówki ]

    W dniu 2015-07-23 o 15:45, Adam pisze:
    [...]
    > Ale nie o to mi chodziło.
    > Układy wykonawcze częściej widziałem na jakichś triakach czy tyrystorach
    > nie na tranzystorach - przynajmniej układy tej mocy.

    A jak wyłączysz ten tyrystor?

    > Łódka musi mieć zapas mocy, aby np. płynąć pod wiatr czy pod prąd. Albo
    > uciec przed burzą. Rzadko używa się pełnej mocy silnika. Natomiast przy
    > trolingu pływa się kilka metrów na minutę - więc wykorzystuje się ułamek
    > mocy silnika.
    > Standardowo elektryczne silniki przyczepne miewają kilka "biegów"
    > (prędkości), wybieranych manetką. Sterownik ma duże straty cieplne, stąd
    > nie nadaje się do trolingu.
    > Do wolnej pracy - trolingu - są inne sterowniki, wyraźnie droższe. Bez
    > względu na ustaloną prędkość (bo też jest kilka biegów do przodu i do
    > tyłu, lub płynna regulacja) sterownik jest zimny. Wędkarze piszą też, że
    > taki sterownik wyraźnie mniej zużywa ten sam akumulator, przy tej samej
    > prędkości i silniku.
    > Nie wiem, nie rozbierałem, stąd nie znam budowy tychże. Gdzieś czytałem,
    > że silnik dostaje "szpilki" napięcia znamionowego - czyli chyba coś w
    > rodzaju PWM.

    A więc tranzystor. Przyzwoity MOSFET ma opór rzędu pojedynczych
    miliomów, przy kilku amperach straty poniżej wata. Pewnie większe będą w
    układzie sterowania bramką.

    > W starych RE były schematy sterowania tyrystorowego do wiertarki 220V,
    > jeden nawet skleciłem. Działa do dziś z jakąś zabytkową Celmą. Ale to
    > było dawno i na mniejszą moc.

    I prąd zmienny.

    P.P.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: