    From: Marek S <p...@s...com>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Moc i moment obrotowy http://powertorque.cba.pl/
    Date: Sun, 16 Dec 2018 00:12:47 +0100

    W dniu 2018-12-15 o 01:48, Tomasz Pyra pisze:

    > Te czasy zmiany biegów, to troche jak niegdyś czasy reakcji matrycy ;)

    Też mi się to wydaje trochę pojechane marketingowo.

    > Bo te 8ms w DSG to nie jest czas zmiany biegu, a czas kiedy skrzynia nie
    > przekazuje żadnego momentu obrotowego.
    > Ale do tego dochodzi całkiem długi czas kiedy skrzynia owszem przekazuje
    > jakiś tam moment, ale nie cały - bo właśnie rozsprzęgla jeden wałek, albo
    > zasprzęgla drugi.

    Widziałem coś takiego od wewnątrz. Na wałkach są sprzęgła wielotarczowe.
    U mnie jest ich po 6 par tarcz. Z tego, co przeanalizowałem, to
    wszystkie one w tym samym czasie się wysprzęglają. Nie ma tak, że
    najpierw jeden, a potem drugi.

    > W efekcie tak czy owak przez pewien czas część pary idzie w gwizdek (a
    > raczej grzanie tarcz sprzęgła).

    Tak, to prawda. No ale te czasy to ponoć nadal nie jest pół sekundy jak
    napisałeś. Góra 300ms. Pomińmy marketing bo oni p...dolą jedynie. Z tego
    bełkotu żadnych informacji się nie otrzyma.

    > I można mieć dwa samochody o takiej samej masie, takiej samej mocy, inaczej
    > zestopniowanych skrzyniach biegow.
    > I jeden będzie lepiej przyspieszał do 100km/h, a drugi np. do 120km/h.
    > Trudno powiedzieć który jest obiektywnie szybszy.

    Ale ja nie o tym. Chodzi mi o to czemu akurat diesel jako ciężki wół
    pociągowy, który nie powinien być żwawy jest zwykle żwawszy od benzyny o
    podobnych parametrach mocowych. Przynajmniej w klasie premium, bo nią
    się interesuję. Dlatego używam sformułowanie "zdechłe KM w benzynach".
    Jakoś trudno mi sobie wyobrazić zmowę producentów skrzyń biegów
    polegającą na tym, że lepiej dobierają ich pracę w dieslach.

    > Z tego co piszesz to Kia ma 156KM/tonę a Ty masz 150KM/tonę - to nie jest
    > jakaś wielka różnica.

    A mimo wszystko różnica w przyspieszeniu jest zasadnicza. Dlaczego?

    > Do tego jeszcze jeśli chodzi o ciężar samochodów to nie ma w internecie
    > wiarygodnych informacji, a to co jest w dowodzie rejestracyjnym to też są
    > niestworzone liczby, nieporównywalne ze sobą, bo każdy to mierzy inaczej.

    Ja bym pominął takie rozważania. Jeśli różnica w wadze idzie w setki kg,
    to nie ma za bardzo o czym dywagować. Po drugie jeśli nawet jakoś
    fałszuje się te informacje, to również w innych autach niż Kia. Można
    zatem przyjąć, że proporcje prawdziwych i marketingowych wag są podobne
    we wszystkich autach.

    > A podawane przez producentów czasy przyspieszania do 100km/h też nie są tak
    > do końca ze sobą porównywalne. O ile w obrębie jednego koncernu pewnie tak,
    > to już pomiędzy różnie bywa.

    Hmmm... faktycznie założyłem, że porównanie pomierzonego czasu
    przyspieszenia w moim aucie vs dane katalogowe innego auta to tak samo
    zebrane dane. Z tego wynika jedynie to, że żyjemy w epoce wielkiego
    kłamstwa w każdej dziedzinie i bazować możemy jedynie na własnych
    doświadczeniach. A moje doświadczenia są takie, że uturbiona,
    900-kilogramowa Mazda 323, jaką kiedyś posiadałem, przyspieszała jedynie
    na obrotach powyżej 3500 (maksymalnie od ok 5000) a w moim obecnym
    pierwszym dieslu (zawsze ich unikałem niepotrzebnie jak ognia)
    obserwuję, że moc mam dostępną prawie natychmiast. Więc korzystanie z
    auta w realnych warunkach drogowych, gdzie wleczesz się długo za kimś a
    potem przyspieszasz bez wcześniejszego przygotowania - rzutuje na ocenę.
    Pomijając nawet to, i tak dostrzegam, że benzyna w automacie o podobnej
    mocy co diesel, zachowuje się jak krowa. Z Merca mam takie
    doświadczenia. Gdy miałem benzynowego o mocy ok 200KM (V6, 3l
    pojemności), to każde wyprzedzanie musiałem planować. Ręcznie zredukować
    bieg zawczasu. Wciśnięcie gazu w podłogę = trochę myślenia przez
    elektronikę, redukcja biegu, czasochłonny wzrost obrotów do np. 4000+
    obr i dopiero moc stawała się dostępna. W dieslu po prostu wyprzedzam
    nie dbając o nic.

    Ludzie psioczą na diesle bo są skomplikowane etc ale ja szczerze mówiąc
    nie mam się do czego przyczepić. Jasne, następne auto jakie panuję kupić
    będzie benzyną, nawet bardziej syfiącą niż obecny diesel - ale za to bez
    problemu wjadę do centrów miast paląc znacznie więcej paliwa jako "pro
    eco". Znów indolencja urzędnicza determinuje zachowania kierowców.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek