    From: Marek S <p...@s...com>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Muzyka na DVD lepsza?
    Date: Thu, 6 Jun 2019 21:20:28 +0200
    <qcp284$78q$1@node2.news.atman.pl>
    <qcqpv7$1hf8n$1@portraits.wsisiz.edu.pl>
    <qcs1nl$64b$1@node2.news.atman.pl>
    <qd2uf3$3eoo8$1@portraits.wsisiz.edu.pl>
    <qd4088$7c2$1@node2.news.atman.pl>
    <qdaruq$1adtk$1@portraits.wsisiz.edu.pl>

    W dniu 2019-06-06 o 13:03, elmer radi radisson pisze:

    > Ciekawe skad w takim razie na soundcloudzie i youtube sa tysiace nagran
    > holofonicznych gdzie doskonale mozna zlokalizowac zrodlo dzwieku
    > w wyimaginowanej przestrzeni ;)

    Są tworzone jako demo, tego, co nam zabrano.

    > Biorac pod uwage, ze same znieksztalcenia fazowe potrafia wynikac
    > z roznych innych czynnikow /np. chocby powstawac po stronie samego
    > glosnika/

    Zgadza się - dlatego tworzenie zestawu akceptowalnie mało
    zniekształcającego fazę to wyczyn. Mnie to kosztowało 3 miesiące pracy,
    nie wiem ilu pomiarów, zmian w konstrukcji itp. zanim zaczęło grać.

    > i generalnie zazwyczaj nie jest to czynnik zauwazalny
    > dla sluchu,

    że co proszę? :-D Jest to wręcz kluczowy element słuchu, który pozwala
    nam się orientować w przestrzeni! Osoby po utracie wzroku, bardzo szybko
    uczą się z tego daru korzystać w pełni. W dodatku powyżej sam napisałeś
    o tysiącach nagrań dowodzących właśnie tego!!! Niby skąd bierze się
    rozpoznawalność? Z napisów gdzie patrzeć? :-D

    > No wiec wlasnie. Dlatego ten format jest wlasnie jedynie marginalna
    > ciekawostka. A jak widac po przykladzie z akapitu wyzej, osoby
    > ceniace jakosc w slepych testach nie potrafia prawidlowo roznic
    > nalezycie skompresowanego pliku, albo nawet wskazuja go jako
    > lepiej brzmiacy ;)

    Owszem, sam takie testy na zajęciach miałem i to prawda. Tyle tylko, że
    do tego dochodzi jedna rzecz, której zapewne nie uwzględniasz: nagranie
    zmasterowane pod gorszą jakość, po przegraniu na 24-bity kompletnie
    niczego nie zyska. Nagranie zmasterowane pod 24-bity, po przegraniu na
    gorszą jakość (nawet bezstratną) utworzy przepaść. Mam parę płyt, gdzie
    obie wersje nagrań są dostępne. Jeśli bywasz w 3-mieście, to zapraszam.
    Mogę się założyć, że ślepy i na wpół-głuchy test pozwoli dostrzec
    przepaść w brzmieniu.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek