    From: Marek S <p...@s...com>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Muzyka na DVD lepsza?
    Date: Thu, 6 Jun 2019 22:24:40 +0200
    <qcmvj3$b3m$1@node2.news.atman.pl>
    <5cef0a5b$0$31099$65785112@news.neostrada.pl>
    <qcn344$e92$1@node2.news.atman.pl>
    <6268022377$20190530095520@squadack.com>
    <qcp641$amp$1@node2.news.atman.pl>
    <5cf18475$0$517$65785112@news.neostrada.pl>
    <qcs3q0$8hn$1@node2.news.atman.pl>
    <j...@4...net>
    <qcut91$vg6$1@node2.news.atman.pl>
    <1...@4...net>
    <qd4202$9ec$1@node2.news.atman.pl>
    <y54acmre5v79$.1ap7fxhoikuq6.dlg@40tude.net>

    W dniu 2019-06-06 o 01:18, J.F. pisze:

    > Jak juz przyznales sie do bledu ... co miales powyzej na mysli ?

    Tak. Miałem na myśli, że podwojenie ilości kanałów wymaga dodania 1 bitu
    do szyny danych. Czyli Gdy mamy 1 kanał, to 16 bitów. Dwa - już 17. Ale
    następny przeskok będzie przy 4, potem przy 8 i 16tu kanałach. Itd.

    Stoły mikserskie mają po 40 bitów bo do tego efekty dochodzą lub inne
    fantazje realizatorów plus zapas - bo DSP potrafi tyle obsłużyć więc nie
    ma powodu by ograniczać. To też miałem na myśli.

    > Ja bym tam rzekl, ze membrana wytwarza. Od mocy do cisnienia droga
    > daleka.

    Owszem, ale jedno z drugim jest ściśle powiązane. Dwa głośniki o tej
    samej mocy potrafią grać z dużą różnicą dB. Ale każdy z nich daje
    ciśnienie akustyczne proporcjonalne do dostarczonej mocy (oczywiście w
    liniowym zakresie ich pracy).

    > trudno widziec cos, czego nie ma. (Pardon - nietrudno, oko latwo
    > zwiesc).
    >
    > nie widzisz wzoru z 20 ? Nie widzisz
    > Często spotykany zapis:
    > L p = 20 log_10 ( p 1 / p 0 ) d B

    No to będzie trzeba światową produkcję mierników natężenia dźwięku
    przeskalować. :-D Ale widzę w zdaniu poniżej, że obalasz to co sam tu
    napisałeś.

    > choć prawidłowy z matematycznego punktu widzenia, jest niezgodny z
    > definicją poziomu wyrażanego w decybelach. "

    I pięknie cytujesz to, że racji nie masz z liczeniem dB w akustyce.

    > 6 uslyszysz, 16 ... no, moze masz dobre ucho :-)

    Tobie zatem dedykuję wszelkie nagrania z efektem "loudness wars". Nie
    zrobi to żadnej różnicy Tobie. Proponuję abyś swoje MP3ki trzymał w
    8-bitach, sporo miejsca zaoszczędzisz a różnic w jakości nie będzie.
    Serio piszę. Jesteś zwyczajnie dużo bardziej tolerancyjny na różnice w
    jakości.

    > Szumu kwantyzacji 16-bit CD.

    Przy zapisie np. 4ro bitowym (czyli cichych fragmentach) na 16bitach nie
    będzie szumu kwantyzacji? To chcesz powiedzieć?

    Czy może to, że nie masz żadnych nagrań, których amplituda schodzi
    poniżej 16-bitów?

    > Ale nie podkrecamy galki na maksimum, tylko zostawiamy tak, jak bysmy
    > cala orkiestre sluchali.

    Tak. Przy poziomie hałasu ulicznego (75-80dB) słuchamy muzykę. Następuje
    cichy jej fragment (załóżmy 4ro bitowy). Każde pojawienie się cichego
    dźwięku (wąskopasmowego) wygeneruje mocno słyszalny szum w relacji to
    tego dźwięku.

    > Ale ja w sluchawkach "dokanałowych" ..

    Niewiele mi to pomaga w ocenie.

    A tak na marginesie: dokanałowe słuchawki, to najgorszy dla słuchu
    wybór. Szybko można nabawić się trwałych ubytków.

    > Wydawalo mi sie, ze o samochodach mowilismy :-)

    Nie. O samochodach mówiliśmy w kontekście odtwarzacza DVD vs CD. A
    konkretnie dlaczego DVD daje zauważalnie bardziej wierny dźwięk względem
    CD, jeśli oba zapisy pochodzą z tego samego źródła. W związku z tym
    zgrywam muzę na DVD zamiast na CD, z czym mam mnóstwo dodatkowej,
    irytującej pracy. Wszystkie inne tematy są niezwiązane.

    Dyskusja np. o szumie kwantyzacji w poruszającym się samochodzie byłaby
    bezcelowa, gdyż hałas wszystkiego byłby głośniejszy.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek