  • Data: 2020-04-07 21:43:02
    Temat: Re: [NTG]Potrzebna łączność radiowa.
    Od: nadir <n...@h...org> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 07.04.2020 o 19:30, Atlantis pisze:

    > Do korzystania z "najtańszych Baofengów" potrzebujesz licencji
    > krótkofalarskiej albo wykupionej komercyjnej licencji na korzystanie z
    > jakiejś częstotliwości. Spotkałem się z informacją, że pewne firmy
    > sprzedające radia (Militaria.pl?) oferują też dokumenty, które pozwalają
    > na korzystanie z jakiejś częstotliwości bez posiadania licencji
    > krótkofalarskiej. Szczegółów nie znam.

    Widzę właśnie coś takiego:
    http://sklep.autoradia.pl/pl/c/Pozwolenie-radiowe/12
    0
    czy to rozwiązuje problem legalności?

    > Generalnie nie są to radia dla "zwykłego użytkownika", bo jeśli ktoś nie
    > wie co robi, może łatwo narobić sobie kłopotów, chociażby nadając na
    > częstotliwości policji lub pogotowia...

    Na razie temat nowy, ale po całej akcji z kwarantanną jest pomysł żeby
    wykorzystać te radia na grzyby, na ryby. A może mu się spodoba i
    zostanie krótkofalowcem?

    > Popularne Baofengi teoretyczne można przystosować do pracy na PMR,
    > programując odpowiednie częstotliwości, jednak nie są one
    > radiotelefonami PMR i nie powinno się ich w ten sposób używać - właśnie
    > dlatego, że nadają ze zbyt dużą mocą i posiadają wymienne anteny.

    No dobra, ale przy nadawaniu z mniejszą mocą, o ile da się to zrobić w
    tych radiach, i bez odkręcania anteny, można tego w miarę bezproblemowo
    używać?

    > W opisanych warunkach PMR prawie na pewno się nie sprawdzi. Dwa
    > radiotelefony Baofenga, nadające z mocą 5W - 8W (zakładając, że
    > użytkownicy mają uprawnienia) raczej też nie, chociaż jest jakaś szansa
    > - wszystko zależy od ukształtowania terenu.

    Na chwilę obecną nie ma żadnych uprawnień, i nie bardzo jest czas coś
    oganiać, no chyba, że licencja z linka wystarczy.
    "Konferencje" z rodziną z sąsiedniej wsi na razie odpuszczamy.
    Wystarczy, że z kimś własnej wsi będzie łączność. Na chwilę obecną
    podobno dwie rodziny zgodziły się wziąć radio do domu

    > Moja propozycja? Stare, dobre CB radio, z porządną stacjonarną anteną.

    CB nie brałem pod uwagę, bo jak kiedyś używałem sporadycznie jakiegoś
    ręcznego radia, to on tylko szumiał i trzaskał, generalnie jakość
    dźwięku była ciulowa.

    > Albo po prostu zewnętrzna, kierunkowa antena GSM, podłączona do jakiegoś
    > starego telefonu/bramki i wycelowana w stronę lokalnego BTS-a.

    W/g map najbliższy BTS jest o jakieś 4km od wsi, ale nie ma widoczności
    optycznej, anteny i starego telefonu brak. Czy to na pewno zadziała, bo
    jak nie to też pieniądze wywalone w błoto.

    W całej akcji nie chodzi też o to, żeby sobie urządzać pogaduszki z
    rodziną czy znajomymi, ale poprosić w razie czego o jakieś zakupy czy
    inną pomoc.