  • Data: 2016-07-24 15:52:31
    Temat: Re: Obiektyw makro M42 do statycznych obrazów
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Sebastian Biały <h...@p...onet.pl> writes:

    > Dlaczego taki długi? Czy on daje mniejsze zniekształcenia niz krótkie?

    Jasne. To kwestia odległości od obiektu - im większa, tym lepiej.
    Tyle że z daleka wszystko jest niestety mniejsze.

    > I głupie pytanie: czy bede zmuszony robić zdjęcia z wiekszej
    > odległości (wpływ drgań sie powiekszy)?

    Jeśli obiektyw pozwoli, to pewnie. Drgania nie są problemem przy krótkich
    czasach. Tylko trzeba podnieść wcześniej lustro (jeśli takie jest),
    ustawić samowyzwalacz, odpalać komputerem itd.

    Czasy są problemem, jeśli nie możemy używać sztucznego oświetlenia (albo
    jest to niepraktyczne, np. dla ucznia w szkolnej sali gimnastycznej).
    Przy takich zastosowaniach, możemy i pewnie musimy używać sztucznego
    oświetlenia, które zresztą nie jest najmniejszym problemem.

    > Niestety rodzaje wszelakie, przewlekane głównie (retro).

    To z jednej strony trudniej, bo potrzebna jeszcze większa odległość
    (w przeciwnym przypadku wysokie elementy będą zasłaniać niskie), oraz
    jeszcze większa głębia ostrości. Z drugiej strony, pewnie nie potrzeba
    takiej rozdzielczości ani powiększenia jak przy np. projektach SMD,
    może wystarczy zwykły stary kompakt ultra zoom.

    > Nie przesadzajmy, to tylko na użytek własny. Choćby po to żeby
    > pamiętać gdzie jaki kabelek do jakiej dziurki był wsadzony.

    Aaa, no to istotnie zmienia wymagania.

    > Do tej
    > pory robiłem kompaktowym nikonem z makro, ale jakość jest absurdalnie
    > zła (rozmyte) bo nie mam kontroli nad przesłoną, w zasadzie nad niczym
    > choć nie pojmuje dlaczego małe aparaty nie mają trybów manualnych poza
    > debilizmem marketingowym.

    Niektóre mają. Tak w ogóle, to można zastosować zewnętrzną przysłonę,
    gdyby problem był tylko z tym (wątpliwe).

    > Korci mnie żeby zainstalować obiektyw odwrotnie i zrobić "prawie
    > mikroskop" ale mój kitowy obiektym nie ma pierscienia od przesłony i
    > mam wątpliwośc czy działa ostrość (aparat odlacza pierscień przy AF).
    > I dlatego tez chce wsadzić tam M42 żeby miedzy innymi i tego
    > spróbować, wtedy mechanika jest lepsza od automatyki. Ponadto
    > obiektywy z lat 70tych nie były z plastiku. Przymocowanie mojego
    > kitowego odwrotnie wydaje się być ryzykowne bo lekki taki znowy nie
    > jest, ale plastikowy częściowo na pewno [1].

    Z "plastiku" robi się samoloty, obiektyw to tylko obiektyw :-)
    Aczkolwiek "prawie mikroskop" może być kiepskim rozwiązaniem.
    BTW do niektórych zdjęć elektroniki używa się normalnego mikroskopu,
    najlepiej takiego z C mountem itp.
    --
    Krzysztof Hałasa