    Newsgroups: pl.comp.programming
    Date: Fri, 16 Nov 2018 15:39:19 -0800 (PST)
    Subject: Re: Open Source czyli kolonializm intelektualny
    From: g...@g...com

    W dniu piątek, 16 listopada 2018 22:49:34 UTC+1 użytkownik Marcin napisał:
    > Witam

    > A co ma powiedziec? Ze biznesowo zawalil na calej lini?

    Dość dziwne stwierdzenie, zważywszy, że Torvalds raczej sam
    się uważa za inżyniera, niż za biznesmena.

    > O ile jeszcze
    > sam Torvalds jest znany i moze zarabiac na "wystepach", ksiazkach itp.
    > prawie jako celebryta to przeciez nie sam tworzyl ten soft. O wiekszosci
    > wspolautorow Linuxa nikt nie slyszal. W przypadku np. Billa Gatesa i
    > Microsoftu wielu ludzi zaczynajacych z nim przy pierwszych programach
    > zostala bardzo bogatymi ludzmi bo dostawali pakiet akcji, ktore troche
    > podrozaly.
    > A z drugiej strony w Microsofcie tez jest mnostwo serwerow Linuxowych.

    No i?

    > Byc moze Linux nie bylby tym czym jest teraz a jednym z dostepnych
    > Unixow. Czy to by bylo zle? Niekoniecznie. Bylaby wieksza konkurencja.
    > Jak przychodzilem ponad 10 lat temu do pracy to byly w niej serwery z
    > Solarisem/SunOs, Windowsem i Linxuem a teraz tylko Linux...

    No i?

    > Jako uzytkownik softu jak najbardziej jestem za tym by miec go za darmo,

    Tu nie chodzi o to, żeby mieć soft za darmo.
    Określenie "free software" tłumaczy się dość niezgrabnie
    na język polski jako "wolne oprogramowanie".
    Ale chodzi tylko o jedną prostą rzecz: żebyś mógł mieć
    kontrolę nad tym, co robi Twój komputer.

    Mam w pracy komputer z Windowsem, i przyznam, że za cholerę
    nie wiem, co tam się dzieje. Nie mam bladego pojęcia,
    co ten system robi, gdzie wysyła moje dane itp.

    I jak coś nie działa tak, jak bym tego chciał,
    to nie mogę tego zmienić (ani łatwo, ani w granicach prawa)

    > w dodatku z kodem zrodlowym i darmowym wsparciem specjalistow w Internecie.
    > Jako programista nie bardzo widze sens w przeznaczaniu prywatnego czasu
    > na wsparcie produktu na ktorym inni zrobia biznes.

    To nie wspieraj.
    Ja z kolei nie widzę problemu w tym, żeby ktoś robił biznes
    na rzeczach, które ja robię dla zabawy

    > A jezeli chodzi o BSD to mamy system FreeBSD i piekne wykorzystanie go
    > przez Applea;)

    Moim zdaniem to była jedna dobra decyzja Appla. Podobnie
    Linuksowy podsystem w Windowsie. iOS z kolei to jakaś klatka.

> [...]
    > ludziom cos za darmo itp.
    > Sam mam wrzucony otwarty kod na GitHuba, ale nie pisalem go w swoim
    > wolnym czasie tylko pracodawca postanowil, ze to co robimy wydamy jako
    > OpenSource.
    >
    > Jakos mi sie to kojarzy z prawnikami czy lekarzami. Sa sytuacje, ze
    > nawet bardzo dobrzy i drodzy prawnicy czy lekarze poswiecaja swoj czas i
    > wykonuja swoja prace "za dramo", ale wtedy zajmuja sie ludzmi
    > najbiedniejszymi, najbardziej poszkodowanymi. Tymczasem programisci
    > przez OpenSource (przynajmniej ja mam takie wrazenie) wspieraja glownie

    Ja nie mam takiego wrażenia. Może raczej programiści
    wspierają programistów. To, że masz języki w rodzaju Clojure
    albo narzędzia w rodzaju Git jako wolne oprogramowanie
    to cudowna rzecz, ale to bardziej doceniają programiści,
    niż użytkownicy (nawet jeśli to programiści w korporacjach).

    Robienie biznesów to zupełnie inna broszka, niż programowanie,
    i wymaga działań zupełnie innego rodzaju.