    Subject: Re: Open Source czyli kolonializm intelektualny
    Newsgroups: pl.comp.programming
    From: Marcin <n...@n...com>
    Date: Sun, 18 Nov 2018 22:27:35 +0100

    Witam

    W dniu 2018-11-17 o 00:39, g...@g...com pisze:

    > Dość dziwne stwierdzenie, zważywszy, że Torvalds raczej sam
    > się uważa za inżyniera, niż za biznesmena.

    Ale zajmuje sie (no moze bardziej kiedys) organizacja linuxowego swiata
    a nie sama praca inzyniera. Pytanie czy gdyby Torvalds mial obok siebie
    w poczatkach Linuxa jakiegos "biznesmena" to sytuacja by sie potoczyla
    inaczej i mielibysmy jeszcze jedna wielka firme softwareowa tym razem
    powstala w Europie?

    > No i?

    Przed dominacja Linuxa wybieralo sie system operacyjny ze wzgledu na
    jego cechy, dzisiaj wybiera sie czesto Linuxa dlatego ze jest darmo. Co
    ma swoje zalety. W korpo jak chce miec serwer pod jakis projekt to
    praktycznie od reki stworza mi wirtualke z Linuxem a jak jakis inny
    system (znaczy platny) to prosto nie bedzie, bo zaraz sie zacznie
    pytanie a po co, przeciez jest Linux darmo itp. Wiec najlepiej wybrac
    Linuxa, nawet jezeli inny system wydaje sie lepszy...

    > Tu nie chodzi o to, żeby mieć soft za darmo.
    > Określenie "free software" tłumaczy się dość niezgrabnie
    > na język polski jako "wolne oprogramowanie".
    > Ale chodzi tylko o jedną prostą rzecz: żebyś mógł mieć
    > kontrolę nad tym, co robi Twój komputer.

    Oczywiscie racja. Tylko jakos trudno mi sobie przypomniec jakis soft
    kotry ma otwarty kod ale licecnja nakazuje za niego placic (moze poza
    jakimis bibliotekami).

    > Ja z kolei nie widzę problemu w tym, żeby ktoś robił biznes
    > na rzeczach, które ja robię dla zabawy

    Ok. Twoj czas. Pytanie osobiste na ktore oczywiscie nie ma obowiazku
    odpowiadac:) Z ciekawosci ile czasu prywatnego (za ktory nikt Ci nie
    placi) poswiecasz na takie projekty?

    > Ja nie mam takiego wrażenia. Może raczej programiści
    > wspierają programistów. To, że masz języki w rodzaju Clojure
    > albo narzędzia w rodzaju Git jako wolne oprogramowanie
    > to cudowna rzecz, ale to bardziej doceniają programiści,
    > niż użytkownicy (nawet jeśli to programiści w korporacjach).

    Nawet z wielu z nich korzystam w korpo. Ale zawsze licencja moze
    dopuszczac wykorzystanie darmowe a pewne zastosowania mozna legalnie
    tylko za oplata.

    > Robienie biznesów to zupełnie inna broszka, niż programowanie,
    > i wymaga działań zupełnie innego rodzaju.

    To oczywiste. Dlatego IMHO jak mamy pomysl na ciekawy soft to dobrze
    miec tez kogos od robienia interesow przy sobie:)

    Pozdrawiam,
    Marcin