  • 31. Data: 2017-02-03 15:52:07
    Temat: Re: Opóźniacz 230V na triaku
    Od: "V.L.Pinkley" <v...@g...com>

    użytkownik Adam Wysocki napisał:
    > Hej,
    >
    > Delayer - ale odwrotny. Potrzebuję układu, który po załączeniu zasilania
    > odpali mi na chwilę (ok. 250 ms) uzwojenie pomocnicze silnika, a potem
    > je wyłączy.
    >
    > Narysowałem taki układ:
    >
    > http://www.chmurka.net/r/compstartmini1.png

    http://www.elma-rk.pl/10691-Sprezarki_oraz_osprzet_s
    prezarek?p=2
    Nie warto kombinować. W 2 przypadkach na 100 silnik mimo załączenia
    dodatkowej cewki nie kręci się i wtedy działa wyłącznik termiczny co
    rozłącza na 20-30sek obwód i umożliwia powtórny start aż do skutku.

  • 32. Data: 2017-02-03 18:55:40
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Adam Wysocki" <g...@s...invalid> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > Delayer - ale odwrotny. Potrzebuję układu, który po załączeniu zasilania
    > odpali mi na chwilę (ok. 250 ms) uzwojenie pomocnicze silnika, a potem

    Ja sobie pomyślałem o szeregowym połaczeniu przekaźnika i kondensatora - po
    załączeniu, zanim kondzioł się naładuje, prąd płynie i zestyki są właczone.
    Jak się naładuje, kotwica odpadnie i otworzy obwód. Taki monostabilny
    przerzutnik jednoprzekaźnikowy. No chyba, że istotny jest w miarę dokładny
    czas... a to się wycofuję.

    --
    Wyobraź pan sobie taką sytuację, pracujesz pan do 67 roku życia,
    co miesiąc wpłacasz 1000 złotych na ZUS, później dostajesz

  • 33. Data: 2017-02-03 18:57:31
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "HF5BS" <h...@...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > monostabilny przerzutnik jednoprzekaźnikowy. No chyba, że istotny jest w
    > miarę dokładny czas... a to się wycofuję.

    Ach, zgapiłem się... na triaku, pardon...

  • 34. Data: 2017-02-03 23:10:53
    Od: Piotr Wyderski <n...@m...com>

    Dariusz Dorochowicz wrote:

    > No tak... normalnie. Triak (zdaje się nie wszystkie, ale większość)
    > możesz odpalić podając na bramkę prąd o dowolnej polaryzacji.

    Tylko czterokwadrantowe. Snubberless są trójkwadrantowe, więc doczytaj w
    pdf przed zakupem.

    > Pytanie jak bardzo zależy na prostocie układu.

    Skoro problem jest odwrócony, to i rozwiązanie proponuję odwrócić.
    Zasilać uzwojenie poprzez szeregowe połączenie z ~ mostka
    prostowniczego, a + i - zwierać MOSFETem zubożonym. Trzeba tylko
    wymyślić układ generowania napięcia blokującego bramkę. Drugi mostek,
    LND150, VOM1271 i kawał kondensatora proporcjonalnego do stałej
    czasowej, ładowany prądem z niego? Płynne wyłączanie to zaleta czy wada?

    Pozdrawiam, Piotr

  • 35. Data: 2017-02-04 09:33:39
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

> [...]
    >
    > Delayer - ale odwrotny. Potrzebuję układu, który po załączeniu zasilania
    > odpali mi na chwilę (ok. 250 ms) uzwojenie pomocnicze silnika, a potem

    Odwróć elementy.
    Pamiętam, że robiłem taki opóźniacz. Opóźnione wyłączanie żarówki, więc
    czasy długie - co jest akurat nieistotne. Działało.
    Układ działał tylko z tyrystorem, ale Ty dałeś optotriak, więc rozwiązałeś
    ten problem.

    Czyli ma być:
    D1, R1 i szeregowo z nim kondensator. R2 do katody D1 (rozładowanie
    kondensatora po wyłączeniu zasilania) Zamiast diaka daj rezystor.
    Przy czasach 250ms nie będziesz miał problemu z sensownymi wartościami
    elementów.

    Generalnie podstawą tutaj jest aplikacja: opóźnione wyłączanie światła w
    samochodzie, możesz tam podpatrzeć.

    --
    Desoft

  • 36. Data: 2017-02-04 09:37:41
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    Użytkownik "Desoft" <N...@i...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > elementów.
    >
    > Generalnie podstawą tutaj jest aplikacja: opóźnione wyłączanie światła w

    Zapomniałem, strona wtóna optotriaka oczywiście do zmiany R3 do usunięcia.

    --
    Desoft

  • 37. Data: 2017-02-04 12:29:44
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    > Użytkownik "Desoft" <N...@i...pl> napisał w wiadomości

    > Zapomniałem, strona wtóna optotriaka oczywiście do zmiany R3 do usunięcia.

    I jeszcze jedno: może być potrzebny dodatkowy kondesator żeby w ujemnych
    połówkach zapalało triaka.

    --
    Desoft

  • 38. Data: 2017-02-04 13:06:51
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2017-02-03 o 15:26, Dariusz Dorochowicz pisze:

    > Nie, jak na
    > http://www.chmurka.net/r/compstartmini3.png
    > tyko zamiast mostka jedna dioda. I reszta uwag jak przy mostku (tzn w
    > sumie potrzebujesz dwa kondensatory).

    Przy jednej diodzie triak będzie się włączał tylko w dodatnich (lub
    tylko ujemnych) półokresach. I będzie to, co pisał kogutek...

    > I jeszcze jedno - chyba lepiej byłoby wyjście MOCa dać od MT2 do bramki.

    A skąd weźmiesz prąd do wyzwolenia triaka?

    P.P.

  • 39. Data: 2017-03-09 10:44:24
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Adam Wysocki <g...@s...invalid> wrote:

    > Trzecia wersja:
    >
    > http://www.chmurka.net/r/compstartmini3.png

    Z kronikarskiej rzetelności donoszę, że działa :) Tylko wartości elementów
    finalnie trochę zmieniłem:

    - R1 15k -> 22k
    - R2 470k -> 100k
    - C1 47u -> 100u
    - IC1 MOC3052 -> MOC3021

    Dzięki za pomoc!

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 40. Data: 2017-03-09 14:02:37
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2017-03-09 o 10:44, Adam Wysocki pisze:

    > Z kronikarskiej rzetelności donoszę, że działa :) Tylko wartości elementów

    Dzięki :)

    > finalnie trochę zmieniłem:
    >
    > - R1 15k -> 22k
    > - R2 470k -> 100k
    > - C1 47u -> 100u
    > - IC1 MOC3052 -> MOC3021

    Dziwne trochę, ale skoro działa. Ja bym dał jeden kondensator od razu na
    wyjściu mostka (między 1 i 2), potem jak jest ale bez zenerki. Trochę
    trzeba by było z wartościami powalczyć, no i kondensatory na odpowiednie
    napięcie. Być może potrzebny byłby jeszcze rezystor do rozładowania tego
    kondensatora w sensownym czasie.

    Pozdrawiam

    DD