    Date: Mon, 22 Sep 2014 22:12:38 +0200
    From: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Pedał hamulca czasami twardnieje

    W dniu 2014-09-22 07:44, jesper pisze:
    > Witam. Chyba mam jakiś problem z hamulcem. Otóż kilka razy (ze 3 razy w ciągu
    ostatnich 2 miesięcy) zdarzyło mi się, że podczas hamowania pedał hamulca stał się
    twardy - tj. nie mogłem go dostatecznie głęboko wcisnąć - i siła hamowania znacznie
    osłabła.

    Brzmi jak niedziałające wspomaganie.
    Bo rozumiem że zadziałanie ABS byś rozpoznał (drżenie pedału, wyraźne
    przeciwdziałanie Twojej sile nacisku i hałas pracującej pompy ABS).

    > Gdzieś wyczytałem, żeby sprawdzić serwo - "napompować" hamulec przy wyłączony
    silniku aż pedał stwardnieje, a potem odpalić auto. Jeśli serwo jest ok, to pedał
    powinien opaść - i tak też się u mnie stało.

    No tak, ale problem występuje sporadycznie - spróbuj sobie przypomnieć
    czy coś łączy te 3 razy.

    Bo przyczyn może być kilka - nie masz np. problemów z wysokimi obrotami
    biegu jałowego? Czyli rzeczy że np. stajesz na światłach na luzie, a
    silnik trzyma Ci dość wysokie obroty?

    Można też sprawdzić zawór zwrotny - jak samochód stoi z włączonym
    silnikiem, to pedał jest w miarę miękki (działa wspomaganie), jak
    zgasisz silnik i naciśniesz go kilka razy to będzie stopniowo łapał
    coraz wyżej, wraz ze spadkiem podciśnienia w serwomechanizmie.

    Mając sprawny zawór zwrotny jak zgasisz silnik i poczekasz (np. 30-60s),
    a następnie naciśniesz kilka razy pedał to powinien się zachowywać jak
    poprzednio (czyli stopniowo twardnieć), jak masz niesprawny zawór
    zwrotny podciśnienia serwomechanizmu, to po stwardnieje od razu.

    > Dodam, że niedawno auto miało diagnozowany niedziałający ABS i wymieniona była
    koronka.
    > Układ raczej nie będzie zapowietrzony, bo niedawno też był wymieniany płyn, więc
    zakładam, że majster wszystko porządnie zrobił.

    Zapowietrzony byłby zawsze, a nie 3 razy w dwa miesiące, no chyba że to
    ABS traci kontakt z czujnikiem i próbuje odblokować koło które nie jest
    zablokowane - ale to by Ci wyskakiwał błąd ABS.

    > Autko to Seat Cordoba 1.4 (benzyna) z 2005.
    >
    > Poradzicie w czym może być problem i jak się pozbyć tego mankamentu tanim kosztem?

    Sprawdzić układ wspomagania - ze szczególną uwagą na przewód
    podciśnienia (idzie od puchy wspomagania do kolektora dolotowego) i
    zawór gdzieś tam zamontowany.