  • Data: 2009-01-08 17:11:35
    Temat: Re: Pękające szyny - siła natury, czy niedbalstwo ?
    Od: "w...@g...com" <w...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    Konrad Anikiel napisał(a):

    > A nigdy nie p?k?a Panu Wies?awowi korba peda?u w rowerze? .....
    > Konrad
    Jakem się ścigał, to miałem piękne stalowe korby, cienkie, pocieniane
    rowkiem, takie fikuśne dwuteuweczki. Nie pękły, ale ja nie osiłek.
    Kręciłem "z młynka". Ale pamięta taki jeden przypadek pęknięcia korby,
    też stalowej. No, ale korba pracuje na fajne obciążenia, takie
    skrętno-giętne. Ułamać oś pedału to mi się przytrafilo. Ale tylko
    jeden raz i nie na wyścigu.
    Co do szyny, to napoczęte pęknięcie prostopadłe do osi podłużnej może
    zaowocować prostopadłym przełomem.
    Ciekawe, choć mało czytelne są fotografie (rys.5.35) złomóww
    zmęczeniowych szyn kolejowych w: S. Kocańda, "Zmęczeniowe pękanie
    metali". Widać na nich wyraźny złom zmęczeniowy główki i doraźny
    szyjki i stopki. Robią wrażenie prostopadłego do osi podłużnej.
    Podobną fotografię można zobaczyć w : Bielajew, Soprotiwlenije
    materiałow, fig.638.
    Widziałem takie prostopadłe "pękanie" wału napoczete od karbu. 10%
    przełomu zmęczeniowego, reszta doraźny. Wał robiący bardzo solidne
    wrażenie. Tylko obciążenie gwałtownie zmienne i dla radości raz na
    obrót. ( Wał zwrotny w przenośniku zgrzebłowym).
    Pozdrowienia !
    W.Kr.