  • 81. Data: 2009-01-17 10:49:07
    Temat: Re: Plasma czy LCD
    Od: Tom01 <b...@m...pl_mastif_przez_dwa_f>

    Sergiusz Rozanski pisze:
    > Ale jak możesz zapalać coś z wysoką częstotliwością, gdy musisz to robić
    > bardzo rzadko np w ciemnoszarych płaszczyznach?

    Bardzo rzadko czyli jak? Jaka jest częstotliwość migotania wychodząca
    poza zdolność postrzegania? Komórkę można też zapalać przecież z tą samą
    częstotliwością, manipulując wypełnieniem przebiegu sterującego. Efekt
    będzie ten sam, a wydłużać się będzie "przerwa" między błyskami. W tym
    momencie w grę wchodzi też czas zapalenia i gaszenia luminoforu. Łącznie
    kilka czynników, które odpowiednio dobrane dają odpowiedni efekt.

    > Setki scen we fimach to statyczne obrazy.

    Mam na myśli typowe statyczne obrazy. Całkiem nieruchome. Jest mnóstwo
    dziedzin wymagających poprawnego zachowania ekranu przy takich
    zastosowaniach. Wówczas plazma odpada.

    > A mają inne wyjście jak im klient na stopklatce pokazuje palcem mrugający
    > płat powierzchni?

    A wziął Pan pod uwagę interferencję oświetlenia zwykłymi świetlówkami z
    dławikami w hali marketu z migotaniem ekranu? Spotkałem się wielokrotnie
    z postrzeganiem migotania nie tylko plazm w takich warunkach. W
    miejscach gdzie takie ekrany są zwyczajowo instalowane, z reguły
    oświetlenie jest żarowe lub świetlówkowe, ale ze statecznikami
    elektronicznymi. Efektu brak.

    --
    Tomasz Jurgielewicz
    Masz problem z kolorem? Wal śmiało!

  • 82. Data: 2009-01-17 12:18:39
    Od: Sergiusz Rozanski <w...@s...com>

    Dnia 17.01.2009 Jan Rudziński <j...@a...net> napisał/a:
    > Cześć wszystkim

    > Można i z wielką częstotliwością, byle współczynnik wypełnienie był mały.

    No ja to rozumiem, że to nie jest tak że 1/10s świeci i 9/10 zgaszone tylko
    1/100 świeci i 9/100 zgaszone i to tak 10 razy.

    > Pytanie, jak jest najkrótszy czas, na który można zapalić piksel w plazmie.

    I tu dochodzimy do sedna technologii ;) tylko że tom0 miał o to zapytać :)

    *** http://www.4x4.kalisz.pl ***

  • 83. Data: 2009-01-17 12:23:43
    Od: Sergiusz Rozanski <w...@s...com>

    Dnia 17.01.2009 Tom01 <b...@m...pl_mastif_przez_dwa_f> napisał/a:

> [...]
    > momencie w grę wchodzi też czas zapalenia i gaszenia luminoforu. Łącznie
    > kilka czynników, które odpowiednio dobrane dają odpowiedni efekt.

    Odpowiedni znaczy się mizerny?

    > Mam na myśli typowe statyczne obrazy. Całkiem nieruchome. Jest mnóstwo
    > dziedzin wymagających poprawnego zachowania ekranu przy takich
    > zastosowaniach. Wówczas plazma odpada.

    Ok to jak jest scena we filmie, dialog 2 osób na tle i to tło jest
    nieruchome 1 minute to już się nadaje do plazmy czy jeszcze nie?
    Tło jest całkiem nieruchome przez minute, poruszają się 2 sylwetki
    nie zbyt duże.

    Filozujesz.

    *** http://www.4x4.kalisz.pl ***

  • 84. Data: 2009-01-17 17:00:52
    Od: Tom01 <b...@m...pl_mastif_przez_dwa_f>

    Sergiusz Rozanski pisze:
    > Odpowiedni znaczy się mizerny?

    Naprawdę proponuję zapoznać się samodzielnie, warunkach docelowych,
    przez kilka-kilkanaście dni.

> [...]
    > nieruchome 1 minute to już się nadaje do plazmy czy jeszcze nie?
    > Tło jest całkiem nieruchome przez minute, poruszają się 2 sylwetki

    Obraz statyczny to statyczny. Wyświetlane stale to samo. Np treści
    reklamowe.

    > Filozujesz.

    Może. Ale różnica jest łatwo dostrzegalna.

  • 85. Data: 2009-01-17 18:25:23
    Od: Marcin 'Cooler' Kuliński <m...@p...gazeta.blah>

    Tom01 pisze:

    > O! Doszedł czwarty czynnik błędu. Robiłem podobne "pomiary" jak Pan
    > teraz usiłuje. Też mi się kiedyś wydawało, że to dobra metoda, dopóki
    > nie zweryfikowałem czujnikiem. Nawet na planszach testowych, nie obrazie
    > z materiału filmowego. Nie ma to najmniejszego sensu. Czujnik ma bardzo
    > małe pole pomiarowe, nie całkuje większego obszaru jak światłomierz
    > aparatu. Nawet nastawiony na pomiar punktowy. Dokładność taniego
    > kolorymetru wynosi ok 2%, a pomiar ekspozycji, jeśli nawet współczynnik
    > zmienności będzie 1EV to jest 100% pomyłki.

    To o procentach jest po prostu słodkie. Cokolwiek byś nie napisał, błąd
    pomiaru rzędu 1 EV nie wnosi wiele do dyskusji z powodu mechanizmów
    adaptacyjnych oka. 125 cd/m^2 to mniej więcej tyle, ile "daje" kartka
    białego papieru leżąca na stole w pomieszczeniu biurowym oświetlonym
    zgodnie z normą (czyli 500 lx mierzone na wys. płaszczyzny pracy).
    Przypomnę, że w przypadku telewizora będzie to luminancja obserwowana w
    skrajnych przypadkach i zwykle na niewielkim wycinku ekranu (lampa,
    słońce w kadrze), w przeciwieństwie do monitora komputerowego, gdzie
    zazwyczaj praktycznie cały ekran "świeci" białym tłem. Z uporem
    ignorujesz fakt, który jest kluczowy dla tej dyskusji.

    > Ponadto czego miałby
    > dowodzić zmierzona jasność odcieniu skóry na przypadkowej scenie w
    > materiale filmowym? Ten sam obiekt może być filmowany w dziesiątkach
    > różnych scen, od ciemniej piwnicy po widoki z plaży.

    Dowodzi tego, że większość prezentowanych przez telewizor scen nie
    zawiera w pełni nasyconej bieli, a już na pewno nie na większych
    obszarach ekranu, więc nie ma co podniecać się maksymalnymi wartościami
    luminancji.

    > Podał Pan
    > szacunkową, nastawioną jako komfortowa, wartość bieli swojego TV na
    > poziomie ok 125 cd/m^2. "Wyliczone" przez odniesienie do wartości
    > maksymalnej podanej na ulotce. Wiadomo jakie jest podejście producentów,
    > podających parametry, z uwzględnieniem współczynnika wydajności z
    > hektara zbioru ogórków w Holandii, przez średnią ilość opadów w rejonie
    > Quing Ciong.

    Ach, a rzetelność danych podawanych przez Eizo też będziemy kwestionować?

    > Przy błędzie pomiaru lekko 100%. To żart tak? Nawet jeśli,
    > jest to około 125 cd/m^2, to jak już Panu mówiłem, jest to conajmniej
    > trzy razy za dużo. Czerń jaka z tego wyjdzie, zakładając, że ma Pan
    > superczarną matrycę, może być grubo ponad 0,5 cd/m^2. Większość ludzi
    > takie wartości zauważa od razu, przy porównaniu z pierwszą z brzegu
    > plazmą.

    Tylko co z tego, że zauważa? Gdzie jest napisane, że to *przeszkadza* w
    oglądaniu filmu? I że przeszkadza dużo bardziej, niż migotanie obrazu?

    > Ależ nikt Panu nie broni, zweryfikować podanych przez mnie wartości w
    > praktyce.

    Przecież już to zrobiłem: nie przeszkadza mi ani rzekomo świecąca
    niesamowicie czerń, ani rzekomo oślepiająca do bólu biel, pomimo ponad
    rocznego użytkowania telewizora w różnych porach doby i do różnych
    celów. Nie tylko mnie, jeśli chodzi o ten konkretny telewizor i jego
    wysterowanie, żeby była jasność.

    > Może Pan sobie również skompilować trochę wiedzy teoretycznej
    > z dziedzin optyki, fizjologii widzenia, podstaw kolorymetrii. Przy
    > odrobinie wysiłku, zaprzęgając matematykę na poziomie szkoły
    > podstawowej, wyliczy Pan sobie jakie zakresy luminancji są postrzegane
    > przez człowieka, jak wygląda adaptacja i kontrast obserwowany w jednej
    > scenie.

    :) O tym, jak wygląda adaptacja, nie musisz mnie uczyć, uwierz na słowo.

    > Przedstawiam Panu opis rzeczywistości, uwarunkowań fizycznych, nie
    > autosugestywne "achy" nad nowym ekranem i deprecjonowanie zalet
    > rozwiązań, które sie zna z prezentacji w sklepie. Wnioskuję bowiem z
    > rozmowy, że przyzwoitego ekranu plazmowego, nie miał Pan przyjemności
    > sprawdzić w praktyce.

    Czyli dalej zero konkretów. Nigdzie zresztą nie pisałem, że poziom
    czerni w LCD jest lepszy niż w plazmie. Po prostu nie jest on problemem
    podczas oglądania, jeśli tylko ta niezbyt czarna czerń jest w miarę
    achromatyczna. Tak, widywałem LCD z fioletową czernią i oczywiście
    zgodzę się, że takie przekłamanie kolorystyczne można uznać za problem.

    > Obraz to obraz. Dla zaspokojenia Pana ciekawości, ja się zajmuję obrazem
    > i światłem które go buduje.

    Ale najwyraźniej zapominasz, że percepcja obrazu zależy od jego treści.
    A ta jest raczej różna, porównując monitor komputerowy z telewizorem.

  • 86. Data: 2009-01-17 19:30:37
    Od: Tom01 <b...@m...pl_mastif_przez_dwa_f>

    Marcin 'Cooler' Kuliński pisze:
> [...]
    > Przypomnę, że w przypadku telewizora będzie to luminancja obserwowana w
    > skrajnych przypadkach i zwykle na niewielkim wycinku ekranu (lampa,

    A Pan uparcie zapomina, że 125 cd/m^2 to nie tylko wybiórcze białe
    elementy. To górna granica całej charakterystyki jasności. Przy bieli na
    tym poziomie, a jak napisałem, jest to trzy razy za duża biel na noc,
    wszystkie inne poziomy jasności też są trzy razy za wysokie. Wybiórcza
    wyższa jasność, jest możliwa. Odpowiada za do mechanizm dynamicznej
    zmiany "kontrastu", który każdy kto szanuje swoje oczy, wyłącza.

    > Dowodzi tego, że większość prezentowanych przez telewizor scen nie
    > zawiera w pełni nasyconej bieli

    ...co nie ma żadnego znaczenia w przedmiotowym rozważaniu.

    > Ach, a rzetelność danych podawanych przez Eizo też będziemy kwestionować?

    Mówimy o ludziach i postrzeganiu, nie firmach.

    > Tylko co z tego, że zauważa? Gdzie jest napisane, że to *przeszkadza* w
    > oglądaniu filmu?

    Proponuję zasiąść przed lampą sufitową z 2 świetlówkami 40W. Razi czy
    nie razi? Są pewne rzeczy oczywiste. Pewien poziom jaskrawości razi i
    choćby Pan spuchł, to tego nie zmieni. Mi Pan nie wierzy, więc niech Pan
    sam zrobi ankietę, czy badanie jak są ustawiane ekrany do pracy w nocy i
    zbierze opinie kiedy jest za jasno. Tak min 50 użytkowników. Ja to robię
    od lat (będzie już ponad 20) w ramach swojej pracy.

    > I że przeszkadza dużo bardziej, niż migotanie obrazu?

    Aby przeszkadzało, musiałoby być widoczne. :)

    > Przecież już to zrobiłem: nie przeszkadza mi ani rzekomo świecąca
    > niesamowicie czerń, ani rzekomo oślepiająca do bólu biel,

    Proszę nie ironizować. Mówimy o postrzeganiu i porównaniu poziomów
    czerni LCD i plazmy a nie teście granic bólu.

    Zaczyna Pan zbaczać na manowce.

    > Tak, widywałem LCD z fioletową czernią i oczywiście
    > zgodzę się, że takie przekłamanie kolorystyczne można uznać za problem.

    No. To jest już jakiś postęp. Teraz należy to rozwinąć w uogólnienie, że
    dotyczy to wszystkich LCD, a nie LCD z wyjątkiem Pańskiego. :)

    > Ale najwyraźniej zapominasz, że percepcja obrazu zależy od jego treści.

    Nie zapominam. Dlatego jestem zdeklarowanym przeciwnikiem trickowego
    windowania "kontrastu" i mechanizmów manipulujących jasnością w funkcji
    zawartości sceny.

    > A ta jest raczej różna, porównując monitor komputerowy z telewizorem.

    A czy ja gdzieś napisałem coś innego?

  • 87. Data: 2009-01-18 20:46:08
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Tom01 wrote:

> [...]
    >
    > Obraz statyczny to statyczny. Wyświetlane stale to samo. Np treści
    > reklamowe.

    > Może. Ale różnica jest łatwo dostrzegalna.

    kurna mam plazmę i to samsunga PS-50P96FD i żadnych wkurzających efektów nie
    widzę, ani w dzień ani w nocy, ani na statycznym obrazie Windy XP jak coś
    konfiguruję w Media Center.

    Może wy piszecie o jakiś najtańszych plazmach, ktore są równei do dupy jak
    najtańsze LCD.

  • 88. Data: 2009-01-18 21:28:19
    Od: Tom01 <b...@m...pl_mastif_przez_dwa_f>

    Marek Dyjor pisze:
    > kurna mam plazmę i to samsunga PS-50P96FD i żadnych wkurzających efektów
    > nie widzę, ani w dzień ani w nocy, ani na statycznym obrazie Windy XP
    > jak coś konfiguruję w Media Center.

    Nie, no pewne wady plazma ma, ale w praktyce jest tak jak Pan pisze.
    Ciężko coś zauważyć, wbrew temu co sugerują przedpiscy.

  • 89. Data: 2009-01-18 22:01:55
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Tom01 wrote:

    > Nie, no pewne wady plazma ma, ale w praktyce jest tak jak Pan pisze.
    > Ciężko coś zauważyć, wbrew temu co sugerują przedpiscy.

    oczywiście gdy nie bierzemy pod uwagę sprzętu klasy najniższej.

  • 90. Data: 2009-01-19 12:23:26
    Od: Dariusz Zygmunt <i...@a...net>

    On Wed, 14 Jan 2009 09:53:20 -0800, jansal wrote:

    > Czy ktos moze mi rzeczowo wyjasnic , ktory z monitorow jest lepszy
    > ( daje lepszy obraz , stabilniejszy z uplywem czasu )
    > plasma czy lcd ?
    > mam na mysli telewizor i ew przeglad na nim dvd i zdjec?

    W jednym z hipermarketów stał rząd 42" LCD różnych producentów i jedna
    plazma na których leciała ta sama reklamówka bodajże jakiegoś DVD
    Samsunga w jakości HD, nie film ale animacja w stonowanych "biznesowych"
    barwach. Telewizory w sumie niczym się nie różniły, świeciły tak samo
    jasno, kontrast "na oko" podobny a jak się do plazmy podeszło to było
    widać piksele a na LCD nie - ot i cała różnica w dodatku na
    niekorzyść plazmy.
    Byłbym może przekonał się do LCD, ale patrząc na plazmę zwróciłem
    uwagę na cyjanowo-błękitny "błysk" pojawiający się w pewnym momencie
    reklamy - uderzyło mnie że ten sam błysk na LCD jest biały z odcieniem
    fioletu. Zacząłem się przyglądać uważnie i ... no cóż, na LCD
    znaczna część "delikatnych" kolorów lub przejść barwnych po prostu
    nie istniała.
    Nie wiem jak obsłudze sklepu udało osiągnąć się taki efekt -
    źródło sygnału było jedno, jak mnie zapewniano wszystkie telewizory
    były ustawione na "default".

    Podobnego efektu nie zauważyłem na standardowych, za przeproszeniem
    "oczojebnych" filmach reklamowych, więc przypuszczam że oglądając
    telewizję "jak leci" raczej nie zauważy się braków w palecie barw, ale
    z drugiej strony ... :-)

    Z pozdrowieniami
    Dariusz Zygmunt