    From: Rafal Lukawski <r...@l...pl>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: Plyta na Z68 z LPT i IDE / PATA
    Date: Mon, 27 Feb 2012 23:03:22 +0100

    On 2012-02-27 22:51, maX wrote:

    > Użytkownik "Rafal Lukawski" <r...@l...pl> napisał w wiadomości

    > W sumie żaden :). Kiedyś problemem było przy kontrolerach programowych
    > było obciążenie CPU, ale przy mocy współczesnych CPU to już pomijalna
    > sprawa.

    ano dokladnie

    > Te soft-kontrolery w płytach głównych? One chyba były wzajemnie
    > kompatybilne tylko w ramach danego chipsetu.

    nie no celowo tak to ujalem, mialem na mysli soft-raid oferowany przez OS.

    > Konterolerzy RAID w kartach PCI / PCI-E są inne niż te zintegrowane w
    > chipsetach płyt głównych.
    > Inna rzecz, że zanim zanim szlag trafi kontroler RAID, to dużo większa
    > szansa jest na awarię któregoś dysku (więc w przypadku RAID0 i tak już
    > po macierzy).

    Zintegrowane imho generuja znacznie wiecej problemow niz korzysci, ja
    swego czasu stracilem caly raid 5, nagle dyski staly sie wszystkie
    offline. Dobrze ze dane nie byly istotne. z SW (prawdziwy software, nie
    wspomagany przez niewiadomoco na plycie) mozesz wiecej zrobic. odczytac
    w jednym systemi operacyjnym, w drugim. dokumentacji jest znacznie
    wiecejm wiec od biedy osoba cos tam znajaca sie na komputerach odtworzy
    Ci raid5 itd.