  • 1. Data: 2012-02-25 12:51:14
    Temat: Plyta na Z68 z LPT i IDE / PATA
    Od: "Q" <n...@s...pl>

    Znacie plyty glowne na Z68 (1155) z LPT i IDE / PATA?

    Znalezc plyte z LPT to nie problem (czesto daja tez FDD),
    ale znalezc plyte na Z68 ze zlaczem na stare dyski jest awykonalne...

  • 2. Data: 2012-02-25 19:23:41
    Temat: Re: Plyta na Z68 z LPT i IDE / PATA
    Od: Jaskiniowiec <j...@j...jaskinia>

    Dnia 25-02-2012 o 13:51:14 Q <n...@s...pl> napisał(a):

    > Znacie plyty glowne na Z68 (1155) z LPT i IDE / PATA?
    >
    > Znalezc plyte z LPT to nie problem (czesto daja tez FDD),
    > ale znalezc plyte na Z68 ze zlaczem na stare dyski jest awykonalne...

    Moge Ci doradzic plyte bez takowego kontrolera + osobny kontroler na
    PCI/PCI-Ex.

    Z kontrolerem LPT j/w.

    Osobne kontrolery maja o tyle sens, ze w pozniejszym okresie latwo bedzie
    mozna wypiac dany kontroler, gdy zmienisz sprzet. Mi np. potrzeba dwoch
    portow RS232. Zazwyczaj na plytach jest jeden, wiec trzeba albo kupic
    dedykowany kontroler, albo posluzyc sie proteza na USB (ktora nie
    zawsze/wszedzie dziala jak powinna).

    I j/w mozesz zamiast portu LPT posluzyc sie przejsciowka na USB. Mam stara
    drukarke iglowa OKI i bez problemu hula na czyms takim. Jedynie co bylo
    trzeba do dzialania, to kilka komend w XP :)

    Wszystko zalezy, co chcesz podpinac pod te porty, bo czesto nie warto
    ograniczac sie do kombajnu wszystkomajacego, ktory mozna z powodzeniem
    zastapic czyms tanszym/lepszym + kilka dodatkow. Zepsuje sie kontroler na
    plycie i cala plyta do wywalenia, albo i tak trzeba bedzie kupic osobny
    kontroler. Zepsuje sie kontroler, to tylko kontroler do wymiany ;-)
    Zepsuje sie dedykowane urzadzenie i zostaje plyta z niepotrzebnym
    dodatkiem, gdzie przy osobnym kontrolerze mozna by wypiac i sprzedac. Ja z
    poczatku napalilem sie na plyte z 2xLAN, ale miewalem juz w przeszlosci
    przypadki, gdy i na plycie i osobne karty sie psuly. Totez wole kupic
    osobna sieciowke, niz zadawalac sie tym co jest na plycie (a plyty z 2xLAN
    sa b. drogie - w tej cenie mam dobra plyte z 1xLAN+dobra k. sieciowa min.
    2xLAN). W razie popsucia, wymieniam tylko karte/plyte. Jak bede
    potrzebowal w przyszlosci 10Gb to sprzedam obecna karte i kupie taka z
    10Gb, a plyta zostanie.

    --
    Polska - jak mi kupisz spodnie, zrobie ci loda.
    Chiny - jak mi kupisz loda, zrobie ci spodnie.

  • 3. Data: 2012-02-25 23:39:35
    Od: "Santana" <s...@i...pl>

    Użytkownik "Q" <n...@s...pl> napisał w wiadomości
    > Znacie plyty glowne na Z68 (1155) z LPT i IDE / PATA?
    >
    > Znalezc plyte z LPT to nie problem (czesto daja tez FDD),
    > ale znalezc plyte na Z68 ze zlaczem na stare dyski jest awykonalne...

    Taa, szukam nowe auto na gaźniku i też lipa ;) Skandal jakiś czy cuś ;)

  • 4. Data: 2012-02-26 09:49:44
    Od: "Q" <n...@s...pl>

    > Taa, szukam nowe auto na gaźniku i też lipa ;) Skandal jakiś czy cuś ;)

    Ok, tylko dlaczego znalazlem wiele plyt na Z68 z FDD?
    (ew. FDD+LPT, FDD+COM, chyba jedna z FDD+COM+LPT :)

  • 5. Data: 2012-02-27 21:15:17
    Od: "maX" <a...@i...pl>

    Użytkownik "Q" <n...@s...pl> napisał w wiadomości

    > Znalezc plyte z LPT to nie problem (często dają też FDD),

    Wiedzą że ZUS potrzebuje FDD, ale wiedzą też że ZUS do swoich marmurowych
    pałacy nie wsadzi jakichś klamotów :).

    > ale znalezc plyte na Z68 ze zlaczem na stare dyski jest awykonalne...

    Bo już mało kto to potrzebuje (kto kupuje SB ten z reguły ma juz dyski i
    optyki na SATA lub USB). Po prostu dokup kontoler IDE na PCI / PCI-E lub
    przejściówkę na SATA / USB. Albo wymień napęd na SATA/USB.

  • 6. Data: 2012-02-27 21:16:51
    Od: "maX" <a...@i...pl>

    Problem jest przede wszystkim w przypadku kontrolerów RAID, bo tam część
    współdziałająca (macierz dyskowa) jest ścisle uzależniona od danego typu
    kontrolera. O ile w przypadku awarii kontrolera RS232, LPT czy LAN
    (zintegrowanego czy oddzielnego) wystarczy wymienic kontroler na inny i
    wszystko będzie dalej działać, o tyle w przypadku awarii kontrolera RAID
    macierz podłączona do kontrolera innego typu po prostu się rozsypie (chyba
    że coś się zmieniło i teraz kontrolery RAID są już wzajemnie
    "kompatybilne").

  • 7. Data: 2012-02-27 21:30:17
    Od: Rafal Lukawski <r...@l...pl>

    On 2012-02-25 13:51, Q wrote:
    > Znacie plyty glowne na Z68 (1155) z LPT i IDE / PATA?
    >
    > Znalezc plyte z LPT to nie problem (czesto daja tez FDD),
    > ale znalezc plyte na Z68 ze zlaczem na stare dyski jest awykonalne...

    Ja bym sie skupil na dobrej plycie, a archaiczny sprzet (ten ktory
    faktycznie chcemy podlaczyc, bo czasami bardziej oplaca sie cos przegrac
    niz trzymac 10 letni dysk) mozna podlaczyc za grosze - np. Floppy via
    USB, (mam takie gdzies od 4-5 lat), LPT za pomoca kart typu:

    http://www.fen.pl/index.php?go=2&act=3&produkt=4ee0a
    35ac9a20&profil=5000&pid=1491&kid=1482&fenecom=faf64
    bbbebd6c4fdd96782b122ce31d6&crc=7bb5205fbcae53354ae6
    f68a26cfe761

    Pewno sa tez combosy (zreszta jak to jeszcze bylo za czasow ISA, karta
    I/O miala w sobie RS, LPT i IDE ;))

  • 8. Data: 2012-02-27 21:32:18
    Od: Rafal Lukawski <r...@l...pl>

    On 2012-02-27 22:16, maX wrote:
> [...]
    > macierz podłączona do kontrolera innego typu po prostu się rozsypie
    > (chyba że coś się zmieniło i teraz kontrolery RAID są już wzajemnie

    Jaki jest sens w warunkach SOHO robic sprzetowy RAID? 'kontrolery'
    programowe sa wzajemnie kompatybilne :) Nadto moga dzialac na roznych
    kontrolerach SATA

  • 9. Data: 2012-02-27 21:51:59
    Od: "maX" <a...@i...pl>

    Użytkownik "Rafal Lukawski" <r...@l...pl> napisał w wiadomości

    > Jaki jest sens w warunkach SOHO robic sprzetowy RAID?

    W sumie żaden :). Kiedyś problemem było przy kontrolerach programowych było
    obciążenie CPU, ale przy mocy współczesnych CPU to już pomijalna sprawa.

    > 'kontrolery' programowe sa wzajemnie kompatybilne :)

    Te soft-kontrolery w płytach głównych? One chyba były wzajemnie kompatybilne
    tylko w ramach danego chipsetu.

    > Nadto moga dzialac na roznych kontrolerach SATA

    Konterolerzy RAID w kartach PCI / PCI-E są inne niż te zintegrowane w
    chipsetach płyt głównych.
    Inna rzecz, że zanim zanim szlag trafi kontroler RAID, to dużo większa
    szansa jest na awarię któregoś dysku (więc w przypadku RAID0 i tak już po
    macierzy).

  • 10. Data: 2012-02-27 22:03:22
    Od: Rafal Lukawski <r...@l...pl>

    On 2012-02-27 22:51, maX wrote:

> [...]
    >
    > W sumie żaden :). Kiedyś problemem było przy kontrolerach programowych
    > było obciążenie CPU, ale przy mocy współczesnych CPU to już pomijalna

    ano dokladnie

    > Te soft-kontrolery w płytach głównych? One chyba były wzajemnie
    > kompatybilne tylko w ramach danego chipsetu.

    nie no celowo tak to ujalem, mialem na mysli soft-raid oferowany przez OS.

> [...]
    > Inna rzecz, że zanim zanim szlag trafi kontroler RAID, to dużo większa
    > szansa jest na awarię któregoś dysku (więc w przypadku RAID0 i tak już

    Zintegrowane imho generuja znacznie wiecej problemow niz korzysci, ja
    swego czasu stracilem caly raid 5, nagle dyski staly sie wszystkie
    offline. Dobrze ze dane nie byly istotne. z SW (prawdziwy software, nie
    wspomagany przez niewiadomoco na plycie) mozesz wiecej zrobic. odczytac
    w jednym systemi operacyjnym, w drugim. dokumentacji jest znacznie
    wiecejm wiec od biedy osoba cos tam znajaca sie na komputerach odtworzy
    Ci raid5 itd.