  • 11. Data: 2009-04-29 11:12:04
    Temat: Re: Polski IBM już jest - zagadka
    Od: RadoslawF <r...@g...pl>

    Dnia 2009-04-29 12:12, Użytkownik Jan Strybyszewski napisał:

    > 16 bitowe Commodore i Atari miały wbudowane stacje zarowno ST jak i
    > Amiga. Tylko ze ST kosztował pod koniec 1987r. w Polsce prawie 1mln.
    > O Amidze 1000 nie wspominam bo do nas nawet nie dotarla a byla jeszcze
    > drozsza.

    Nie zrozumiałeś. :-)
    Stacje dysków do komputerów 8 bit były dwa razy droższe od stacji
    dysków do komputerów 16 bit. Właśnie z powodu kontrolerów które
    montowane fabrycznie na płytach nowszych komputerów były sporo
    tańsze od kontrolerów wbudowanych w stacje komputerów 8 bit.

    Przed wprowadzeniem twardych dysków za sprzęt dobrze wyposażony
    uznawano komputer z dwoma stacjami dysków (skracało to czas
    kopiowania). Więc do komputerów 16 bitowych stacje dysków jako
    osprzęt dodatkowy zajmowały zajmowały drugie miejsce, zaraz
    po joystikach na równi z rozszerzeniem pamięci. :-)

    Pozdrawiam

  • 12. Data: 2009-04-29 11:15:39
    Od: "Maciek \"Babcia\" Dobosz" <b...@j...org.pl>

    On Wed, 29 Apr 2009 12:08:03 +0200, RadoslawF <r...@g...pl>
    wrote:

> [...]
    >stacja dysków do tych komputerów zapisująca dwa razy więcej danych
    >kosztowała dwa razy mniej niż do komputerów 8 bit.

    Hmmmm... ZTCP to chyba ATARI 800XL miał obłsugę stacji dyskietek
    wbuodwaną w POKEY-a. Teoretycznie chyba 8 a praktycznie do 4.

    Zdrówko

  • 13. Data: 2009-04-29 11:23:05
    Od: "Maciek \"Babcia\" Dobosz" <b...@j...org.pl>

    On Wed, 29 Apr 2009 13:15:39 +0200, "Maciek \"Babcia\" Dobosz"
    <b...@j...org.pl> wrote:

    >Hmmmm... ZTCP to chyba ATARI 800XL miał obsługę stacji dyskietek
    >wbudowaną w POKEY-a. Teoretycznie chyba 8 a praktycznie do 4.

    A i dysk twardy też tak sie obsługiwało jeśli wtedy było kogo na niego
    stać ;-)

    Zdrówko

  • 14. Data: 2009-04-29 12:23:55
    Od: "Jacek" <j...@w...pl>

    > A ktory rok to chodzi :) i ktos pisze o drogich pecetach :)))

    sie wzruszyłem :)))

    Pzdr
    Jacek

  • 15. Data: 2009-04-29 12:50:49
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Jan Strybyszewski <k...@...pl> writes:

    > Cena z kompletem urzadzen zewnetrznych bardzo atrakcyjna 3mln zlotych

    Pierwszego peceta wydział kupił w 1984 roku za 10 mln owczesnych
    zlotych, wiec istotnie, 3 mln to jak barszcz.

    MJ

  • 16. Data: 2009-04-29 14:35:01
    Od: Sergiusz Rozanski <w...@s...com>

    Dnia 29.04.2009 Maciek "Babcia" Dobosz <b...@j...org.pl> napisał/a:

    > Hmmmm... ZTCP to chyba ATARI 800XL miał obłsugę stacji dyskietek
    > wbuodwaną w POKEY-a. Teoretycznie chyba 8 a praktycznie do 4.

    Błąd, POKEY był tylko interfejszem szeregowym (i dźwiękiem o ile
    pamiętam) kontroler stacji dyskietek (przesuń głowicę tu i tu, obracaj
    tak i siak) był w stacji - dotyczy to całej palety 8-bitowych Atari.
    No i jedyne co rom atari potrafił to wczytać sektor z fdd do
    pamięci, tam musiała się znaleść reszta obsługi (czyli dos, albo od
    razu gra)

    A co do mazovi to lata 86.

    *** http://www.4x4.kalisz.pl ***

  • 17. Data: 2009-04-29 15:04:27
    Od: RadoslawF <r...@g...pl>

    Dnia 2009-04-29 13:15, Użytkownik Maciek "Babcia" Dobosz napisał:

    > Hmmmm... ZTCP to chyba ATARI 800XL miał obłsugę stacji dyskietek
    > wbuodwaną w POKEY-a. Teoretycznie chyba 8 a praktycznie do 4.

    Bo stację dyskietek, magnetofon, drukarkę, modem jak i później
    projektowane kontrolery HD podpinało się do złącza szeregowego.
    Ale kość z płyty obsługiwała tylko transmisję na tym złączu.

    Ilość obsługiwanych stacji ograniczała część DOSów.
    Zaadresować można było 8 niektóre DOSy ograniczały do 4.

    Pozdrawiam

  • 18. Data: 2009-04-29 15:46:16
    Od: Kacper Pleszkun <k...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 29 Apr 2009 13:15:39 +0200, Maciek "Babcia" Dobosz napisał(a):

    > Hmmmm... ZTCP to chyba ATARI 800XL miał obłsugę stacji dyskietek
    > wbuodwaną w POKEY-a. Teoretycznie chyba 8 a praktycznie do 4.

    Nie. Pokey służył jedynie do obsługi łącza szeregowego (
    http://pl.wikipedia.org/wiki/POKEY ), obsługa stacji była programowa. Ale
    stacja dyskietek do Atari (do C64 zresztą rownież) zawierała nie tylko
    kontroler napędu, ale praktycznie drugi komputer, z własną pamięcią,
    procesorem i kontrolerem łącza szeregowego - stąd zaporowe wręcz ceny
    takich urządzeń. Dla przykładu: CA2001, którą miałem w dawnych czasach
    zawierała procesor Z80 (z zegarem 4MHz), 4kB ROMu i 2kB RAMu (a
    zdeasemblowany wydruk jej ROMu zajmował 32 strony składanki - BTDT :-) ).

    Większość DOSów Atari z którymi się stykałem nie miała problemu z obsługą 8
    stacji dyskietek (ale kto w tamtych czasach miał więcej niż jedną, góra
    dwie?). Za to stacje dyskietek zwykle miały możliwośc ustawienia numeru
    urządzenia w zakresie zaledwie 1-4 (np. najbardziej chyba znana stacja
    1050).

    > Zdrówko

    Kacper

  • 19. Data: 2009-04-30 17:42:43
    Od: "Jd." <j...@i...pl>

    Użytkownik "Jan Strybyszewski" <k...@...pl> napisał w wiadomości
    > Już jest "nie nieco podobny" czy "cos w rodzaju zastepstwa" tylko on
    > Mazovia 1016 profesjonalny 16 bitowy mikrokomputer zgodny z IBM PC
    >
    > Zawartosc:
    > a) procesor Intel 8086 zastapione juz od nowego roku radzieckim K1810WM86
    > b) dwa napędy 5,1/4 cala 360KB sprowadzane z NRD lub krajów
    > kapitalistycznych, uruchomienie produkcji w Polsce dopiero za 4 lata

    Mera KFAP w Krakowie produkowała póżniej te stacje...

    > tyle samo czasu bedziemy museli poczekac na polskie Winchestery 10-30MB

    A tu chyba produkcji nigdy nie rozpoczęto, złotówka stała sie wymienialna i
    struganie HDDków poprzedzone ponownym odkrywaniem Ameryki się w kraju
    przestało opłacać.

    > W pazdzierniku br. powstanie pierwszcych 500 komputerów a w przyszłym roku
    > juz 3 tys.

    Zapewne to i tak była kropla w morzu potrzeb...

    Stawiałbym na 1987 rok...
    --
    ==========###-###*###-###==============
    Jaroslaw Dubowski, Bytom j...@i...pl

  • 20. Data: 2009-05-04 08:50:58
    Od: "Maciek \"Babcia\" Dobosz" <b...@j...org.pl>

    On Thu, 30 Apr 2009 19:42:43 +0200, "Jd." <j...@i...pl>
    wrote:

    >A tu chyba produkcji nigdy nie rozpoczęto, złotówka stała sie wymienialna i
    >struganie HDDków poprzedzone ponownym odkrywaniem Ameryki się w kraju
    >przestało opłacać.

    Ale ZTCP to Węgrzy chyba (albo Bułgarzy) w ramach RWPG robili dyskiu
    twarde. Coś właśnie tej wielkości. Jak formatowałem taki kiedyś
    niskopoziomowo to się tak rozgrzewał że topiły się na nim plomby
    wykonane - a jakże - z plasteliny. ;-)

    Zdrówko