  • Data: 2024-02-09 12:47:50
    Temat: Re: Poszukowany oszczędny dysk M.2 SATA
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> szukaj wiadomości tego autora

    On 2024-02-09, heby <h...@p...onet.pl> wrote:

    > A ma zabezpieczenie przed zanikiem zasilania?
    >
    > Dla jasności: prawie wszystkie SD mają "zabezpieczenie" w taki sposób,
    > że zakłada się pracę na zasilaniu bateryjnym i software poprawnie ją
    > "wyłaczy", więc nikt nie dba o spójnośc danych i poprawny cache.
    >
    > Natomiast nagłe wyłaczenie zasilania psuje zdecydowaną większosc kart
    > (uszkodzenia przypadkowych bloków). Ten problem pojawił się m.in. w R-Pi.

    Czy to jest jakoś udokumentowane/potwierdzone? Prawdę mówiąc
    wielokrotnie zdarzało mi się wyłączać zasialanie w RPi czy po chamsku
    wyjmować czytnik z kartą z komputera i nie kojarzę takich problemów.

    No ale Ty planujesz używanie w laptopie, gdzie nagły zanik zasilania nie
    grozi.

    > Tutaj własnie jest wyższaość dysków: przy nagłym zaniku zasilania, to co
    > mówiły że zapisały, to zapisały. Karty SD kłamią, buforując w RAM albo
    > co gorsza, niszcząc dane podczas wear leveling i niespodziewanym zaniku
    > zasilania.

    W buforze zawsze coś może zostać. MZ nie zależy to od typu nośnika, a co
    najwyżej prędkości z jaką z bufora zrzuci. Już się przyzwyczaiłem do
    robienia "sync" po każdej nieco bardziej masywnej operacji, zanim wyjmę
    kartę czy pendrajwa.

    > Chodzi o inne wstrząsy. Na przykład przywalenie laptopem o futrynę. To
    > jest kilka g więcej niż w samochodzie.

    Co Ty robisz z tymi biednymi laptopami? :) Pracuję z nimi codziennie i
    nie kojarzę abym przywalił. Syn mi zrzucił ze 2x jak był mały, ale
    podrósł już.

    --
    Marcin