  • Data: 2024-02-09 14:46:22
    Temat: Re: Poszukowany oszczędny dysk M.2 SATA
    Od: heby <h...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 09/02/2024 12:47, Marcin Debowski wrote:
    > Czy to jest jakoś udokumentowane/potwierdzone?

    W tysiącach postów na necie, kiedy filesystem ulega bezpowrotnemu
    zniszczeniu w wynku uszkodzenia zupełnie przypadkowych miejsc, nawet
    tych read-only.

    Ogólnie nagłe wyłaczenie karty SD powoduje randomiczne uszkodzenia, o
    ile karta nie jest zaprojektowana "jak dysk" (zwiazane to jest z
    algorytmami wear-leveling). W 2010 cieżko było znaleźć kartę, w której
    nagłe wyłaczenie gwarantuje brak uszkodzeń, w grę wchodziły tylko kilka
    modeli przetestowanych przez społeczność jako "bezpieczne" i to raczej
    na zasadzie "ta się nie psuje".

    Ja osobiście lutowałem kodensator na zasilaniu (w pi), co powodowało, że
    powoli opadajace zasilanie samoczynnie przesatwiało kartę w stan "stop"
    i pozwalało dokończyć operacje relokacji bloków (brownout). Na wiele
    dziadowskich kart pomogło.

    > Prawdę mówiąc
    > wielokrotnie zdarzało mi się wyłączać zasialanie w RPi czy po chamsku
    > wyjmować czytnik z kartą z komputera i nie kojarzę takich problemów.

    Masz kartę, która nie kłamie. Być może obecnie jest ich więcej. Pewne
    znaczenie ma też fakt, że karty SD mają dwa piny dłuższe.

    > No ale Ty planujesz używanie w laptopie, gdzie nagły zanik zasilania nie
    > grozi.

    Grozi - chodzi o te wstrząsy.

    > W buforze zawsze coś może zostać.

    Tutaj mowa o buforze wear levelingu. To jest poza dostępem systemu
    operacyjnego, nie ma nad tym kontroli.

    > Co Ty robisz z tymi biednymi laptopami? :)

    Laptop, do którego to idzie, to wersja pancerna. Przeznaczony do pracy
    na budowie.

    Ale przywalenie w futrynę to norma w każej sytuacji, kiedy musisz go
    nosić. Na przykład lecisz na spotkanie w innym pomieszczeniu.

    Mam używany, biznesowy, który ma obudowę metalową. Wszystkie narożniki
    są uszkodzne, powgniatane. Nie moja to sprawka, ale wiem gdzie go
    użytkowano. W normalnym korpo.