  • 21. Data: 2010-12-08 23:31:49
    Temat: Re: Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem
    Od: "Hinek" <h...@t...pl>

    Użytkownik "J.F." <j...@p...onet.pl> napisał

    > Ogolnie przychylam sie do wniosku, ale akurat mocy i energii to
    > wszystkie systemy beda potrzebowac sporo.
    > 1000N * 0.03m/0.1s = 300W.

    No to policz do konca. To jest 300W przez 0,1 sekundy.
    To jest moc chwilowa a nie ciagla.
    Zalozmy, ze przez minute 10 razy sprzeglo bedzie uzyte.
    Razem czas pracy na minute - 1sek. Na godz 60 sek.
    Jak sobie przeliczysz to wyjdzie Ci ze to tak jakbys
    uruchamial silnik rozrusznikiem raz na godzine.
    Pozdr

    --
    Hinek

  • 22. Data: 2010-12-09 00:09:23
    Od: WS <L...@c...pl>

    On 8 Gru, 20:00, MarcinJM <m...@i...pl> wrote:

    > Moze ktos zetknal sie z czyms, co by sie nadawalo?

    moze jakies silne serwo modelarskie ;) np.
    http://www.tokyo-hobbies.com/tonegawa.html

    WS

  • 23. Data: 2010-12-09 04:11:53
    Od: Karolek <d...@o...pl>

    W dniu 2010-12-08 22:16, J.F. pisze:

    > Solenoid - z wciaganym rdzeniem. Ma stosunkowo duzy skok.
    > Ale to bylaby wielka cewa.

    IMHO jedyny rozsadny sposob, ale chyba trzeba by samemu cos nawinac, bo
    nie wiem czy dostanie taki elektromagnes.

    > Raczej jakies silowniki oparte o silnik elektryczny.
    > Moze wspomaganie kierownicy ?

    To bedzie albo za wolne, albo za slabe.

    --
    Karolek

  • 24. Data: 2010-12-09 04:12:58
    Od: "kogutek" <k...@o...pl>

    > moze jakies silne serwo modelarskie ;) np.
    > http://www.tokyo-hobbies.com/tonegawa.html
    >
    > WS
    Jak krolem szos byl Polonez to w duzych fiatach i polonezach w wersji dla
    inwalidow bez jednej sprawnej nogi za wspomaganie sprzegla robilo serowo takie
    jak od wspomagania hamulca. Dodatkowo byl akumulator podcisnienia w postaci
    banki o pojemnosci kilku litrow. Szybkie to bylo. Uruchamiane mala dzwignia przy
    wajsze do zmiany biegow. Szybsze niz przy sterowaniu spzregla noga. Przy serwie
    o efektywnej srednicy membrany w okolicach 25 centymetrow i podcisnieniue 0,2
    atm ponizej cisnienia atmosferycznego sila jaka rozwija jest w okolicach 1000N (
    100kG). We fiatach i polonezach wystarczalo. Jak by bylo za wolne to trzeba
    zwiekszyc srdnice przewodu podcisnienia. Wez jakies sprawne serwo ze szrotu i
    spróbuj. Tutaj nikt ci nie pomoze bo nikt czegos takiego nie zrobil. Żeby coś
    takiego zrobić to musisz najpierw znać sile potrzebna do rozlaczenia spzregla. I
    to sile na dzwigni sterujacej spzreglem. Tej przy skrzyni. Podcisnieniomirem
    zmierz na jakie podcisnienie mozesz liczyc. Ale nie na luzie tylko czasie jazy.
    I nie na kolektorze ssacym a w zbiorniku o pojemnosci kilku litrów. Jak znam
    życie to nie zrobisz czegos takiego. Jesli tam jest linka to polegniesz na
    przerobce serwa. Bo ono jest zaprojektowane zeby pchac a nie ciagnac. Jak
    strowane hydtraulicznie to przynajmniej w tym miejscu nie bedzie problemu.

  • 25. Data: 2010-12-09 07:46:10
    Od: "SET" <b...@m...pl>

    Użytkownik "MarcinJM" <m...@i...pl> napisał w wiadomości

    > Ale ja nie mam tych 4-6bar, mam podcienienie uzywane do wspomagania
    > hampli o nieznanej mi wartosci. Kompresora nie zaloze.

    Niekoniecznie kompresor potrzebny. Mała butla na sprężone powietrze powinna
    starczyć na długo przy tak małym wymaganym skoku.

  • 26. Data: 2010-12-09 07:56:16
    Od: ToMasz <twitek4@.gazeta.pl>

    SET pisze:
    > Użytkownik "MarcinJM" <m...@i...pl> napisał w wiadomości
    >>

    > Niekoniecznie kompresor potrzebny. Mała butla na sprężone powietrze powinna
    > starczyć na długo przy tak małym wymaganym skoku.

    właśnie to chciałem zaproponować. trzeba by mieć 6- 10 atm, powietrzem
    wciskać sprzegło, za pomocą zaworka elektromagnetycznego, powinno być
    szybko, a puszczać sprzegło wywalając powietrze do atomosfery. nie wiem
    gdzie Ty sie doszukujesz opóźnień.
    O elektryce parę postów niżej

    ToMasz

  • 27. Data: 2010-12-09 08:01:58
    Od: ToMasz <twitek4@.gazeta.pl>

    Kuba (aka cita) pisze:

    > Użytkownik "MarcinJM" <m...@i...pl> napisał w wiadomości
    >
    > pneumatyki też nie ma ... a brałeś ja w pierszej kolejności pod uwage.
    > Poza tym pneumatyka może też być szybka - wszystko zalezy jakie będziesz
    > miał cisnienie w układzie.
    > A czy 100A chwilowego poboru nie stanowi problemu to ja nie wiem. Policz
    > ile razy potrzeba będzie tego prądu podczas sportowej jazdy i może sie
    > okazac, ze ... zrobi sie problem.

    mimo wszystko 100amperx12V to moze być zamało zeby wydajnie przyciągnąć
    coś oddalonego na 3cm. przytrzymać 100kg już przyklejonego do
    elektromagnesu - pestka, ale przyciągnąć - kłopot. dlatego w centralnych
    zamkach stosuje sie silniczki. to może być rozwiazanie dla Ciebie. czyli
    silnik, który ma wykonać 10 obr zeby wcisnąć i 10 zeby puscić, albo
    silnik liniowy, ale to już wyższa szkoła jazdy.. Silnik który miałby
    zrobić np1/4 obrotu i na koncu miałby ruszyć 100kg, gabarytowo moze sie
    nie zmieścić. (żartuje, ale w praktyce go odrzucisz)

    ToMasz

  • 28. Data: 2010-12-09 08:22:58
    Od: MarcinJM <m...@i...pl>

    W dniu 2010-12-09 08:01, ToMasz pisze:
> [...]
    > zrobić np1/4 obrotu i na koncu miałby ruszyć 100kg, gabarytowo moze sie
    > nie zmieścić. (żartuje, ale w praktyce go odrzucisz)

    Chyba bede robil cos w stylu: elektromagnes z rdzeniem + podcisnieniowe
    wspomaganie z dodatkowym zbiornikiem podcisnienia. Bo to najmniej
    energochlonne rozwiazanie i korzysta z zasobow, ktore juz sa w
    samochodzie. No i masa akceptowalna: ca 3kg.

    MarcinJM
    gg: 978510, marcinjm()op.pl

  • 29. Data: 2010-12-09 09:12:59
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Uzytkownik "Karolek" <d...@o...pl> napisal w

    > IMHO jedyny rozsadny sposob, ale chyba trzeba by samemu cos
    > nawinac, bo nie wiem czy dostanie taki elektromagnes.

    Goto

    > To bedzie albo za wolne, albo za slabe.

    Tak mi sie wydaje ze wspomaganie kierownicy musi byc szybkie.
    A dzwignia normalnie tam spora - najwyzej uzyjesz dwoch :-)

    J.

  • 30. Data: 2010-12-09 09:16:41
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Hinek" <h...@t...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Jak sobie przeliczysz to wyjdzie Ci ze to tak jakbys
    > uruchamial silnik rozrusznikiem raz na godzine.

    No ale jednak przez ten moment musisz tych 300W wydolic. Skad ?

    Mozna jakis akumulator pnematyczny/hydrauliczny, mozna pobrac z
    akumulatora elektrycznego - to nie problem, trzeba jednak zapewnic
    taka moc na urzadzeniach posredniczacych.

    J.