  • 91. Data: 2017-06-02 23:57:05
    Temat: Re: Problem powszechnego stosowania PWM przy wrzecionach CNC
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-06-01 o 10:24, ww pisze:

    > http://www.vhipe.com/product-private/SuperPID-Home.h
    tm

    Idealnie na temat! :-)

    No więc właśnie... ktoś jednak podjął się z pozytywnym skutkiem (w
    domyśle) stabilizacji prędkości obrotowej silników DC.

    Czyli jak to jest? Czy to urządzenie to wymysł marketingowy czy też
    faktycznie może działać?

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 92. Data: 2017-06-03 00:02:11
    Od: Marek S <p...@s...com>

    P.S.
    Zerknij pod link:
    http://www.vhipe.com/product-private/SuperPID-Home.h
    tm

    Czy ktoś nie wiedział, że to się nie da zrobić i zrobił to? Czy może
    jest to nabijanie ludzi w butelkę?

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 93. Data: 2017-06-03 08:38:59
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2017-06-03 o 00:02, Marek S pisze:
> [...]
    tm

    > Czy ktoś nie wiedział, że to się nie da zrobić i zrobił to? Czy może

    A poczytałeś co on tam pisze? boi ja tak, sprzężenie ma czujnikiem
    odbiciowym lub tacho, steruje silnikami AC bocznikowymi za pomocą
    tyrystora, czyli po chłopsku, tnie sinusa. Do twojego DC się nie nadaje.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 94. Data: 2017-06-03 09:32:46
    Od: Elektrolot <e...@N...pl>

    W dniu 2017-06-02 o 17:43, J.F. pisze:
> [...]
    Ponieważ moc to

    > Domyslam sie, ze przy zalozeniu stalego napiecia zasilania ?

    Tak, zakładam że napięcie jest znamionowe. Ponieważ jeśli chcę zwiększać prędkość, to
    od 0 do
    prędkości znamionowej najprościej to zrealizować właśnie przez zmianę napięcia
    zasilania.
    Aby zwiększać dalej prędkość musiałbym podnosić napięcie, a tego nie można robić bo
    konieczne byłoby
    podnoszenie napięcia powyżej znamionowego. Więc obniża się strumień wzbudzenia.

    > Podnoszac obroty przez odwzbudzanie ?

    Tak, to miałem na myśli.

  • 95. Data: 2017-06-03 10:02:22
    Od: Elektrolot <e...@N...pl>

    W dniu 2017-06-02 o 17:40, SnCu pisze:

    > No ale komutator i uzwojenia wirnika nie są ciągłe tylko dyskretne. W obrębie
    danego wycinka moment
    > będzie różny w zależności, czy to początek wycinka, czy koniec.

    OK. Masz rację. Cały czas myślałem o regulacji prędkości i pominąłem kwestie związane
    przełączeniem uzwojeń.

  • 96. Data: 2017-06-03 10:45:59
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc.pl.>

    W dniu 02.06.2017 o 16:59, J.F. pisze:

    > A dziala ?

    Pisałem już milion razy. DZIAŁA.

    P.P.

  • 97. Data: 2017-06-03 12:05:11
    Od: ww <w...@o...pl>

    W dniu 2017-06-02 o 23:57, Marek S pisze:

    tm

    > Idealnie na temat! :-)
    >
    > No więc właśnie... ktoś jednak podjął się z pozytywnym skutkiem (w
    > domyśle) stabilizacji prędkości obrotowej silników DC.

    No właśnie nie DC

    "Super-PID v2 Closed Loop Router Speed Controller for AC Routers"

    Ja kiedyś robiłem stabilizację obrotów do takiego
    silniczka DC

    http://www.ebay.com/itm/0-3KW-300W-Air-Cooled-CNC-Sp
    indle-Motor-ER11-Collet-52mm-Clamp-For-PCB-Engraving
    -/112386098103?hash=item1a2abbc3b7:g:uQ0AAOSwT-FZAYq

    Niestety zabrakło mi chęci żeby to skończyć ale początkowe
    efekty wyglądały obiecująco. Prosty PID dosyć fajnie reagował
    na zmiany obciążenia. Niestety, potrafił też robić czasami
    głupie rzeczy. Ale to pewnie nic czego by się nie dało
    dopracować.

  • 98. Data: 2017-06-03 13:54:58
    Od: Marek S <p...@s...com>

    > No właśnie nie DC

    UPS, nie doczytałem. Sorki.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 99. Data: 2017-06-05 10:53:58
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc.pl.> wrote:

    > W sumie może tam być krasnoludek albo H.Potter. Ważne, że działa jak należy.

    No nie... to wazne, co on dokladnie mierzy.

    Natomiast tak go reklamujesz, ze poskladam go chocby z ciekawosci :)

    Chce miec dwa moduly - jeden mocy (staly, zamontowany na stale) i drugi ze
    sterownikiem, i wyprobuje rozne sterowniki. Jednym z nich bedzie ten na
    TPIC2101, drugi chce zrobic na MCU z feedbackiem z predkosci. Chyba ze ten
    na TPIC bedzie rzeczywiscie idealny, to juz nie bede kombinowal.

    Poki co zwiekszylem czestotliwosc PWM w 555 z 500Hz do 20kHz i silnik
    zachowuje sie duzo stabilniej, do tego mam wrazenie ze na podobnych
    obrotach jest mocniejszy - zatrzymanie go reka powoduje wiekszy opor
    i wiekszy spadek napiecia na zasilaniu.

    Co do samego backEMF, ogladalem przebieg i przy 500Hz i przy 20kHz i w tym
    pierwszym przypadku ewidentnie widac predkosc silnika (backEMF pojawia sie
    tym wczesniej po odpuszczeniu impulsu i jest tym wieksze, im szybciej
    silnik sie kreci), ale przy 20kHz nie ma zadnej zmiany - za szybko sie to
    dzieje. Mam film, moge zgrac jak to kogos interesuje i wrzucic.

    > Napięcie na silniku jest sumą EMF oraz iloczynu prądu i rezystancji.
    > Przy bardzo niskich obrotach EMF jest bardzo mała i podniesienie
    > napięcia spowoduje głównie zwiększenie grzania uzwojeń. Moc na wałku
    > będzie nadal śmieszna.

    Ale da sie chyba przy okreslonym obciazeniu tak dobrac napiecie (i prad za
    nim podazy), zeby utrzymac zalozone obroty? I niech sie to dzieje tak
    dlugo, jak prad nie przekroczy ustalonego maksymalnego - wtedy wchodzimy w
    przeciazenie.

    Przyszedl mi do glowy jeszcze jeden pomysl - dawac na silnik pelny PWM,
    jesli silnik pobiera prad powyzej ustalonego progu (czyli jest obciazony),
    a jesli pobiera mniejszy, to ustalamy, ze silnik jest podniesiony (to
    wiertarka stolowa) i zasilamy go na tyle malym wypelnieniem, zeby tylko
    troche sie krecil i zeby mozna bylo wykryc obciazenie... bo tak naprawde
    to to jest problemem. Tak samo w szlifierce recznej na 230V, ale tam
    zalatwiam to foot switchem (jak przestaje szlifowac, to zanim obroty za
    bardzo wzrosna, puszczam foot switch).

    Tyle ze chcialbym, zeby dzialo sie to plynnie, bez udarow...

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 100. Data: 2017-06-05 10:54:57
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > A dziala ?
    > Bo to niestety nie jest tak proste, ze wylaczymy prad i zmierzymy
    > napiecie, prad zaniknie dopiero po pewnym czasie.
    >
    > A poki PWM dziala, to napiecie skacze ostro, nie wiem czy tak latwo
    > bedzie back EMF zmierzyc.

    Przy 500Hz mi sie udawalo (na oscyloskopie), przy 20kHz bez szans.
    Przynajmniej na tym silniku, ktory mam (od wkretarki na 18V).

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]