  • 71. Data: 2017-06-01 16:51:34
    Temat: Re: Problem powszechnego stosowania PWM przy wrzecionach CNC
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc.pl.>

    W dniu 01.06.2017 o 16:09, Adam Wysocki pisze:

    > Tak... znalazlem juz.

    > Ale to nie pomiar predkosci tylko (posrednio) obciazenia. Tego wlasnie sie
    > boje.

    Nie tylko Vbat, ale i backEMF między impulsami PWM.

    > Teraz mam regulator PWM na NE555, pomijajac za mala czestotliwosc (i
    > piszczenie silnika) nie sprawdza sie to dobrze. Obciazenie silnika bardzo
    > wplywa na obroty, wiec zwiekszam wypelnienie, a potem podnosze wiertarke
    > (przestaje chwilowo wiercic / szlifowac) i obroty mocno rosna.

    Dokładnie tak, przerabiałem :-)

    > Hmm, kwestia tego "powoli". Nie chce 1 obrotu na sekunde, jak bedzie 30 to
    > tez bedzie dobrze.

    Jakie wtedy będzie napięcie na silniku? Pół wolta? Ćwierć? Moc będzie
    śmieszna.

    > No i nie zalezy mi na mocy przy tych niskich obrotach. Zalezy mi zeby on
    > nie rozpedzal sie jak szalony, gdy zdejmuje mu obciazenie, tak jak to
    > dzieje sie teraz. Niech moc dostarczana bedzie malutka, akurat taka, zeby
    > pokonac niewielkie opory silnika i utrzymac te stosunkowo niskie obroty.
    > Potem go obciaze i chce, zeby wtedy moc wzrosla tak, zeby pod obciazeniem
    > obroty byly mniej wiecej takie same.

    Aby obroty były małe, EMF silnika musi być małe. A prądu nie możesz
    zwiększyć do setki amperów. I moc będzie śmiesznie niska.

    P.P.

  • 72. Data: 2017-06-01 16:56:50
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc.pl.>

    W dniu 01.06.2017 o 16:08, Elektrolot pisze:
> [...]
    >>> PWM (czyli ok. 391 razy na sekunde) chyba nie powinno byc

    > Aby nie było przeregulowań należy odpowiednio dobrać nastawy
    > regulatorów. Patrz kryterium optimum modułu i symetrii stosowane w
    > napędach DC. O oscylacjach już pisałem - człon I daje astatyzm.

    Przy szybkich zmianach obciążenia "odpowiednie dobranie nastaw" może nie
    być proste.

    P.P.

  • 73. Data: 2017-06-01 17:02:47
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc.pl.>

    W dniu 01.06.2017 o 16:00, Elektrolot pisze:

    > Jakie oscylacje? Pisałem o regulatorach PI. Człon całkujący daje astatyzm.

    OK, ale nam nie chodzi jedynie o zapewnienie stabilnych obrotów
    nieobciążonego silnika, ale także o stabilizację obrotów przy szybkich
    zmianach obciążenia. PI nie wystarczy.
    Abyśmy się dobrze zrozumieli: nie twierdzę, że tego nie da się zrobić.
    Obawiam się tylko, że podejście Adama nie doprowadzi do oczekiwanych
    rezultatów.

    P.P.

  • 74. Data: 2017-06-01 22:30:57
    Od: Pcimol <...@...com>

    On 2017-05-31 14:59, Elektrolot wrote:
> [...]

    Prąd.

    > Indukcyjność "wygładza" prąd a nie napięcie. Moment silnika DC jest
    > proporcjonalny do prądu wirnika,...

    ... i zależny od chwilowego położenia wału.

    > więc im większe tętnienia prądu to i
    > większe tętnienia momentu.

    Tętnienia prądu o czestotliwości 50 Hz nie ruszą większych silników.

    W silnikach komutatorowych DC małej mocy zazwyczaj nie ma wzbudzenia
    elektromagnetycznego. CNC to nie lokomotywa.

  • 75. Data: 2017-06-02 02:09:44
    Od: SnCu <t...@e...ca>

    W dniu 2017-06-01 o 22:30, Pcimol pisze:

    > Prąd.

    Racja - prąd. Po prostu myślałem o czymś innym niż silnik, jak to pisałem.

  • 76. Data: 2017-06-02 02:17:04
    Od: SnCu <t...@e...ca>

    W dniu 2017-05-31 o 14:59, Elektrolot pisze:

    > Gdy odwzbudzamy silnik to nie ma on większej mocy.

    Przecież silniki prądu stałego obejmuje zależność

    I = (U-SEM) / R

    R i U są const.

    Natomiast SEM zależy od strumienia magnetycznego i prędkości obrotowej.
    Więc zmniejszając strumień, zmniejszamy SEM i mniej "tracimy" z U.

    Zresztą w pojazdach o napędzie elektrycznym wrzucenie wyższego stopnia
    osłabienia wzbudzenia powoduje wzrost prądu przy danej prędkości, więc
    moc rośnie.

  • 77. Data: 2017-06-02 11:20:27
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    > Prąd.

    > ... i zależny od chwilowego położenia wału.

    > Tętnienia prądu o czestotliwości 50 Hz nie ruszą większych silników.

    Jak to rozumiesz?
    Modelarska wiertarka z silnikiem 18V 100W 20000 obrotów ne minutę
    zasilana PWM 50Hz zachowuje się tak, jakby za chwilę miała się
    rozlecieć. Dopiero przy kilohercach pracuje płynnie, ale upierdliwie
    piszczy. Stąd 20kHz w sterowniku.

    P.P.

  • 78. Data: 2017-06-02 12:15:03
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    > Nie tylko Vbat, ale i backEMF między impulsami PWM.

    Czekaj... TPIC2101 mierzy Back EMF? W datasheecie ani AN nic o tym nie
    ma...

    > Jakie wtedy będzie napięcie na silniku? Pół wolta? Ćwierć? Moc będzie
    > śmieszna.

    Niech bedzie smieszna, byle sie krecil. Jak go obciaze i obroty spadna, to
    niech sie napiecie podniesie.

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 79. Data: 2017-06-02 12:17:22
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

> [...]
    > Abyśmy się dobrze zrozumieli: nie twierdzę, że tego nie da się zrobić.
    > Obawiam się tylko, że podejście Adama nie doprowadzi do oczekiwanych

    No, podstaw teoretycznych nie mam, a slowo "astatyzm" poznalem dopiero
    teraz :(

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 80. Data: 2017-06-02 15:40:14
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc.pl.>

    W dniu 02.06.2017 o 12:15, Adam Wysocki pisze:

    > Czekaj... TPIC2101 mierzy Back EMF? W datasheecie ani AN nic o tym nie
    > ma...

    W sumie może tam być krasnoludek albo H.Potter. Ważne, że działa jak należy.

    > Niech bedzie smieszna, byle sie krecil. Jak go obciaze i obroty spadna, to
    > niech sie napiecie podniesie.

    Napięcie na silniku jest sumą EMF oraz iloczynu prądu i rezystancji.
    Przy bardzo niskich obrotach EMF jest bardzo mała i podniesienie
    napięcia spowoduje głównie zwiększenie grzania uzwojeń. Moc na wałku
    będzie nadal śmieszna.

    P.P.